AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #1 Skrevet 14. mars 2024 Hvordan er det med cerazzeta. Er det slik der at en kan droppe noen tabletter for å ikke få mens, eller ska en bare t hele veien. Fikk ikke svar fra gynekologen om det glemte å spørre Blitt gitt ut for å gi mindre mens smerter og mindre blødninger. Til ungdom Vet da jeg var ung så var det slik at en skulle droppe 4 siste og starte rett på neste brett Anonymkode: 1f358...d47
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #2 Skrevet 14. mars 2024 Du skal ta hver dag. Aldri pause. Noen mister mens, andre får blødning uansett. Anonymkode: 0832d...80d 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #3 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skal ta hver dag. Aldri pause. Noen mister mens, andre får blødning uansett. Anonymkode: 0832d...80d Ok. Da får vi satse på det i det minste blir mindre blødninger. De ville prøve dette før en evnt vurderte kikkhull undersøkelse pga ungdommen er ikke mer en 15 år. Men blør utrolig kraftig med store smerter Anonymkode: 1f358...d47
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #4 Skrevet 14. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ok. Da får vi satse på det i det minste blir mindre blødninger. De ville prøve dette før en evnt vurderte kikkhull undersøkelse pga ungdommen er ikke mer en 15 år. Men blør utrolig kraftig med store smerter Anonymkode: 1f358...d47 Du burde lære ungen å lese pakningsvedlegg/spørre helsepersonell, heller enn å spørre på nett om medisinske spørsmål. Håper det ordner seg for henne. Anonymkode: 0832d...80d
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #5 Skrevet 14. mars 2024 Min ungdom fikk mensen noen dager etter hun glemte en pille, og så var helvete løs igjen. Det er så vondt å se de "små" ligge å vri seg i smerter med varmeflaske og våt av svette. Jeg anbefaler å ta hver dag Anonymkode: 87fb4...84b
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #6 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du burde lære ungen å lese pakningsvedlegg/spørre helsepersonell, heller enn å spørre på nett om medisinske spørsmål. Håper det ordner seg for henne. Anonymkode: 0832d...80d Vi har lest. Og ringt gynekologen og barnelege men de har ikke ringt opp. Tenkte gikk ann å høre når det er snakk om ungdom på 15 år. Anonymkode: 1f358...d47
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #7 Skrevet 14. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Vi har lest. Og ringt gynekologen og barnelege men de har ikke ringt opp. Tenkte gikk ann å høre når det er snakk om ungdom på 15 år. Anonymkode: 1f358...d47 Enda skumlere når det er snakk om et barn, synes nå jeg. Feks brukeren over som "anbefaler å ta hver dag", cerazette er en minipille som man SKAL ta hver dag, til samme tid. Anonymkode: 0832d...80d 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #8 Skrevet 14. mars 2024 Fra vedlegget..... Synes det står ganske tydelig bruksanvisning her. https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-cerazette-organon-547397 "Når og hvordan skal du ta tablettene? Brettet med Cerazette inneholder 28 tabletter. På forsiden av pakningen er det trykket piler mellom tablettene. Hvis du snur pakningen rundt og ser på baksiden vil du se at ukedagene er trykket på folien. Hver ukedag har en tilhørende tablett. Hver gang du starter med en ny pakning med Cerazette skal du ta en tablett fra den øverste rekken. Ikke start med hvilken som helst tablett. Dersom du for eksempel begynner på en onsdag, skal du ta den tabletten i den øverste rekken som er merket med ONS. Du fortsetter å ta en tablett daglig til pakken er tom ved alltid å følge retningen som pilene viser. Ved å se på baksiden av pakningen kan du lett sjekke om du allerede har tatt pillen din på den aktuelle dagen. Ta tabletten til omtrent samme tid hver dag. Svelg tabletten hel med vann. Du kan få noe blødning mens du bruker Cerazette, men du må fortsette å ta tablettene som vanlig. Når en pakke er tom, må du begynne på en ny pakke med Cerazette den neste dagen - altså uten avbrudd og uten å vente på en blødning." Anonymkode: 0832d...80d 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #9 Skrevet 14. mars 2024 Du skal ta det hver dag. Jeg prøvde for noen år siden fordi jeg ikke kan bruke vanlige p-piller. Funket dårlig for meg 😅 Fikk blødning tre dager etter første pille og blødde i to uker i strekk. Har ikke brukt dem siden. Anonymkode: 30a49...20b
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #10 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min ungdom fikk mensen noen dager etter hun glemte en pille, og så var helvete løs igjen. Det er så vondt å se de "små" ligge å vri seg i smerter med varmeflaske og våt av svette. Jeg anbefaler å ta hver dag Anonymkode: 87fb4...84b Høres ut som datteren din bør utredes for endometriose. Anonymkode: 5d891...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #11 Skrevet 14. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Du skal ta det hver dag. Jeg prøvde for noen år siden fordi jeg ikke kan bruke vanlige p-piller. Funket dårlig for meg 😅 Fikk blødning tre dager etter første pille og blødde i to uker i strekk. Har ikke brukt dem siden. Anonymkode: 30a49...20b Jeg blødde i to-tre måneder ved start, og 2-3 enkeltdager i løpet av de 12 årene som har gått siden. Anonymkode: 0832d...80d 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #12 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fra vedlegget..... Synes det står ganske tydelig bruksanvisning her. https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-cerazette-organon-547397 "Når og hvordan skal du ta tablettene? Brettet med Cerazette inneholder 28 tabletter. På forsiden av pakningen er det trykket piler mellom tablettene. Hvis du snur pakningen rundt og ser på baksiden vil du se at ukedagene er trykket på folien. Hver ukedag har en tilhørende tablett. Hver gang du starter med en ny pakning med Cerazette skal du ta en tablett fra den øverste rekken. Ikke start med hvilken som helst tablett. Dersom du for eksempel begynner på en onsdag, skal du ta den tabletten i den øverste rekken som er merket med ONS. Du fortsetter å ta en tablett daglig til pakken er tom ved alltid å følge retningen som pilene viser. Ved å se på baksiden av pakningen kan du lett sjekke om du allerede har tatt pillen din på den aktuelle dagen. Ta tabletten til omtrent samme tid hver dag. Svelg tabletten hel med vann. Du kan få noe blødning mens du bruker Cerazette, men du må fortsette å ta tablettene som vanlig. Når en pakke er tom, må du begynne på en ny pakke med Cerazette den neste dagen - altså uten avbrudd og uten å vente på en blødning." Anonymkode: 0832d...80d Her ringte barnelegen sa vi bare skulle starte på dag første tablett på brettet og bare følge bretter ut. Og starte på nytt når brette var tomt Anonymkode: 1f358...d47
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #13 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres ut som datteren din bør utredes for endometriose. Anonymkode: 5d891...8ba Er det det er prat på men gynekologen ville ikke henvisr til kikkhull før dette var prøvd ut. Anonymkode: 1f358...d47
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #14 Skrevet 14. mars 2024 Jeg blødde hver dag i 3 mnd. Fikk selvmordstanker. Ble drittlei blødninger å stoppet. Da forsvant selvmordstanker å. Anonymkode: a5dc7...ef9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #15 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Er det det er prat på men gynekologen ville ikke henvisr til kikkhull før dette var prøvd ut. Anonymkode: 1f358...d47 Bare ikke la det gå for lang tid... Jeg ble satt på p-piller pga ekstreme mensensmerter da jeg var 16 år, nå er jeg 32 og det ble oppdaget endometriose for en måned siden, da ble det funnet omfattende endometriose på flere organer. Anonymkode: 5d891...8ba
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #16 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare ikke la det gå for lang tid... Jeg ble satt på p-piller pga ekstreme mensensmerter da jeg var 16 år, nå er jeg 32 og det ble oppdaget endometriose for en måned siden, da ble det funnet omfattende endometriose på flere organer. Anonymkode: 5d891...8ba Kan andre en gynekologen henvise til slik kikkhull undersøkelse tro? Gynekologen var bare negativ til å undersøke mer pga ho var så ung. Egentlig var jeg litt mot å starte på det. Pga litt andre forhold med andre medisiner som brukes. Men jenta ville prøve pga blødningene og smertene Anonymkode: 1f358...d47
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #17 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ok. Da får vi satse på det i det minste blir mindre blødninger. De ville prøve dette før en evnt vurderte kikkhull undersøkelse pga ungdommen er ikke mer en 15 år. Men blør utrolig kraftig med store smerter Anonymkode: 1f358...d47 De fleste mister etterhvert mensen helt på Cerazette, og får eventuelt bare noen små blødninger av og til. Jeg fikk bare en og annen småblødning av og til, så liten at jeg kunne bruke bare et lite truseinnlegg. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg blødde hver dag i 3 mnd. Fikk selvmordstanker. Ble drittlei blødninger å stoppet. Da forsvant selvmordstanker å. Anonymkode: a5dc7...ef9 Det er det som virkelig burde bli satt mer lys på når det gjelder Cerazette; den psykiske helsen. Mange leger er ikke klar over (eller velger å ikke tro på det) at enkelte blir veldig psykisk påvirket av Cerazette. Noen blir nedstemt, noen blir sinte/aggressive, noen blir deprimerte og noen få blir direkte suicidale. Jeg fikk "bare" flatt humør men det var nok til at jeg følte at jeg mistet meg selv gradvis. Jeg ble ikke direkte deprimert, men følte meg bare mer og mer likegyldig til alt, og sluttet mer og mer å føle glede over ting som vanligvis gir meg stor glede. Jeg valgte å slutte på grunn av dette. Det anbefales ikke å gi Cerazette til jenter/kvinner som sliter med depresjon og/eller selvmordstanker da Cerazette kan forsterke disse problemene. En del gynekologer vet om dette, men det er ikke en kunnskap så mange almennleger og fastleger har, dessverre. Anonymkode: e8c28...5f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå