Gå til innhold

Føler hunden ble forsømt av dyrlege

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mistet nylig hunden min og sitter igjen med mye spørsmål. Muligens en mekaniske for å slippe å tenke på at han ikke er her lenger men.. denne saken plaget meg også da han var i live da jeg følte at dyrlegen ikke gjorde alt for han. 

Dette er et av de «beste» dyresykehusene i Norge, folk reiser langt for å dra til spesialister her. De tar seg jo også ekstremt bra betalt.

Det hele begynte med forstørret prostata som ble så ille at de måtte operere han. Deretter ble han satt på hormonkur for å krympe prostata hver 6 måned. Et par uker etter denne operasjonen la jeg merke til at tissestrålen hans var helt rød, masse blod i urin. Ringte da inn og fortalte dette og sa også at det luktet blærekatarr. Fikk da beskjed om at forrige urinprøve var bra og at blod i urin var vanlig siden han akkurat hadde vært gjennom store problemer med prostata. 

Han skulle få ny kur nå i januar for prostata. Men dyrlegen nektet å skrive ut ny resept på dette før vi faktisk så at prostata begynte å vokse igjen. Og så fikk vi ikke time før i slutten av februar! Og ja, den hadde vokst mye, fått nye cyster og de mistenkte prostatitt.. så utrolig unødvendig. 

Han hadde aldri noe mer blod i urinen etter dette så ble litt bortglemt og jeg tenkte det var pga prostata som dyrlegen sa. Omtrent to måneder senere blir hunden akutt syk, han klarer nesten ikke gå og er helt borte. Blir tatt ultralyd som viser væske rundt milten. Skyhøy crp og urinveisinfeksjon som har spredd seg til nyrene.  Får beskjed om at jeg burde avlive han eller så kan vi forsøke antibiotika. Jeg velger antibiotika og allerede dagen etter er han 90% bedre. 1 uke senere på sjekk er han helt fin igjen og væsken rundt milten er borte. Dyrlegen ser på hunden og sier «jasså, du klamrer deg fast! Nå får du ikke flere sjanser». 

Han hadde da gått over 2 måneder med urinveisinfeksjon som hadde herjet med nyrene hans. Dette pga dyrleger som «vet best» og ikke vil høre på kundene sine. Her klandrer jeg også meg selv fordi jeg hørte på dem - jeg burde levert inn en urinprøve for sikkerhetsskyld.. 

Etter dette var nyreverdiene hans noe forhøyet sa de. Han mistet proteiner over urinen som han fikk medisin for. Ting gikk greit, han virket fornøyd. Siste sjekken var for to uker siden - alt så fint ut fikk jeg beskjed om. Fikk tilsendt journalen hans idag fra siste sjekken der det står at han hadde nyresvikt stadie 3… dette har ikke blitt nevnt for oss, kun at han hadde tap av proteiner over urin.. hadde dyrlegen fortalt oss dette er jo kosthold noe av det viktigste og dette er en sykdom som kan holdes i sjakk lenge, men dette ble aldri nevnt! Er så sint og frustrert.. 

Istedenfor ble han akutt syk i helga. Fikk beskjed om at de trodde han hadde nyrebekkenbetennelse. Så de la han inn over natta på væske og fikk beskjed om at dette var nok ikke noe som tok livet av han. Dagen etter kommer vi innom og får beskjed om at å prøve noe mer nå vil være uetisk. Så han fikk slippe 😢 de har ikke noe konkret svar på hva som skjedde heller, men med tanke på at han peip av smerte (han klaget ALDRI), så hadde han nok  veldig vondt og jeg tror det var nyrene som ga opp. 

Bare føler at de ikke kjempet for han og ga han den beste behandlinga. De prøvde jo væskebehandling for å få renset han, allikevel står det at han tisset på seg i buret i journalen. Burde han ikke vært på karater eller luftet oftere når dette var så viktig?? 

Nei, hater dette stedet og skal aldri sette mine bein der med noe dyr. Stol på dyrlegen sier de, men absolutt ikke. 

Ble langt innlegg og hjelper ikke klandre noen, men har bare skikkelig tankekjør over dette 

Anonymkode: 3edfb...948

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke din feil og du gjorde alt du kunne for hunden din og du kunne ikke gjort bedre. Jeg forstår hvordan du har det og jeg boikotter også klinikker hvor jeg ikke føler meg riktig behandlet. Feks jeg dro inn for nødhjelp, de mente valpen så fin ut, men den døde senere samme dag. Å dvele over det som har skjedd hjelper ikke såfremt det kan gjøre slik en lærer og handler annerledes senere. Jeg driver oppdrett og det er virkelig en hårfin balanse mellom liv og død. Selv om jeg gjør alt jeg kan så klarer jeg ikke å redde alle. 

Anonymkode: 48548...024

AnonymBruker
Skrevet

Hei, kjære deg. Dette var trist lesning. Man kan sitte igjen med mange spørsmål om sykdomsbildet er veldig kompleks, og av og til kan det også gå miss k kommunikasjon. Jeg vil anbefale deg å be om en oppklarende ørat slik at du og veterinær kan gå gjennom tidslinjen og hvorfor det endte slik - det høres ut som avliving var uunngåelig (at sykdomsprosessen hadde ultimately endt der uansett) men at info til deg og håndtering rundt det kunne vært bedre.

Som dyrlege selv ville jeg satt pris på å fått kontakt og fått snakket gjennom, slik at du kanskje forstår bedre hva som var galt og ikke minst ikke får dårlig samvittighet for noe som høyst sannsynlig verken du eller dyrlegene kunne hjulpet på til slutt ❤️

Anonymkode: 637a2...0ad

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare sende deg en stor klem❤️ vet hvor utrolig trist det er å miste en fantastisk hund. Jeg skjønner godt at du stiller spørsmål til hvordan behandlingen av hunden din har foregått, og uansett om dette er «korrekt» eller ei, så skjønner jeg at du tviler da det virker som dyrlegen har sagt en del dumme ting som ikke akkurat er tillitsvekkende.

Du har gjort det du kan som hundeeier, du må ikke føle at du har sviktet! Så klart stoler man på dyrleger, det må man nesten gjøre til en viss grad når man selv ikke innehar samme kompetanse. 
Mange hadde nok gitt opp lenge før du gjorde, men du ga aldri opp.

Anonymkode: 3cb18...025

• Hjerte 1
Skrevet

jeg har lignende erfaringer som deg, og har lært at hvis man som eier mener noe er galt, så må man stå på sitt og oppsøke forskjellige dyrleger.

Hadde selv en tispe som gikk alt for lenge med urinveisinfeksjon fordi vetrinær mente urinen måtte dyrkes før hun kunne få antibiotika, og det ville ta 10 dager. Man ville jo aldri latt et menneske gå 10 dager med UVI i påvente av et prøvesvar!!!! Hos neste dyrlege kunne de dyrke urinen samme dag, så da fikk vi medisin og hun ble bra igjen raskt. Har også andre eksempler på at dyrlege ikke har tatt meg seriøst, og så har det vist seg å være noe galt med hunden eller katten etter å ha undersøkt hos andre, men de vil jeg ikke si her i frykt av å bli gjenkjent. 

Det er ikke nødvendigvis sånn at dyrlegene er inkompetente, men som eier kjenner man jo dyret sitt godt og når man kjenner på seg at noe ikke er som det skal så er det vanligvis noe i det. Dyrlegene ser jo bare på dyret i noen minutter, de observerer jo ikke hele dagen som vi gjør. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kondolere❤️ Skriv en tilbakemelding til dyrlegekontoret. Det er eneste måten de kan lære av dette og behandle fremtidige pasienter bedre. 

Anonymkode: c45b4...0de

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 16.58):

Hei, kjære deg. Dette var trist lesning. Man kan sitte igjen med mange spørsmål om sykdomsbildet er veldig kompleks, og av og til kan det også gå miss k kommunikasjon. Jeg vil anbefale deg å be om en oppklarende ørat slik at du og veterinær kan gå gjennom tidslinjen og hvorfor det endte slik - det høres ut som avliving var uunngåelig (at sykdomsprosessen hadde ultimately endt der uansett) men at info til deg og håndtering rundt det kunne vært bedre.

Som dyrlege selv ville jeg satt pris på å fått kontakt og fått snakket gjennom, slik at du kanskje forstår bedre hva som var galt og ikke minst ikke får dårlig samvittighet for noe som høyst sannsynlig verken du eller dyrlegene kunne hjulpet på til slutt ❤️

Anonymkode: 637a2...0ad

Har vurdert å bestille en time der for oppklaring, men han hadde så mange forskjellige «spesialister» her den siste tiden.. hun siste vi snakket med som sa det ville være slemt å prøve noe mer var den som virket mest forståelsesfull.. 

De mente bare det var mye forskjellig som gjorde dette, «mange bekker små» eller noe sa de.. jeg har lest masse i ettertid og TROR det var nyresvikt siden han hadde så vondt, siste timene rant bare alt vann gjennom han. Siste blodprøvene tatt dagen før han døde viste creatinin (?) verdier i stadie 3 nyresvikt, så kan han dø da? Han hadde også kaliumverdier på over 8 da han ble lagt inn, 24 timer senere var det nede på rundt 7 og hjertet hans hadde begynt å slå ujevnt. Hvorfor gjorde de ikke mer for å få ned kaliumet hans som ødela hjertet, er det ikke annen behandling enn væske for det? Er jo mange behandlinger for mennesker.. 

Derfor jeg er så usikker på om de gjorde alt de kunne.. 

Anonymkode: 3edfb...948

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...