AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #1 Skrevet 14. mars 2024 Hei. Vi har ei datter som skal igjennom en stor operasjon som gjør at hun ikke kan gå i barnehagen på ca 2-3 mnd etterpå. Legen skal søke om pleiepenger etter operasjonen. Men jeg skjønner ingenting av dette med pleiepengene. Har lest litt om at jeg og samboer kan dele pleiepengene mellom oss. Vi tenker 50/50. Det er fremdeles 1 mnd til operasjon og nå vil arbeidsplassen min vite hvilke dager jeg kan jobbe i tiden etter operasjonen. Men er dette noe jeg egentlig kan svare på nå? Vi har jo ikke fått godkjent pleiepengene. Og tenk hvis ikke vi begge får? I tillegg så har arbeidsplassen min begynt å legge seg opp i hvordan vi skal dele det mellom oss. For arbeidsplassen tenker på hva som passer best for dem. Men er ikke dette noe vi (jeg og samboer) må komme frem til. Vi vet jo hva som er best for vår familie. Håper på noen svar, men hvis ikke så er dette en liten utblåsning. Frustrert og stresset… Anonymkode: bde1f...fad
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #2 Skrevet 14. mars 2024 Lang behandlingstid , er ikke sikkert dere får svar før dere er godt i gang , må bare ta en sjans egentlig . Anonymkode: b6eea...ce0
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #3 Skrevet 14. mars 2024 Det er ca to måneders behandlingstid for tida. Be jobb sende inn inntektsmelding allerede nå. Dere får det innvilget om dere må være hjemme med barnet. Når det kommer til jobb er det klart de vil ha forutsigbarhet, så du og mannen bør sette dere ned og finne ut av fordelingen før både operasjon og innvilgelse. Anonymkode: 066ec...07a 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #4 Skrevet 14. mars 2024 Du må bare ta utgangspunkt at NAV innvilger pleiepenger. Anonymkode: 29234...a43 3
Vera Vinge Skrevet 14. mars 2024 #5 Skrevet 14. mars 2024 Det er lang saksbehandlingstid, men dere får jo dette innvilget dersom barnet ikke kan være alene. Så det er egentlig bare å sette seg ned og planlegge. Jeg hadde nok prøvd å finne et passe kompromiss mellom hva som passer for dere og de respektive jobbene. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #6 Skrevet 14. mars 2024 Vi delte 50/50 i tiden etter operasjon for vårt barn. Begge hadde 100 % mens barnet lå på sykehus (det har man krav på). Våre arbeidsgivere forskutterte pleiepengene (altså betalte vanlig lønn), og fikk refusjon fra NAV. Saksbehandlingen hos NAV tok en måned. Begge har fleksible kontorjobber så vi planla ikke på forhånd hvilke dager den enkelte skulle jobbe, vi fikk ta det på sparket. Anonymkode: 6cdda...383
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #7 Skrevet 14. mars 2024 Det er en sykehuslege som skriver ut pleiepenger til dere. De fyller ut skjema for dere, med tidsrom og begrunnelse. Vi sendte så inn skjema til NAV i etterkant, hvor vi skrev på hvor mye vi hadde vært borte fra jobb, og signerte på tro og ære. Saksbehandlingen hos NAV virket å være en formalitet, hvor de sjekket legens utskrevne prosent mot den prosenten vi hadde brukt. De stilte ikke spørsmål ved om det var riktig at vi skulle ha pleiepenger. Legen vurderte at vi skulle ha det, legen var opplært i NAVs regelverk. Det blir litt som at fastlegen din tar vurderingen på om du skal ha sykemelding når du er syk. Det er ikke noe NAV egentlig råder over. De kan ta stikkprøver for å kontrollere misbruk av velferdsordninger. Men i hovedsak har fastlegen mandat til å bestemme sykemelding. Spesialisthelsetjenesten har mandat til å vurdere om foreldre til små pasienter skal ha pleiepenger. Anonymkode: 13ed3...b30
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #8 Skrevet 14. mars 2024 Det er ikke slik at den ene av dere får, og ikke den andre. Man får enten innvilget eller ikke. Sjelden jeg har hørt om noen som ikke får innvilget, det skal jo mye til for at NAV overprøver spesialisthelsetjenesten som jo mener dere har behov for pleiepenger. Dere kan fordele de 100 % helt fritt mellom dere. Bare vær obs på det om arbeidsgiver forskutterer eller om dere må vente på at NAV utbetaler dem, da kan det fort bli litt smalhans en stund. Jobben kan ikke legge seg opp i hvordan dere fordeler, men det kan uansett være lurt å ha en dialog slik at de har litt oversikt over hvilke dager du kommer på jobb, slik at de kan hente inn vikar. Anonymkode: 0225e...5a6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #9 Skrevet 14. mars 2024 Man får innvilget pleiepenger om søknaden blir rett og dere har krav på det. Her var arbeidsplassen sein med inntektsmld sist, så tok over 1,5 mnd før vedtaket kom. Fikk vanlig lønn fra arbeidsgiver. Tror man har igjen for å finne gode løsninger på fraværet, både dere to sammen og deres arbeidsgivere. Vi har mye fravær ifm. vår kronisk syke datter. Ved forrige runde som var omsorgsdager tok mannen min henne på morgen/formiddag og jeg kom meg i vei tidlig og fikk gjort unna mye på jobb og avtalte med arbeidsgiver at jeg gikk hjem kl 13 og overtok hjemme. Mannen min dro på jobb og var der til kvelden. Forsøker å løse kabalen så den blir best mulig for alle. Ved planlagt fravær er vi nøye på å finne gode løsninger med våre arbeidsgivere og strekke oss langt for å være fleksible. Anonymkode: dd4dd...6d4
minister-mio Skrevet 15. mars 2024 #10 Skrevet 15. mars 2024 Nav har brukt sånn åtte uker på å godkjenne mine søknader om pleiepenger så jeg har uansett bare måtte avtale med jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå