AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #1 Skrevet 14. mars 2024 Eksemplet nedenfor er et ganske typisk eksempel på hvordan min 14 åring er når det gjelder kommunikasjon og beskjeder. Å avtale noe via sms er ofte umulig da "det ikke skjer noe", dvs hun glemmer eller forstår ikke hva jeg ber henne om. Eks: Jeg gir henne beskjed om at hun skal sortere i bokhyllen på rommet sitt, og ta ut bøker hun ikke har interesse av lenger. Setter en pappeske på gulvet og sier at hun kan legge bøkene der. Etter en time åpner jeg døren og hun sitter da på sengen og putler med noen armbånd, kikker i dagboken sin, og ved siden av henne ligger det to bøker. Jeg spør om det er kun disse to bøkene hun har lyst å kvitte seg med, men da sier hun at det er det ikke, og så spør hun meg hva hun egentlig skulle gjøre. Er dette normalt? Jeg holder på å klikke noen dager, men det merkelige er at hun har full kontroll på sminke og å kle på seg, selv om hun ofte har fryktelig dårlig tid og ikke rekker noe annet i det hun skal ut. Hilsen frustrert far Anonymkode: 46b33...337 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #3 Skrevet 14. mars 2024 Mezzosoprena skrev (1 minutt siden): Ja, dette er helt normalt. Fryktelig frustrerende da jeg må snakke til henne som da hun var 7 år. Jeg så et program på BBC om add/uoppmerksom type, og jeg kjente igjen hvert eneste symptom fra min datter. Lurer virkelig på om det er tenåringshjerne eller noe annet Ts Anonymkode: 46b33...337 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #4 Skrevet 14. mars 2024 Helt normalt. En tenåringhjerne er helt tom! Rett å slett. Det skjer så mange forandringer i hjernen at de kan virke stokk dumme eller trege. De suser avgårde og vimser. Det skjer en stor ombygging oppi der. Det hjelper meg å huske det, så blir jeg ikke så irritert.. Anonymkode: b417f...bd1 18 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #5 Skrevet 14. mars 2024 Helt normalt. Jeg var akkurat likedan i den alderen. Anonymkode: f119d...e41 2 1
Mezzosoprena Skrevet 14. mars 2024 #6 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fryktelig frustrerende da jeg må snakke til henne som da hun var 7 år. Jeg så et program på BBC om add/uoppmerksom type, og jeg kjente igjen hvert eneste symptom fra min datter. Lurer virkelig på om det er tenåringshjerne eller noe annet Ts Anonymkode: 46b33...337 Ja, la oss sette diagnoser på det.............................. 14 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #7 Skrevet 14. mars 2024 Ja, jeg vil si at det er normalt. Mye som skjer i kropp og hode som gjør at de helt reelt ikke er like oppegående som man kanskje føler man burde kunne forvente. Lang setning 😮💨 Anonymkode: 0a863...3a1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #8 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt normalt. En tenåringhjerne er helt tom! Rett å slett. Det skjer så mange forandringer i hjernen at de kan virke stokk dumme eller trege. De suser avgårde og vimser. Det skjer en stor ombygging oppi der. Det hjelper meg å huske det, så blir jeg ikke så irritert.. Anonymkode: b417f...bd1 Er det flere jenter som er slik enn gutter? Jeg må se på henne og ta henne på armen for at ting skal gå inn, og likevel går det ikke inn. Hennes mor sier at hun ikke husker at hun var så fjern ungdom Ts Anonymkode: 46b33...337 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #9 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt normalt. En tenåringhjerne er helt tom! Rett å slett. Det skjer så mange forandringer i hjernen at de kan virke stokk dumme eller trege. De suser avgårde og vimser. Det skjer en stor ombygging oppi der. Det hjelper meg å huske det, så blir jeg ikke så irritert.. Anonymkode: b417f...bd1 Javel? Selv har jeg aldri vært slik det beskrives her. Verken nå eller som tenåring. Jeg har derimot venninner som var sånn både som tenåring og som voksen. Noe er født distré og det må de (og dessverre også deres omgivelser) hanskes med resten av livet. Anonymkode: 639f7...66d 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #10 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Javel? Selv har jeg aldri vært slik det beskrives her. Verken nå eller som tenåring. Jeg har derimot venninner som var sånn både som tenåring og som voksen. Noe er født distré og det må de (og dessverre også deres omgivelser) hanskes med resten av livet. Anonymkode: 639f7...66d Eller diagnoser? Ts Anonymkode: 46b33...337
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #11 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Eksemplet nedenfor er et ganske typisk eksempel på hvordan min 14 åring er når det gjelder kommunikasjon og beskjeder. Å avtale noe via sms er ofte umulig da "det ikke skjer noe", dvs hun glemmer eller forstår ikke hva jeg ber henne om. Eks: Jeg gir henne beskjed om at hun skal sortere i bokhyllen på rommet sitt, og ta ut bøker hun ikke har interesse av lenger. Setter en pappeske på gulvet og sier at hun kan legge bøkene der. Etter en time åpner jeg døren og hun sitter da på sengen og putler med noen armbånd, kikker i dagboken sin, og ved siden av henne ligger det to bøker. Jeg spør om det er kun disse to bøkene hun har lyst å kvitte seg med, men da sier hun at det er det ikke, og så spør hun meg hva hun egentlig skulle gjøre. Er dette normalt? Jeg holder på å klikke noen dager, men det merkelige er at hun har full kontroll på sminke og å kle på seg, selv om hun ofte har fryktelig dårlig tid og ikke rekker noe annet i det hun skal ut. Hilsen frustrert far Anonymkode: 46b33...337 Hennes rom får være hennes greie. Du bør la henne finne ut av det selv om det er ting hun vil sortere i på eget rom. Den kampen hadde jeg ikke giddet å ta. Anonymkode: 40fbd...172 17
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #12 Skrevet 14. mars 2024 Hun trasser pga du behandlere henne som et barn. Hvorfor må du ha fjernet bøker? Kan ikke hun ordne det selv ved behov? Anonymkode: f2ab3...b92 9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #13 Skrevet 14. mars 2024 100% normalt... og har ingenting med noe form for diagnose du har sett noe om på BBC. Ikke alt er en diagnose. Ikke alt er en sykdom. Ikke alt er et syndrom. Noen ting er bare NORMALT uten at det må settes et navn på eller plasseres i en boks. Anonymkode: 61a29...a6a 7 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #14 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Javel? Selv har jeg aldri vært slik det beskrives her. Verken nå eller som tenåring. Jeg har derimot venninner som var sånn både som tenåring og som voksen. Noe er født distré og det må de (og dessverre også deres omgivelser) hanskes med resten av livet. Anonymkode: 639f7...66d Jeg har hørt det samme som hun du siterer sier, av psykolog på kurs om ungdomshjernen. Men jeg vil jo tro det kan være gradsforskjell fra person til person. Anonymkode: 0a863...3a1 2
TomKrus Skrevet 14. mars 2024 #15 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Eksemplet nedenfor er et ganske typisk eksempel på hvordan min 14 åring er når det gjelder kommunikasjon og beskjeder. Å avtale noe via sms er ofte umulig da "det ikke skjer noe", dvs hun glemmer eller forstår ikke hva jeg ber henne om. Eks: Jeg gir henne beskjed om at hun skal sortere i bokhyllen på rommet sitt, og ta ut bøker hun ikke har interesse av lenger. Setter en pappeske på gulvet og sier at hun kan legge bøkene der. Etter en time åpner jeg døren og hun sitter da på sengen og putler med noen armbånd, kikker i dagboken sin, og ved siden av henne ligger det to bøker. Jeg spør om det er kun disse to bøkene hun har lyst å kvitte seg med, men da sier hun at det er det ikke, og så spør hun meg hva hun egentlig skulle gjøre. Er dette normalt? Jeg holder på å klikke noen dager, men det merkelige er at hun har full kontroll på sminke og å kle på seg, selv om hun ofte har fryktelig dårlig tid og ikke rekker noe annet i det hun skal ut. Hilsen frustrert far Anonymkode: 46b33...337 Opplevde det samme fra min sønn i en periode i alle fall. Min datter strake motsetningen og fikk ting gjort raskt. Dette handler om motivasjon, modenhet, og uttesting av deg som forelder. Sett klare krav, og ikke la de slippe unna. Så gjør det med kjærlighet og ikke hisse deg opp og lage dårlig stemning. Så rose korrekt adferd, og ikke gi deg på den dårlige adferden. Vis at det får konsekvenser å sluntre unna, og det positive andre veien. I den alderen har mange vanskelig for å konsentrere seg i mer en et minutt, og i alle fall på ting som ikke er veldig morsomt. Men slik er livet, mange ting som ikke er morsomt som må gjøres. Så ikke vik og sy puter under armene på henne ! Si klart i fra rydd og ta vare på det du skal ha, og om ikke ? Da gjør jeg det og da ryker det i bosset Pleier å fungere veldig greit. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #16 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun trasser pga du behandlere henne som et barn. Hvorfor må du ha fjernet bøker? Kan ikke hun ordne det selv ved behov? Anonymkode: f2ab3...b92 Hun trasset ikke men forstod ikke/husket ikke hva jeg spurte henne om. Hun sier selv at rommet hennes er barnslig og at det ikke er plass til noe i bokhyllen, men siden det ikke er noe engasjement fra hennes side, bestemte jeg at hun skulle plukke ut de hun ikke har sett i på 10 år. Ts Anonymkode: 46b33...337
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #17 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun trasser pga du behandlere henne som et barn. Hvorfor må du ha fjernet bøker? Kan ikke hun ordne det selv ved behov? Anonymkode: f2ab3...b92 Hun oppfører seg som et barn. Hennes søster på 8 trenger jeg ikke si noe til, da hun har mer futt, husker beskjeder og finner selv ut hva hun ønsker å forandre på. Ts Anonymkode: 46b33...337
TomKrus Skrevet 14. mars 2024 #18 Skrevet 14. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun trasser pga du behandlere henne som et barn. Hvorfor må du ha fjernet bøker? Kan ikke hun ordne det selv ved behov? Anonymkode: f2ab3...b92 Er det slik det fungerer i et felleskap ? Nei, da må alle investere litt krefter og tid til å gjøre ting man ikke liker. Rydding er en av tingene. Hun er et barn som skal oppdras. Og det gjør man ikke bare ved å lukke døren og la driten hope seg opp. Det er i den tiden dette skal læres, å skygge unna ansvaret vil være å sy puter under armene på henne, og det blir verre og verre jo eldre hun blir. Så det å få inn gode rutiner tidlig er ekstremt viktig, så når dette fungerer kan man gi mer og mer ansvar. Eller rettere sagt da må man gi mer og mer ansvar. Det vil da fungere mye bedre, selv om det garantert vil komme noen tilbakeslag. Endret 14. mars 2024 av TomKrus
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #19 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun trasset ikke men forstod ikke/husket ikke hva jeg spurte henne om. Hun sier selv at rommet hennes er barnslig og at det ikke er plass til noe i bokhyllen, men siden det ikke er noe engasjement fra hennes side, bestemte jeg at hun skulle plukke ut de hun ikke har sett i på 10 år. Ts Anonymkode: 46b33...337 Dette er typisk tegn på adhd hos jenter, dette er langt ifra normal hverdag for jenter som du nevner. Folk er livredde for diagnoser å tror at verken de selv eller barna er perfekte, fader meg viktigere det enn å finne støtte til barna sine. Anonymkode: 11726...b54 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #20 Skrevet 14. mars 2024 TomKrus skrev (2 minutter siden): Opplevde det samme fra min sønn i en periode i alle fall. Min datter strake motsetningen og fikk ting gjort raskt. Dette handler om motivasjon, modenhet, og uttesting av deg som forelder. Sett klare krav, og ikke la de slippe unna. Så gjør det med kjærlighet og ikke hisse deg opp og lage dårlig stemning. Så rose korrekt adferd, og ikke gi deg på den dårlige adferden. Vis at det får konsekvenser å sluntre unna, og det positive andre veien. I den alderen har mange vanskelig for å konsentrere seg i mer en et minutt, og i alle fall på ting som ikke er veldig morsomt. Men slik er livet, mange ting som ikke er morsomt som må gjøres. Så ikke vik og sy puter under armene på henne ! Si klart i fra rydd og ta vare på det du skal ha, og om ikke ? Da gjør jeg det og da ryker det i bosset Pleier å fungere veldig greit. Hun er ikke trassig eller har dårlig humør, og setter ikke oss foreldre på prøve. Hun er bare tafatt, glemsk og fjern. Ts Anonymkode: 46b33...337 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå