Gå til innhold

Nyser, nyser og nyser. Men BARE i min egen leilighet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært sånn siden jeg flyttet inn her. Jeg har ikke en eneste levende plante. Minimalt med støv og hybelkaniner (og mindre enn andre steder jeg har oppholdt meg). Ny sofa siden jeg flyttet inn, så det er ikke noe der heller. Ingen duftende ting som duftlys eller lignende.

Skjønner ingen verdens ting, og det begynner å irritere meg. Hører naboen over meg nyser mye også, men det trenger jo ikke å ha noe med saken å gjøre. 

Har noen noen som helst erfaringer med det samme, eller tanker om hva det kan være? Slutter å nyser omtrent med en gang jeg går ut døra 😅

Anonymkode: 4e6f5...7e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mugg, soppsporer? Maling som avgir gasser? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er allergisk mot mus. Så er jeg et sted som har mus eller det ligger gamle ekskrementer nyser jeg som gal......

Anonymkode: c832a...cff

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være tørr luft. Hvis det er det så anbefaler jeg en luftfukter.

Anonymkode: 07bc8...59c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blitt pusset opp nylig? Byggstøv kan sitte lenge og man bør flere runder før ting føles greit. 

Anonymkode: 85884...7df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sjekk radon verdier. 
https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/inneklima/radon-maling-i-boliger/

Anonymkode: 07717...0aa

De er sjekket, og jeg har papirer som tilsier at de skal være innenfor normalen. Men for øvrig et veldig godt tips!

Keiko99 skrev (10 timer siden):

Mugg, soppsporer? Maling som avgir gasser? 

Mugg og soppsporer tviler jeg på. Jeg har malt her med Jotun Lady Wonderwall, men det er jo noen år siden. Tviler på at det kommer særlig mye avgasser fra den malingen heller? Men takk for gode innspill!

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er allergisk mot mus. Så er jeg et sted som har mus eller det ligger gamle ekskrementer nyser jeg som gal......

Anonymkode: c832a...cff

Mus er det nok ikke her. Jeg har aldri sett tegn eller spor etter mus i hvert fall. Håper i hvert fall inderlig at det ikke er det 😅

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan være tørr luft. Hvis det er det så anbefaler jeg en luftfukter.

Anonymkode: 07bc8...59c

Det har du helt rett i! Det kan det være. Men jeg strever med fuktig luft på grunn av astma. Men en luftrenser kunne kanskje også vært en idé å prøve ut? 🙂 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blitt pusset opp nylig? Byggstøv kan sitte lenge og man bør flere runder før ting føles greit. 

Anonymkode: 85884...7df

Det er ikke så alt for lenge siden, nei! Og jeg har kanskje vært litt sløv med å vaske vegger og tak grundig nok. Jeg skal ta meg en vaskerunde og se om det hjelper. Jeg mener å huske at nysingen begynte ganske lenge før det også, men det skader uansett ikke å ta en "sjau" 🙂 

Tusen hjertelig takk for innspill, alle sammen! 🥰 

• Liker 1
Skrevet

Hva vasker du med? Såper kan gi reaksjon. Inkl såpe til klær. Skyllemiddel

Støv i ventilasjon?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sugerøret skrev (1 time siden):

Hva vasker du med? Såper kan gi reaksjon. Inkl såpe til klær. Skyllemiddel

Støv i ventilasjon?

Jeg bruker det jeg alltid har gjort. Samme vaskepulver og skyllemiddel, og samme vaskemidler til å vaske leiligheten med. Og nysingen begynte umiddelbart etter at jeg flyttet inn her. Veldig merkelig! Men jeg tar alt til etteretning, og skal teste ut litt ulike ting 🙂 Jeg tror den som nevnte byggestøv etter oppussingen kan være inne på noe. Må nok ta en skikkelig vårrengjøring etter hvert, tenker jeg!

Tusen takk for at du også tok deg tid til å svare 🥰

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du nye møbler dyner eller puter som kan ha dun?

Jeg tåler ikke feks saueskinnsfell eller ullteppe.

Har du sjekket pollenvarsel for or?

Anonymkode: aa21b...315

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm...  Er det noe i nabolaget du reagerer på tro? Fabrikk,forbrenningsanlegg Etc. 

Isolasjonen i leiligheten?

Anonymkode: 8870c...f85

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det har vært sånn siden jeg flyttet inn her. Jeg har ikke en eneste levende plante. Minimalt med støv og hybelkaniner (og mindre enn andre steder jeg har oppholdt meg). Ny sofa siden jeg flyttet inn, så det er ikke noe der heller. Ingen duftende ting som duftlys eller lignende.

Skjønner ingen verdens ting, og det begynner å irritere meg. Hører naboen over meg nyser mye også, men det trenger jo ikke å ha noe med saken å gjøre. 

Har noen noen som helst erfaringer med det samme, eller tanker om hva det kan være? Slutter å nyser omtrent med en gang jeg går ut døra 😅

Har du balansert ventilasjon? Dvs ventiler der det blåses inn luft i tillegg til de vanlige utluftventilene?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du nye møbler dyner eller puter som kan ha dun?

Jeg tåler ikke feks saueskinnsfell eller ullteppe.

Har du sjekket pollenvarsel for or?

Anonymkode: aa21b...315

Ingen nye møbler som inneholder dun. Har vel og merke dundyne i senga og en stor dunpute bak meg i sofaen da. Men dette er en dyne og en pute jeg også har hatt siden lenge før jeg flyttet inn her, så rart jeg ikke har reagert på det før i så fall. Dessuten bruker jeg dunjakke på vinteren, og nyser som sagt ikke lenger med en gang jeg går ut døra. Jeg har ikke saueskinnsfell eller ullteppe. Stort mysterium det her 😅 Men tusen takk for svar! 🥰

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hmmm...  Er det noe i nabolaget du reagerer på tro? Fabrikk,forbrenningsanlegg Etc. 

Isolasjonen i leiligheten?

Anonymkode: 8870c...f85

Det du nevner der, med isolasjonen! Den tanken har jeg vært innom mange ganger. Men det virker som en komplett umulig greie å gjøre noe med da, dessverre 🫣 Ellers er leiligheten min nært et industriområde i Oslo, så det kan så absolutt være noe som kommer utenfra også. Veldig gode innspill! Tusen takk 🤩

TomSawyer skrev (4 timer siden):

Har du balansert ventilasjon? Dvs ventiler der det blåses inn luft i tillegg til de vanlige utluftventilene?

Nei, er en gammel lavblokk det her. Så her er det bare de vanlige utluftsventilene 🙂 

• Hjerte 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Kan være muggsopp i vegger, gulv eller tak

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Støvsug. Vårrengjøring. Pollen i kriker og kroker.
Noe nasalt? Øre-nese-hals spesialist.

Anonymkode: ec997...4b1

AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (3 minutter siden):

Kan være muggsopp i vegger, gulv eller tak

Men det er liksom null, niks, nada som vitner om noen som helst muggsopp her? Ingen lukt, ikke noe synlig noe sted. Og vi har revet vegger og byttet gulv og alt. Nytt bad for få år siden. Så jeg greier ikke å få det til å stemme helt heller? 

Men tusen takk for innspill uansett! Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Støvsug. Vårrengjøring. Pollen i kriker og kroker.
Noe nasalt? Øre-nese-hals spesialist.

Anonymkode: ec997...4b1

Jeg tror jeg skal gjøre nettopp det her. Enkelt og greit! 😅 Tusen takk for svaret 🥰

Skrevet

Har dere revet yttervegger? Stir sjangse for muggsopp i issolasjonen der. Muggsopp lukter nødvendigvis ingen ting.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (11 minutter siden):

Har dere revet yttervegger? Stir sjangse for muggsopp i issolasjonen der. Muggsopp lukter nødvendigvis ingen ting.

Der sier du noe viktig! Jeg har nemlig vært innom tanken selv, om fukt i ytterveggene. Det har lenge vært snakk om at det skal dreneres rundt blokkene her. Men det vil kanskje ikke ha noen direkte påvirkning? Men ja, jeg har en mistanke om at det kanskje kan være fukt/muggsopp i veggen mot yttergangen. Men det er jo borettslagets "greie", holdt jeg på å si? Kanskje jeg skal undersøke med en fuktmåler og se hvor ille det er der. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Der sier du noe viktig! Jeg har nemlig vært innom tanken selv, om fukt i ytterveggene. Det har lenge vært snakk om at det skal dreneres rundt blokkene her. Men det vil kanskje ikke ha noen direkte påvirkning? Men ja, jeg har en mistanke om at det kanskje kan være fukt/muggsopp i veggen mot yttergangen. Men det er jo borettslagets "greie", holdt jeg på å si? Kanskje jeg skal undersøke med en fuktmåler og se hvor ille det er der. 

Fuktmålet vil ikke hjelpe. Det må eksperter inn å måle om det er muggsporer i luften. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...