Gå til innhold

Valp og voksen hund, utfordringer og gleder.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå for 3. gang en voksen hund sammen med en valp.

Det er slitsomt! Det er så jeg gleder meg til dagen er over så snart jeg står opp, jeg vet det blir bedre dag for dag. Og det er godt når kvelden kommer! Denne valpetida styrer hele livet mitt, med valp og voksen fra morgen til kveld. Jeg må ta hensyn til begge, samtidig så må valpen få trening, og den voksne må få sitt.

En valp har alltid godt av å ha en voksen hund som forbilde og mentor, og det har jeg erfart. Men for å komme dit må vi gjennom biting av valp i voksen hund, hale, bein, ører, og han vil ikke vil si fra selv, og en valp som utnytter det fullt ut. Jeg skiller dem, så den voksne hunden får slappe av alene. Uten det hadde det vært veldig slitsomt for han, selv om han bare er 3 år selv.

Når det er sagt er jeg litt skeptisk til å ha en gammel hund sammen med en valp. Det krever gjerne for mye av den gamle hunden å møte den energien en valp har.

Det å bli bitt i ører og hale, bein, bli forstyrret og forventet å bli lekt med, er noe gamle hunder bør slippe. Så ikke skaff en valp hvis du har en gammel hund. Jeg skjermer allerede min på 3 år, han trenger det. Så en som er over 8 år bør også ha valper i veldig begrenset omfang.

Det er atskillig enklere å ha bare en valp. Og ingen andre hunder.

Har du voksen hund og valp har hver sine behov. Den voksne må få sine behov dekket, men for meg blir det mindre med lange turer når også en valp er med. Vi rusler sammen med valpen mens den voksne får løpe løs. Så finner de noe felles på disse turene, den unge følger etter den eldre. Den voksne får ikke så mye trim som den trenger, men den unge får oppleve litt av verden. Det blir bedre senere når den unge har vokst seg til.

Anonymkode: 00f1c...0d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg glemte å beskrive gleder. 

Det er å ha en veldig stødig valp, som er veldig selvsikker og glad. Er ikke redd for noe, er trygg og glad uansett! Hun blir nok en god voksen hund!

Så er det samspillet mellom valp og voksen. Det er godt, selv om den voksne blir sliten, og trenger å hvile for seg selv for å slippe unna tenner. 

Jeg er litt preget av hverdag med valp og voksen, men koser meg likevel med valpen. Har henne i fanget hver dag, og ser at det blir bånd mellom henne og meg.

Vi trener både inne og ute. Innkalling, sitt, dekk, bli. Og det er hun god på. Men vi har ikke kommet så langt med båndtrening. Det synes hun er ekkelt, og klør seg hele tiden. Men det blir vel bedre!

Anonymkode: 00f1c...0d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også unghund og voksen hund i hus. Her er den voksne ganske leken av seg, men av og til må jeg skjerme hun da vesle frøken propell kan bli litt mye😆 Det er litt arbeid med to stykker og spesielt da den yngste har mye å lære….men så er det veldig gøy også🧡 Jeg er kanskje litt over gjennomsnittet interesser i hund og trener til både utstilling og bruks😄

Anonymkode: 32dc3...197

AnonymBruker
Skrevet

Dette kunne vært meg som skrev! Jeg har også valp (13 uker nå) og voksen hund på snart 4.

Mye mer slitsomt enn jeg hadde sett for meg mtp at de må holdes adskilt 90% av tiden fordi valpen biter den voksne i labber og hale. Sliter med dårlig samvittighet for den voksne som får sin frihet innskrenket og får mindre oppmerksomhet nå i en periode. Men vet at det blir bedre om noen måneder når den lille vokser litt til. Vi er heldigvis to om det, hvis ikke hadde det ikke vært mulig å få til.

Gleder meg også til å legge meg om kvelden😂 En dag nærmere harmoni! Selv om jeg koser meg veldig med selve treningen av valpen. Bare så slitsomt med alt det som ikke er trening .

Anonymkode: d9552...8fa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...