AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #1 Skrevet 15. mars 2024 Hei, jeg føler jeg tåler lite endringer og ivrighet/ opphisselse. Kan bli våken og få lite søvn fordi jeg gleder meg eller gruer meg til noe dagen etter. Hvis det ikke skjer noe nytt i livet mitt pleier det å gå fint. Men jeg tåler så lite endringer. Er det noen som har råd til hvordan man kan roe seg ned og få søvn? Anonymkode: fc0ff...2f4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #2 Skrevet 15. mars 2024 Helt normalt... 99% av befolkningen er slik. Anonymkode: 3e65f...8dd
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #3 Skrevet 15. mars 2024 Jeg er også sånn. Men vet ikke om jeg har noen gode råd 😆 eller jo: de gangene jeg klarer å snakke ut om det jeg er spent på med noen jeg kjenner, samt gjøre pusteøvelser og bruke varmepute på kvelden så går det av og til litt lettere. Problemet er bare at når jeg blir sånn overspent så mister jeg all evne til å ta fornuftige avgjørelser også - det jeg grubler på kverner i hodet og tar all plass, dermed tar jeg ikke den praten, gjør de pusteøvelsene eller husker å bruke den varmeputa 🙈 Anonymkode: ded7b...957
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #4 Skrevet 15. mars 2024 Jeg har blitt flinkere til å legge merke til dette selv og må tvinge meg til å ta litt pauser for å roe ordentlig ned når ting enten blir veldig gøy eller veldig slitsomt. For å sove bedre må jeg følge disse standard rådene som finnes for god søvnhygiene. De er kjedelige, men det fungerer når man følger det over tid. For ikke lenge siden glemte jeg alt jeg egentlig visste om dette, var veldig oppspilt og gledet meg, satte ikke på noen bremser og presterte i tillegg å drikke en hel flaske pepsi max (!) før sengetid. Lå i en halvdøs hele natten, sovnet, våknet av mine egne drømmer og merkelige tanker, hadde hjertebank, svettet og peste, sovnet igjen... Gjenta ca. 6 ganger i timen i 6 timer. Det var altså så vondt. Anonymkode: ff68c...f03
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #5 Skrevet 15. mars 2024 Følger de generelle søvnrådene m med lys, koffein, begrenset drikke osv osv. I tillegg bruker jeg hjelpemidler hvis jeg trenger det når jeg føler meg engstelig. I rekkefølge. dr Bach night resque blomsterspray 10 min med avslapningsmeditasjon på øret når jeg legger meg sedix fra apoteket melatonin Stort sett trenger jeg ingenting. Hvis jeg opplever at jeg ikke får sove eller forventer at jeg ikke får det pga noe som skjer dagen etter så bruker jeg enten 1 eller 4 av de tingene over. Prøver å unngå melatonin fordi jeg ikke tror det er så bra for meg på lang sikt, men ligger jeg våken så tar jeg det. Alt det andre føler jeg er ufarlig. Anonymkode: 60439...157
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #6 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei, jeg føler jeg tåler lite endringer og ivrighet/ opphisselse. Kan bli våken og få lite søvn fordi jeg gleder meg eller gruer meg til noe dagen etter. Hvis det ikke skjer noe nytt i livet mitt pleier det å gå fint. Men jeg tåler så lite endringer. Er det noen som har råd til hvordan man kan roe seg ned og få søvn? Anonymkode: fc0ff...2f4 Du øver på å i bedre grad mestre dine følelser. Og den «øvelsen» er ikke mer komplisert enn at du må finne, øve på og repetere god indre dialog. Å si «dette mestrer jeg selv om jeg er nervøs/redd» og «dette mestret jeg noe dårlig. Men det går bra - jeg har en plan. Til neste gang vil jeg endre x og y» er noe enhver godt fungerende person gjør rutinemessig, enten bevisst og til og med skriftlig i en dagbok, sammen med venner/partner/terapeut eller bare ker eller mindre ubevisst i eget hode. Anonymkode: 56b93...5e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå