AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #1 Skrevet 14. mars 2024 Har flyttet ut men eier enda boligenvi hadde kjøpt og har fått skattefradrag 50/50. Han mener alt skal stå på han, men vil ikke kjøpe meg ut enda. Jeg mener jeg har rett på fradragene både siden jeg enda eier og siden jwg bodde der i nesten hele fjor. Hvem har rett? Han tar det jo opp fordi han fikk skattesmell mens jeg har gått i pluss. Anonymkode: a7d7e...94f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #2 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har flyttet ut men eier enda boligenvi hadde kjøpt og har fått skattefradrag 50/50. Han mener alt skal stå på han, men vil ikke kjøpe meg ut enda. Jeg mener jeg har rett på fradragene både siden jeg enda eier og siden jwg bodde der i nesten hele fjor. Hvem har rett? Han tar det jo opp fordi han fikk skattesmell mens jeg har gått i pluss. Anonymkode: a7d7e...94f Han er en dott. Hvis det er skattemeldingne for 2023 dere diskuterer så skal du ha halvparten, fordi du eide halvparten 31/12-23, og betalte halvparten av rentene i 2023. Det er ingenting å diskutere en gang Hvis det er skattekortet for 2024 dere diskuterer, og du ikke eier halvparten 31/12-2024, så skal du allikevel sette opp gjeldsrenter du har betalt i hele 2023. Men du skal ikke stå med huset som formue ved årets slutt. Anonymkode: cdc0a...89d 3
Ny Bruker Skrevet 14. mars 2024 #3 Skrevet 14. mars 2024 Hvem betalte alle renter? Den som betalte rentene på lånet i 2023, den får fradrag.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #4 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Han er en dott. Hvis det er skattemeldingne for 2023 dere diskuterer så skal du ha halvparten, fordi du eide halvparten 31/12-23, og betalte halvparten av rentene i 2023. Det er ingenting å diskutere en gang Hvis det er skattekortet for 2024 dere diskuterer, og du ikke eier halvparten 31/12-2024, så skal du allikevel sette opp gjeldsrenter du har betalt i hele 2023. Men du skal ikke stå med huset som formue ved årets slutt. Anonymkode: cdc0a...89d Jøss. Du hopper rask på konklusjonen her. Ts skriver ikke hvor mye hun eller han eier av boligen og hvem som betaler rentene. Kanskje en ide å få med dette først? Anonymkode: a03c5...6e8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #5 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jøss. Du hopper rask på konklusjonen her. Ts skriver ikke hvor mye hun eller han eier av boligen og hvem som betaler rentene. Kanskje en ide å få med dette først? Anonymkode: a03c5...6e8 Det står helt i starten i innlegget at de har fått skattefradrag 50/50……………………….. siden ts ikke skriver "men vi eier 70/30 så det justerer vi" så gikk keg utfra at det strmmer med 50/50 eierskap. Og da er det jo som regel betalt 50/50 også. ts hadde nok korrigert om det ikke stemte med fordelingen… Anonymkode: cdc0a...89d
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #6 Skrevet 14. mars 2024 Har dere felles lån skal rentefradrag fordeles ut fra ansvar for lånet, uavhengig av hvem som har betalt rentene (samboer og/eller medlånstakere). Hvem som eier hva har ingen betydning. Ektefeller fordeler som de vil. Dersom dere var gift, kan dere for perioden dere var gift fordele som dere vil. Dersom dere ikke har gjennomfør skifte, er separert med frlles lån, skal rentefradrag fordeles etter ansvarsbrøk. Formue fordeles etter eierbrøk. Gjeld etter ansvar for lånet. Anonymkode: 8cb74...822
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #7 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Har dere felles lån skal rentefradrag fordeles ut fra ansvar for lånet, uavhengig av hvem som har betalt rentene (samboer og/eller medlånstakere). Hvem som eier hva har ingen betydning. Ektefeller fordeler som de vil. Dersom dere var gift, kan dere for perioden dere var gift fordele som dere vil. Dersom dere ikke har gjennomfør skifte, er separert med frlles lån, skal rentefradrag fordeles etter ansvarsbrøk. Formue fordeles etter eierbrøk. Gjeld etter ansvar for lånet. Anonymkode: 8cb74...822 Okei så det har ikke noe å si hvem som faktisk betalte regningen? For vi gjorde det sånn at jeg betalte huslånet, mens han betalte strøm og barnehage. Jeg tok det forgitt at det ikke hadde betydning hvem som faktisk betalte regningen? Anonymkode: a7d7e...94f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #8 Skrevet 14. mars 2024 Du har rett fordi du har betalt rentene og er delansvarlig for lånet. Anonymkode: e3791...f0f
Gjest Bromance Skrevet 14. mars 2024 #9 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har flyttet ut men eier enda boligenvi hadde kjøpt og har fått skattefradrag 50/50. Han mener alt skal stå på han, men vil ikke kjøpe meg ut enda. Jeg mener jeg har rett på fradragene både siden jeg enda eier og siden jwg bodde der i nesten hele fjor. Hvem har rett? Han tar det jo opp fordi han fikk skattesmell mens jeg har gått i pluss. Anonymkode: a7d7e...94f Hahaha, mannfolk 😂 Du skal ha rentene som står oppført på deg.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #10 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Okei så det har ikke noe å si hvem som faktisk betalte regningen? For vi gjorde det sånn at jeg betalte huslånet, mens han betalte strøm og barnehage. Jeg tok det forgitt at det ikke hadde betydning hvem som faktisk betalte regningen? Anonymkode: a7d7e...94f Rentefradrag fordeles etter ansvarsforhold. Ektefeller kan fordele fritt. Hvem som har betalt har ingen betydning. Anonymkode: 8cb74...822
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå