AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #1 Skrevet 14. mars 2024 Herregud jeg holder på å bli gærn! Når jeg skulle kjøpe leilighet var min største bekymring bråkete naboer, men akkurat på den planen går alt helt supert! Veldig fine naboer, ikke særlig lytt og veldig rolig og trivelig. MEN! I leiligheten er det balansert ventilasjon. Og alle jeg snakket med skrøt sånn av det og sa at det var veldig bra og blabla. Jeg har derimot aldri hørt om det engang før jeg leste om det i salgsoppgaven og begynte å gjøre litt research. Har bodd her nå i to uker og har egentlig bare brukt ventilasjonen når jeg har dusjet. For det var det jeg tenkte det sku brukes til. Som sagt aldri hatt erfaring med dette før. I dag fikk jeg vite at den skal jo gå på hele tiden, så jeg satt den på minimum og holder på å klikke. For den lager jo selvfølgelig lyd. Ikke mye lyd og man legger ikke så mye merke til det med mindre det er stille i huset. Men jeg blir oppriktig sint av lyden. Tror dere dette er en vanesak? At med tiden blir man så vant til det at man ikke legger merke til det lenger? I tillegg kommer det en eller anna lyd fra veggen av og til. Tror det har med temperatur forskjeller på dag og natt å gjøre, men ikke sikker. Høres ut som noen står å banker i et rør litt forsiktig. Lyden kommer og går. Er litt fortvilet, og vet egentlig ikke helt hva målet er med dette innlegget. Kanskje noen har noen erfaring? Blir man vant til alle nye lydene? Må balansert ventilasjon alltid stå på? Kan det for eksempel stå på på natten og når jeg er på jobb for eksempel? Også er det av når jeg er hjemme på kvelden? Hilsen en frustrert jente Anonymkode: 48e4d...a6e 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #2 Skrevet 14. mars 2024 Gå i terapi for misofoni, og bruk gradvis eksponeringsterapi med ventilasjonen. Anonymkode: f5930...ed5 7 4
Sinsen Skrevet 14. mars 2024 #3 Skrevet 14. mars 2024 Alle sånne lyder er vanesaker. Jeg har klikka over piping fra kjøleskap, støy fra ventilasjon, during fra induksjonsplater osv. Gi det et par måneder så merker du det ikke. 5 1
svartkatt Skrevet 14. mars 2024 #4 Skrevet 14. mars 2024 Jeg hadde ikke orket. Men jeg hører mer enn andre.. og synes det er slitsomt. Hva du blir vant med aner jeg ikke. 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #5 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Herregud jeg holder på å bli gærn! Når jeg skulle kjøpe leilighet var min største bekymring bråkete naboer, men akkurat på den planen går alt helt supert! Veldig fine naboer, ikke særlig lytt og veldig rolig og trivelig. MEN! I leiligheten er det balansert ventilasjon. Og alle jeg snakket med skrøt sånn av det og sa at det var veldig bra og blabla. Jeg har derimot aldri hørt om det engang før jeg leste om det i salgsoppgaven og begynte å gjøre litt research. Har bodd her nå i to uker og har egentlig bare brukt ventilasjonen når jeg har dusjet. For det var det jeg tenkte det sku brukes til. Som sagt aldri hatt erfaring med dette før. I dag fikk jeg vite at den skal jo gå på hele tiden, så jeg satt den på minimum og holder på å klikke. For den lager jo selvfølgelig lyd. Ikke mye lyd og man legger ikke så mye merke til det med mindre det er stille i huset. Men jeg blir oppriktig sint av lyden. Tror dere dette er en vanesak? At med tiden blir man så vant til det at man ikke legger merke til det lenger? I tillegg kommer det en eller anna lyd fra veggen av og til. Tror det har med temperatur forskjeller på dag og natt å gjøre, men ikke sikker. Høres ut som noen står å banker i et rør litt forsiktig. Lyden kommer og går. Er litt fortvilet, og vet egentlig ikke helt hva målet er med dette innlegget. Kanskje noen har noen erfaring? Blir man vant til alle nye lydene? Må balansert ventilasjon alltid stå på? Kan det for eksempel stå på på natten og når jeg er på jobb for eksempel? Også er det av når jeg er hjemme på kvelden? Hilsen en frustrert jente Anonymkode: 48e4d...a6e Jeg er lydsensitiv for lyder pga nakke/hodeskade etter kollisjon. Jeg klarer ikke ventilasjonsanlegg ala det som er på hotell og blir veldig sliten i hodet og klarer ikke slappe av. Balansert ventilasjon skygger jeg unna. Har dumpet mange leiligheter pga at det er installert balansetrening ventilasjon der, og får aldri kjøpt meg noe. Anonymkode: 77a26...f8c 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #6 Skrevet 15. mars 2024 Min erfaring er at man blir vant til det. Når det er helt stille tenker man kanskje litt over det, men noen lyder vil det alltids være i et hus/leilighet. Anonymkode: b7980...3b7 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #7 Skrevet 15. mars 2024 Jeg bor i lytt blokk men blir aldri vant til det. Jeg vekkes om natten av nabo over. Jeg lurte på hvorfor jeg sover så dårlig, var våken en natt og fant ut hvorfor. Ca hver tredje time når damen skal på do så slipper hun ting i gulvet, med dunke lyder.Det er ett mareritt her dag å natt. Tramping , tissing , dunking. Smelling med dører. OsvNei jeg blir aldri vant til det og skal flytte etterhvert. Anonymkode: 87128...570 1 1 2
newman01 Skrevet 15. mars 2024 #8 Skrevet 15. mars 2024 Jeg tror jammen deler av befolkningen har godt av å prøve ut en ny verdenskrig jeg... Så får man satt litt ting i perspektiv, og kanskje klarer å fokusere på annet enn bare det som er irriterende. Sosial angst og balansert ventilasjon ligger ganske høyt Du og hjernen din har klart å overse nesa di i dagliglivet, så det går nok bra med ventilasjonsanlegget også. De skal normalt sett ikke bråke, ideelt sett skal de ikke engang lage sus. Hva er det du hører? Aggregatet, vinden, sus fra ventiler? Kan det være noe feil innstillinger eller justeringer? 5 1
TomKrus Skrevet 15. mars 2024 #9 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg bor i lytt blokk men blir aldri vant til det. Jeg vekkes om natten av nabo over. Jeg lurte på hvorfor jeg sover så dårlig, var våken en natt og fant ut hvorfor. Ca hver tredje time når damen skal på do så slipper hun ting i gulvet, med dunke lyder.Det er ett mareritt her dag å natt. Tramping , tissing , dunking. Smelling med dører. OsvNei jeg blir aldri vant til det og skal flytte etterhvert. Anonymkode: 87128...570 Ja da er alternativet å flytte til et rekkehus der du ikke har folk over og rundt deg. Eller en enebolig om du virkelig vil ha masse fred og ro. Men du er jo ikke garantert noe der heller Mennesker som slår plenen hele sommeren, biltrafikk, hagefester, vedsaging, hekkeklipping, ja det er utallige støykilder egentlig i alle typer boliger. Og ikke alle naboer er like hensynsfulle.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #10 Skrevet 15. mars 2024 jeg er en av de som LIDER og har misofoni - jeg mener, hører ikke alle elektrisiteten i lampene liksom?? Og noe kan man lære leve med, andre ting går bare ikke.. konstant støy, som viften på PC`n eller lyden fra ventilasjonen er noe man kan lære ignorere, lyden av lampene osv også - urytmiske lyder, som klokker som tikker eller mennesker som smatter for eksempel er verre.. Anonymkode: 86b90...929 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #11 Skrevet 15. mars 2024 Balansert ventilasjon må alltid være på ja. Vi har det i leiligheten vi eier. Den ble veldig høylytt en gang. Vi fikk noen til å justere den, og nå er den bedre igjen. Så bestill service? Anonymkode: 0ac10...c25 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #12 Skrevet 15. mars 2024 Jeg skjønner deg godt! Jeg har også leilighet med balansert ventilasjon, og holder i blant på å bli gal... Det hender jeg bare må trekke ut kontakten om jeg skal sitte og lese eller noe. Men nå klarer jeg å overse den når jeg hører på musikk, ser på TV, er opptatt med matlagning osv, så går stort sett bra nå. Kan av og til ligge og irritere meg når jeg skal sove, men lav bakgrunnsmusikk hjelper. Og - er det veldig høy susing, så kan det hjelpe å bytte filter! Her blir susingen merkbart høyere når det er en stund siden jeg har bytta det. Anonymkode: ffb46...e75
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #13 Skrevet 15. mars 2024 15 hours ago, Sinsen said: Alle sånne lyder er vanesaker. Jeg har klikka over piping fra kjøleskap, støy fra ventilasjon, during fra induksjonsplater osv. Gi det et par måneder så merker du det ikke. Jeg har slitt med kjøleskap i bolig med åpen kjøkkenløsning i to år nå. Har prøvd tilvenning, lyddempende plater, forlenget lettvegg, mest stillegående skapet de hadde på Elkjøp, men jeg hater det fortsatt. Endte med å sette på en sånn Trådfri bryter og rett og slett slå det av når jeg sitter i stua. Anonymkode: 430e9...d4e 1
Gjest issoras Skrevet 15. mars 2024 #14 Skrevet 15. mars 2024 Jeg bodde med det i 3 år og holdt på å klikke jeg også. 😂 Ble ikke bedre ila de 3 årene. Måtte sove med ørepropper. Jeg er mindre sensitiv nå da så mulig jeg hadde tålt det bedre i dag. Hjalp å få barn... 😂
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #15 Skrevet 15. mars 2024 Jeg bodde ett år i en slik leilighet. Et nybygg med ventilasjon og varme. Det lagde lyd, men det ble jeg veldig fort vandt med. Hovedproblemet var varmen! Det gikk nemlig ikke ann å skru den helt av, den måtte alltid blåse litt luft. Selv midt på vinteren hadde jeg balkongdøren åpen så og si døgnet rundt. Snakk om å fyre for kråka! Anonymkode: 42834...a1c 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #16 Skrevet 15. mars 2024 Bodde et halvt år i en leilighet med balansert ventilasjon, syntes det ble så tørr luft, varmt og jævlig. Var ikke vinduer som kunne åpnes på soverommet. Syntes det var noe drit. Anonymkode: 2938e...308 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #17 Skrevet 15. mars 2024 Ble vant til lyden i løpet av et par uke. Den eneste som kommenterer at hun hører den er moren min, som er på besøk et par ganger i året (før jeg får kommentarer om at det er for sjeldent - hun er 85 og reisen hit er 3,5 time med fly + venting ved 2 flybytter) Anonymkode: 34950...2c3
skrue Skrevet 16. mars 2024 #18 Skrevet 16. mars 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: Bodde et halvt år i en leilighet med balansert ventilasjon, syntes det ble så tørr luft, varmt og jævlig. Var ikke vinduer som kunne åpnes på soverommet. Syntes det var noe drit. Anonymkode: 2938e...308 Balansert ventilasjon er nå en ting, en annen er feks å kunne våkne av eller bare høre på fugler på våren. Vinduer må kunne åpnes. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #19 Skrevet 16. mars 2024 Har også balansert ventilasjon for første gang og i starten reagerte jeg litt på lyden om natta. Men en bekjent fortalte det var mulig å bygge et lysisolerende skap rundt den boksen for å hjelpe med lyd. Anonymkode: 68c92...573
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #20 Skrevet 16. mars 2024 Jeg har bodd med balansert ventilasjon, den lagde ikke noe lyd som jeg la merke til. Når det gjelder leilighetens egne lyder, et knirk her og et smell der, så er det noe man blir vant med. Jeg er litt mørkredd, og i forrige leilighet så kom det nesten alltid et høylytt knirk i gulvet utenfor soverommet hver kveld etter jeg la meg. Sikkert noe med at man tråkker ned parketten hele dagen og så på kvelden så smeller den opp igjen, aner ikke. Jeg holdt på å drite på meg de første gangene, åpnet døren og sjekket om det var noen utenfor. Men så blir man vant med det og slutter å høre det. Nå har jeg flyttet og er gjennom litt det samme igjen, bli vant med leilighetens lyder, spesielt de hvor det omtrent høres ut som det er noen inne i leiligheten eller ute på balkongen. Jeg begynner å bli det nå, det er bare tilvenning. Anonymkode: c804a...c1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå