AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #1 Skrevet 14. mars 2024 Enkelte foreldre er kanskje temmelig bastante at "dette ville jeg aldri i verden akseptert" og så krevd at tenåringen fortsetter på videregående. Men hvis man overhodet ikke er "motivert" til å begynne på videregående i det hele tatt, så blir det vel opp til foreldrene å fysisk dra dem ut av sengen, og få på dem klær. Pluss tvinge dem inn i bilen, for å kjøre til skolen. Noe som uansett ikke kommer til å hjelpe det aller minste, så lenge tenåringen bare kan så sin vei så snart foreldrene er ute av synet likevel. Selv om man kanskje gjennomfører resten av skolegangen, så kommer en sånn tenåring mest sannsynlig til å få helt RÆVVA karakterer. Hvis man faktisk klarer å gjennomføre hele videregående i det hele tatt da. Det er vel ikke så forbanna enkelt å skafffe seg fast arbeid heller i den alderen. Temmelig mange arbeidsplasser krever vel at man er i alle fall atten år gammel / har førerkort / en eller annen høyere utdannelse også. Så hva ville ha vært den beste måten å støtte i en sånn situasjon på, samtidig som en tenåring forhåpentligvis ikke bare for eksempel spiller dataspill / surfer på Internett og så videre i minst ett år i den alderen? Anonymkode: 7ffd1...5b9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #2 Skrevet 14. mars 2024 folkehøgskole, jobb eller skole var kravet her. Å gå hjemme å drive dank er helt uaktuelt uansett motivasjon Anonymkode: 79507...297 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #3 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): folkehøgskole, jobb eller skole var kravet her. Å gå hjemme å drive dank er helt uaktuelt uansett motivasjon Anonymkode: 79507...297 Men folkehøgskole koster jo en god del penger. Fast arbeid kan også være temmelig vanskelig i den alderen. En god del stillinger krever vel for ekssempel at man er minimum 18 år (eller 21 år) og førerkort, pluss eventuell høyere utdannelse også. 0g hvis man ikke har peiling på hva man egentlig ønsker å arbeide med de neste femti årene, så kan det bli vanskelig å finne ett eller annet som man kan studere. Anonymkode: 7ffd1...5b9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #4 Skrevet 14. mars 2024 Det er veldig vanskelig det der. Min nevø var sånn. Hadde ingen lyst til å begynne på videregående. Så ingen vits med skole. Etter mye overtalelse fra moren, valgte han en yrkeslinje. Han måtte dras ut av sengen og moren slet veldig med å få ham avgårde det første året. Andre året begynte det å løsne, han ble eldre og begynte å skjønne at det ikke er så dumt med skolen. Tok påbygg 3.året og kom inn på en linje på universitet som hadde over 5 i snitt. Er A/B student og trives veldig godt. Det går nok ikke like lett hos andre. Dette er kort fortalt, de slet veldig med ham og brukte mye tid og ressurser på ham. Nå ser det ut som at det var verdt det, men kunne like gjerne endt opp motsatt. Anonymkode: 2e7ee...93f 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #5 Skrevet 14. mars 2024 Jobber på sykehjem og tidligere i butikk. Var ansatte som jobbet 80%-100% i alderen 15-20 der De fikk jo ikke fast stilling, men nok vakter til at de jobbet like mye som meg hvertfall. Anonymkode: f1cf0...6c9
Kinder Skrevet 14. mars 2024 #6 Skrevet 14. mars 2024 Ta kontakt med oppfølgningstjenesten. https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning_nyttig_informasjon/oppfolgingstjenesten
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #7 Skrevet 14. mars 2024 Minsta mi har tatt et fri år. Hun vet fortsatt ikke hva hun skal gjøre. Har søkt skole men trur ikke hun har så lyst å gå på skole. Jeg ser hun ikke har lyst. Så jeg har sagt at hun kan ta noen fag i gangen. Hun jobber litt. Men ikke 100%. Har ikke lyst å tvinge henne til utdannelse når jeg ser at hun er så i tvil enda. Jeg oppfordrer henne til å ta en utdannelse. Og at det er lov å angre. Men tvinger ikke. Anonymkode: a18dd...481
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #8 Skrevet 15. mars 2024 Mellom ungdomsskole og videregående er det vanskelig å gjøre noe annet enn skole... Det beste er vel å undersøke ulike videregåendelinjer og velge noe litt mer praktisk enn allmenfag. Så kan man ha som en gulrot at man kan ta et friår/jobbeår etter videregående. Anonymkode: 2ea10...cae
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #9 Skrevet 15. mars 2024 Her er kravet jobb eller skole for å bo hjemme når man er over 18. Møter de ikke opp på skolen må de ra konsekvensene av det selv. Anonymkode: 0a4a1...b86 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #10 Skrevet 15. mars 2024 Jeg synes det er uprobelmatisk med pauseår mellom videregående og videre studier, men litt mer komplisert etter ungdomsskolen. Men jeg ville nok ikke tvunget et barn rett inn på videregående dersom jeg forstod at det hadde behov for en pause. For noen er det rett og slett nødvendig, og det bør man ta hensyn til. Å tvinges på skulen når alt stritter imot, tror jeg ikke har noe for seg, verken faglig for barnet, eller for relasjonen mellom foresatte og barnet. Men å gå og drive dank et år er ikke aktuelt. H*n måtte gjort noe. Alternativt finnes det kanskje linjer for de som er skolelei, uten faglige krav? Andre steder man kan få oppfølging for å hjelpe disse barna? Min eldste har hatt et friår dette året, etter videregående. Han har jobbet ganske mye, hatt tre forskjellige småjobber, modnet en del, tjent seg opp en slump penger, og er supermotivert til studier. Søkte universitet nå og gleder seg til å begynne. Han slipper å bekymre seg for økonomien i starten, og har kontakter som kan hjelpe ham med helg/feriejobb neste år. Anonymkode: acb1a...805 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #11 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er kravet jobb eller skole for å bo hjemme når man er over 18. Møter de ikke opp på skolen må de ra konsekvensene av det selv. Anonymkode: 0a4a1...b86 Men her er det snakk om ungdom på 16, så ikke så superrelevant kanskje? Anonymkode: 2ea10...cae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå