AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #1 Skrevet 14. mars 2024 Hei, Jeg har i mange år vært overbevist om at noen jeg har vært nær har munchausen. Vedkommende er ut og inn av somatisk sykehus for div (som vedkommende deler om i some) - og følges opp i psykiatrien (hva vedkommende følges opp med der vet jeg ikke). Jeg har vært såpass nær at jeg vet det har blitt løyet til leger og sykepleiere, og at historiene og symptomer på sykdommer ikke har vært reelle. Diagnosene og tilstandene blir bare verre og og mer alvorlig for hver diagnose som stilles, og støtten (og pengene) jeg ser vedkommende får i some er skremmende. Tanken på hvor mye ressurser som brukes på sykehus gjør meg uvel, men jeg vet ikke om det er noe JEG bør gjøre? Skal man stole på at det norske helsevesenet fanger det opp? Noen råd? Anonymkode: f9034...225 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #2 Skrevet 14. mars 2024 Nei, du kan ikke stole på at det fanges opp i helsevesenet om personen er god på å lyve og kanskje til og med tror på egne løgner. Jeg ville tipset personens fastlege. Hvis personen samler inn penger, kan du tipse de som arrangerer innsamlingen. Anonymkode: 2e0e7...98f 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #3 Skrevet 14. mars 2024 Det er vanskelig å oppdage, men godt vedkommende følges opp av psykiatrien i det minste. For det er tross alt en psykisk lidelse, om hun lider av munchausen, og symptomene kan tross alt bedres om hun går til psykiater for andre type lidelser også. Du kan jo lese mer om munchausen her, og kanskje få tips til hvordan møte denne nære personen i livet ditt på en god måte. https://www.forskning.no/sosiale-relasjoner-helse-sykdommer/spiller-syk-for-a-fa-omsorg/475896 Og ja, du kan tipse legekontoret om konkrete eksempler der du vet vedkommende har løyet om symptomer og historier (om du da er helt sikker på at dine mistanker om løgn er korrekt, husk at syke også kan ha gode dager der de tåler mer enn dårlige dager). Anonymkode: cda89...44a
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #4 Skrevet 15. mars 2024 Om du er så sikker er det vel bare å tipse fastlege for eksempel og så kan han følge det opp? Spørsmålet er jo hva man eventuelt kan gjøre med en slik diagnose? Er den i det hele tatt helbredelig? Og vet de som har Munchausen at de selv har det eller lyver de til og med for seg selv? Har også noen som står meg nær hvor jeg mistenker at dette dessverre kan være tilfellet. Hovedårsaken til mistanken er at jeg vet at vedkommende unngår å gjøre enkle grep som kan være lindrende, men heller gjør ting som kan forverre tilstanden og fremprovoserer symptomer. I tillegg er det stadig nye diagnoser og symptomer. Virker nesten helt fantastisk at noen skal kunne være så syk, men i tillegg oppegående og med nok overskudd til å snakke timesvis dagen lang på butikker og i telefoner om sykdommen sin og hvor fælt alt er. Har nettopp selv vært syk og har slett ikke overskudd til å være på telefonen og ha lange samtaler. Anonymkode: 668ee...976
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #5 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 19.37): Hei, Jeg har i mange år vært overbevist om at noen jeg har vært nær har munchausen. Vedkommende er ut og inn av somatisk sykehus for div (som vedkommende deler om i some) - og følges opp i psykiatrien (hva vedkommende følges opp med der vet jeg ikke). Jeg har vært såpass nær at jeg vet det har blitt løyet til leger og sykepleiere, og at historiene og symptomer på sykdommer ikke har vært reelle. Diagnosene og tilstandene blir bare verre og og mer alvorlig for hver diagnose som stilles, og støtten (og pengene) jeg ser vedkommende får i some er skremmende. Tanken på hvor mye ressurser som brukes på sykehus gjør meg uvel, men jeg vet ikke om det er noe JEG bør gjøre? Skal man stole på at det norske helsevesenet fanger det opp? Noen råd? Anonymkode: f9034...225 Munchausen er ekstremt sjeldent og behovet for oppmerksomhet kan skyldes uendelig mange andre ting enn akkurat den diagnosen. Og ved den diagnosen så de gjør seg selv syke, men utifra hva du skriver så virker det som at hun ljuger på seg ulike symptomer. Anonymkode: 79618...745
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #6 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 20.31): Munchausen er ekstremt sjeldent og behovet for oppmerksomhet kan skyldes uendelig mange andre ting enn akkurat den diagnosen. Og ved den diagnosen så de gjør seg selv syke, men utifra hva du skriver så virker det som at hun ljuger på seg ulike symptomer. Anonymkode: 79618...745 Jeg Googlet det også selv lenge før denne tråden og som du sier kom det opp at diagnosen er ekstremt sjelden, noe som gjorde at jeg slo det litt fra meg. Samtidig mener jeg at den jeg siktet til i det minste forverrer lidelsene sine og gjør ting for at symptomene skal fremstå verre. Vedkommende får MYE oppmerksomhet for sykdommen sin. Men det er altså mulig å bruke sykdom for oppmerksomhet uten at det er Munchausen? Uansett er kanskje prognosen og de underliggende årsakene mye det samme? Anonymkode: 668ee...976
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #7 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg Googlet det også selv lenge før denne tråden og som du sier kom det opp at diagnosen er ekstremt sjelden, noe som gjorde at jeg slo det litt fra meg. Samtidig mener jeg at den jeg siktet til i det minste forverrer lidelsene sine og gjør ting for at symptomene skal fremstå verre. Vedkommende får MYE oppmerksomhet for sykdommen sin. Men det er altså mulig å bruke sykdom for oppmerksomhet uten at det er Munchausen? Uansett er kanskje prognosen og de underliggende årsakene mye det samme? Anonymkode: 668ee...976 Ja. Jeg tenker kanskje at vedkommende har helseangst, kombinert med et "vanlig" oppmerksomhetsbehov. Anonymkode: f0462...843
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #8 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Jeg tenker kanskje at vedkommende har helseangst, kombinert med et "vanlig" oppmerksomhetsbehov. Anonymkode: f0462...843 Er det noe å gjøre med det da? I dette tilfellet tror jeg det er litt mer enn et vanlig oppmerksomhetsbehov. Vedkommende har en rimelig ubehagelig/alvorlig fysisk lidelse hvor jeg VET at det er enkelte grep som kunne vært formildende som kunne vært gjort med NULL innsats som ikke blir gjort - til fordel for ting som faktisk gjør tilstanden verre. Vedkommende elsker å prate til andre om symptomene sine og gjerne vise de frem også. Om de grepene over faktisk ble tatt og man ble bedre, så ville man sitte igjen uten denne oppmerksomheten... Anonymkode: 668ee...976
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #9 Skrevet 20. mars 2024 Folk med munchausen lyver om symptomer, jo. Her er en bra podcast om en med munchausen: Anonymkode: d9f5e...be9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #10 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg Googlet det også selv lenge før denne tråden og som du sier kom det opp at diagnosen er ekstremt sjelden, noe som gjorde at jeg slo det litt fra meg. Samtidig mener jeg at den jeg siktet til i det minste forverrer lidelsene sine og gjør ting for at symptomene skal fremstå verre. Vedkommende får MYE oppmerksomhet for sykdommen sin. Men det er altså mulig å bruke sykdom for oppmerksomhet uten at det er Munchausen? Uansett er kanskje prognosen og de underliggende årsakene mye det samme? Anonymkode: 668ee...976 Ja det er fult mulig og prognosen er nok bedre enn ved munchausen siden det er såpass sjeldent. Anonymkode: 79618...745
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå