Gå til innhold

Barn, nøtteallergi, erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Poden i skolealder spiste én cashewnøtt i dag og brått hovnet tunge og lepper litt opp. Ikke pustebesvær mye, men likevel synlig mye. Jeg antar jo derfor at han er allergisk. 

Det jeg lurer på er om det er noen her inne med erfaring fra egne barn? Ble symptomene verre neste gang de fikk i seg noe, eller ble det værende på samme nivå? 

Gikk dere til lege etter første reaksjon? 

(Vi følger selvsagt med, og kjører rett på legevakta (som er 2min unna) dersom det blir noe besvær).

Anonymkode: e28c7...56c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette bør du gå til lege med og rådføre deg/dere. Spesialist. Det er fare for at barnet ditt kan reagere enda verre og farligere neste gang. Han må utredes for allergier, og nøtteallergi er en av de farligste. De barna med verst nøtteallergi kan ikke engang være i samme klasserom som noen som har nøttepålegg på brødskiven. 

Anonymkode: c5c04...6b4

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville fått legetime ganske kjapt, siden han reagerte så kraftig av bare èn nøtt! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få legetime raskt.

Har en som har nøttealergi.  Er ikke super alergisk nå lenger, for kan fint være I rom med nøtter og spise noe med sporer av nøtter.

Vi var med i prosjektet der ho ble utsatt litt og litt for nøtter. Som har gjort nå at ho klør litt i munn  men tetner ikke i bryste lenger eller hovner opp. Men har penn tilfeller ho føler det tetner

Anonymkode: cec31...6be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt legevakten for å høre om det kan vente til fastlegen åpner i morgen. Tenker litt på den gutten som døde av anafylaktisk sjokk flere timer etter å ha spist noen boller. Læreren visste ikke at reaksjonen kunne komme flere timer etter inntak. 

Anonymkode: 044b8...de6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper du nå har rådført deg med lege. Dette er en alvorlig reaksjon og i noen tilfeller kan symptomene forverres seg etter den akutte reaksjonen. 

Han bør også utredes raskt og få tilgang til epipen. 

Anonymkode: d7a25...5c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en jente i innlagt til observasjon over natta. Grunnet lett hevelse og prikkende følelse i tunge/ lepper. Hun hadde kjent nøtteallergi. 

Anonymkode: d7a25...5c5

AnonymBruker
Skrevet

Ta med barnet til lege. Det kan bli verre neste gang.

Og bare et tips, valmuefrø kan man reagere ganske kraftig på er man allergisk mot nøtter. Det erfarte jeg for noen dager siden. Spiser aldri noe med valmuefrø på. Men gjorde det for noen dager siden, og stoppet raskt og spise, da jeg ble veldig tett.

Anonymkode: 2fab7...aaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...