Gå til innhold

Lån i bank som ikke gjelder bolig eller bil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg lurer på om noen vet om det er mulig å ta opp lån i banken, på, si 200.000, med pant i bolig til 4 mill uten lån, uten at det skal brukes til bolig eller bil, og med lav normal rente?

Anonymkode: 05e36...718

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja. det kalles boliglån mer fordi det er lånt med sikkerhet i boligen enn fordi det er penger som er brukt til å kjøpe bolig. 

Så den typen lån som du ønsker å ta opp er boliglån. 

200 000 er kanskje for lav sum til å få vanlig rente men det må du snakke med banken om, det er helt vanlig å låne opp på bolig for andre formål enn boligen i seg selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
VendigoBlå skrev (4 minutter siden):

ja. det kalles boliglån mer fordi det er lånt med sikkerhet i boligen enn fordi det er penger som er brukt til å kjøpe bolig. 

Så den typen lån som du ønsker å ta opp er boliglån. 

200 000 er kanskje for lav sum til å få vanlig rente men det må du snakke med banken om, det er helt vanlig å låne opp på bolig for andre formål enn boligen i seg selv. 

takk for svar :)

men må jeg fortelle banken hva pengene skal brukes til? hva hvis de skal brukes til f.eks jordomseiling? :)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, banken bryr seg ikke om hva pengene går til. De ser på inntekt (betalingsevne) og boligverdi (sikkerhet). 

Men jeg hadde kanskje holdt munn om jordomseiling, siden det sannsynligvis betyr en periode uten inntekt? Går ut fra at du likevel kan betale lånet da. 

Anonymkode: d66b8...8b7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

takk for svar :)

men må jeg fortelle banken hva pengene skal brukes til? hva hvis de skal brukes til f.eks jordomseiling? :)

Nei, du må ikke det. I så fall,om de spør, bare si de skal gå til nye møbler eller noe.

• Liker 1
Skrevet

I henhold til hvitvaskningsloven så må du deklarere for banken hva pengene skal brukes til!

AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (10 minutter siden):

I henhold til hvitvaskningsloven så må du deklarere for banken hva pengene skal brukes til!

Bare ignorer denne kommentaren, TS.

Anonymkode: d84e9...04d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig spør de om hva pengene skal brukes til, det er de pålagt å gjøre.

Anonymkode: ab1e9...421

AnonymBruker
Skrevet

pusse opp kjøkken bad dem sjekker ikke liksom 

Anonymkode: a889e...fb2

• Nyttig 1
Skrevet

Ta opp et rammelån? Da har man litt likviditet til å kjøpe bil og andre ting

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (15 timer siden):

Nei, du må ikke det. I så fall,om de spør, bare si de skal gå til nye møbler eller noe.

Ja, eller oppussing.

Anonymkode: 50dff...839

Skrevet

Et lån med sikkerhet i bolig er et boliglån. Du har ingen opplysningsplikt ovenfor banken hva du skal bruke pengene til.

Jeg ville oversett linken til en suspekt låneagent. Den angivelige «fordelen» med forbrukslån er at man da kan bruke pengene på hva man vil, men forbrukslån er underlagt de eksakt samme reglene hva gjelder hvitvasking og terrorfinansiering.

Banken spør generelt ikke med mindre du gjør en merkelig nedbetaling av lånet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...