AnonymBruker Skrevet 26. januar #41 Del Skrevet 26. januar i123 skrev (På 25.1.2025 den 10.14): Hei Roci Har du prøvd Cosrx ultra light invisible sunscreen 50spf? Jeg har brukt den i noen mnd som vanlig dagkrem og synes den er utrolig lett og deilig (og billig!)! Spør siden du nevner andre k-beauty merker men ikke denne. Signerer denne! Helt fantastisk solkrem. Bruker denne, og c-vitaminserum under. Generelt er jeg fan av aktive ingredienser i serum, og "nøytrale" kremer over. Min rutine, blandingshud 43 år: Morgen Rens: avene cleanance hydra cleanser c-vitamin serum Cosrx ultra light sunscreen Sminke Kveld: Micellar rens ulike merker Retinoid+squalen serum LRP toleriane sensitive crème Anonymkode: f16bd...5cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
høydepunkt1234 Skrevet 26. januar #42 Del Skrevet 26. januar Roci skrev (På 16.3.2024 den 12.46): Ja, solbeskyttelse, masse fukt (og rens, for å fjerne solkrem), er det viktigste du gjør for huden din Så kan du legge til antioksidanter, eksfoliering og evt. retinoider for å hjelpe huden med de prosessene som den ikke lenger er så flink til selv etterhver som vi blir eldre. Ut fra hvordan du beskriver huden din, høres det ut som om du har kombinert hud som er litt fuktfattig. Jeg har samme hudtype selv, og har inntrykk av at det er en veldig vanlig hudtype. Huden vår blir gjerne tørrere og litt mer fuktfattig med årene, og mangel på fukt kan føre til at huden din prøver å kompensere med å produsere mer talg, som da fører til kviser, samtidig som resten av huden kjennes tørr. Jeg tenker at du bør rense huden med en skånsom rens, ettersom solkrem og de ingrediensene i dagkrem som gir solbeskyttelse, ikke bør ligge på huden over natten. Min favorittrens er La Roche-Posay Tolèriane Cleansing Lotion, som er godt egnet for fuktfattig hud og samtidig effektiv nok til å fjerne solkrem. Det viktige er å bruke stor nok mengde, og massere den inn i huden i minst 30 sek, gjerne ennå litt lenger. Om du vil ha en rimelgere rens, er CeraVe Hydrating Cleanser et godt alternativ. Ettersom huden din er fuktfattig, tenker jeg at du bør forsøke et fuktserum i tillegg til fuktighetskrem, det kan utgjøre stor forskjell. Personlig har jeg aldri fått hyaluronsyre til å fungere for meg, så to av de beste fuktserumene jeg har funnet - som også er rimelige i pris og drøye i bruk - er Pure & Care Collagen Serum og The Ordinary Amino Acids + B5. Serumet fra Pure & Care får du kjøpt hos Normal, men ikke la deg skremme av det - det er et bra serum med gode ingredienser, og er produsert i Danmark. Selv bruker jeg serumet fra TO, som er min absolutte favoritt. Men prøv deg fram og finn ut hva som passer for deg. Et annet veldig bra fuktserum, eller egentlig essence, er Tocobo Bifida Biome Essence, men som du ser, er prisen noe høyere. Noen gode og rimelige dagkremer med SPF for din hud, er f.eks. CeraVe Facial Moisturizing Lotion SPF 30, som bl.a. inneholder niacinamide, (en form for vitamin B3) som er en antioksidant og en superingrediens for huden. Det antioksidanter kort fortalt gjør, er å beskytte cellene mot oksidative skader (oksidasjon i kroppens celler kan skadeb cellemembranen eller endre cellenes DNA). Niacinamide bidrar også til å balansere talgproduksjon i huden og kan dermed forebygge kviser. Du nevner Cosmica, og deres Age Delay Day SPF 30 inneholder også niacinamide og kan være verd et forsøk. Personlig synes jeg kanskje CeraVe er bedre sånn rent ingrediensmessig, men du må finne den kremen du synes funker best for deg. Et tredje alternativ er e.l.f. Cosmetics Holy Hydration Face Cream SPF 30, som i tillegg til niacinamide også inneholder peptider, som er en slags proteiner (eller egentlig korte kjeder av aminosyrer) som stimulerer hudcellene til å bl.a. bedre fuktbalanse, minske sensitivitet og øke hudens naturlige eksfolieringsprosess, dvs. kvitte seg med overskudd av døde hudceller. Det er ikke alltid nødvendig med en egen øyekrem, og både fuktserumene og dagkremene jeg foreslår, bør være trygge å bruke på øyepartiet. Ønsker man derimot å bruke aktive ingredienser rundt øynene, bør man gå for et eget produkt, fordi konsentrasjonen av aktive ingredienser i produkter beregnet på resten av ansiktet, ofte blir for kraftig for den tynne huden rundt øynene. Syrer skal aldri brukes rundt øynene. Om du foretrekker en egen øyekrem, kan du vurdere disse: CeraVe Eye Repair Cream - inneholder niacinamide og gir godt med fukt Beauty of Joseon Revive Eye Serum Ginseng + Retinal - inneholder retinaldehyd, et skånsomt og effektiv retinoid for å forebygge hudaldring. Paula's Choice Pro-Collagen Multi-Peptide Booster - ikke egentlig en øyekrem, men kan fint brukes som det. Inneholder både kollagen og peptider. En til to kvelder i uka kan du eksfoliere huden med en mild syreeksfoliering. Ettersom du pleier å få kviser, vil jeg i utgangspunktet foreslå BHA (salicylsyre), fordi den løser opp talg i porene og derfor forebygger kviser. En annen fordel med BHA er at den ikke gjør huden like solsensitiv som andre eksfolierende syrer. Du kan imidlertid også forsøke glycolsyre, mange har god effekt av den også, selv om den ikke virker dypt i porene på samme måte som BHA. Et par gode og rimelige BHA-serum er The Inkey List Beta Hydroxy Acid Serum og Pure & Care Serum 2% BHA. The Ordinary har også et bra BHA-serum, men det er utsolgt over alt for tiden. Du kan eventuelt prøve The Ordinary Salicylic Acid 2% Anhydrous Solution, selv om jeg er litt usikker på hvordan det vil fungere for deg da det er oljebasert. Om du heller vil prøve glycolsyre, er The Ordinary Glycolic Acid 7% Toning Solution et bra produkt å starte med. Du ønsker kanskje også å starte med retinol? Du kan lese mer om retinol og hva dette virkestoffet gjør for huden her. Retinoider skal også brukes om kvelden. Noen gode og rimelige produkter å starte med, er f.eks. The Ordinary Granactive Retinoid 5% in Squalane (strengt tatt ikke retinol, men har etterhvert ganske god dokumentasjon på at det har effekt på huden, og er et skånsomt alternativ for begynnere). Andre retinoidprodukter å vurdere, er: The Ordnary Retinol 0,2% in Squalane The Inkey List Retinol Serum som inneholder en kombinasjon av Granactive Retinoid/HPR og stabilisert retinol Etterhvert kan du øke til 0,5% og deretter 1% retinol. Til slutt - nattkrem Når du bruker aktive ingredienser som syrer og retinol, trenger du en nattkrem som først og fremst gir fukt og styrker huden. Både retinol og syrer kan gjøre at huden får økt behov for fukt. Mine forslag er: Q & A Collagen Face Cream The Inkey List Peptide Moisturizer Cosmica Age Delay Night Cream (kan hende den blir for rik/fet for deg, men tok den med fordi du spesifikt etterspurte Cosmica, og den inneholder gode ingredienser). Noen ord når det gjelder aktive ingredienser som syrer og retinol - husk å ta en såkalt patch test før du begynner å bruke produktene. De fleste aktive ingredienser er potensielt hudirriterende, så det er viktig å teste først, og ikke minst venne huden gradvis til virkestoffene. Etterhvert som hudens toleranse øker, kan man øke hyppighet og etterhvert konsentrasjon. En patch test gjøres ved å påføre en liten mengde produkt et sted der huden er tynn, f.eks. innsiden av håndleddet eller på halsen bak øret. Vent i minst 24 timer. Dersom det ikke har oppstått noen reaksjon/irritasjon, skal det være trygt å bruke produktet i ansiktet. Her finner du en super guide for innføring av aktive ingredenser i hudpleierutinen. Håper dette kan være til hjelp, og bare ta kontakt hvis det er noe du lurer på, eller om du ønsker flere/andre produktforslag. Du er heilt rå!! Takk for alt jeg lærer av deg! ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 27. januar #43 Del Skrevet 27. januar høydepunkt1234 skrev (10 timer siden): Du er heilt rå!! Takk for alt jeg lærer av deg! ❤️ Tusen takk, så fint å høre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå