Gå til innhold

Straksbetaling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fant nettopp ut at straksbetaling er noe man selv må sette opp i nettbanken. Utenom det går det vel bare automatisk via Vipps. Det står at for at straksbetaling skal fungere må både mottaker og sender ha satt dette på.

Jeg har nå satt på det, for jeg synest det er irriterende å måtte vente på at banker skal overføre.

Men spørsmålet mitt er egentlig, hvor utstrakt er det egentlig med straksbetaling? Kan jeg forvente raskere utbetalinger fra offentlige organisasjoner så fort de sender penger avgårder, ta feks. utbetaling fra NAV, eller brukes ikke straksbetaling til dette formålet?

Anonymkode: 348be...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær forsiktig med kostnader tilknyttet dette. Enkelte banker tar 5kr pr transaksjon (Handelsbanken), Sparebank1 tar 50kr for beløp over 5000 osv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dessverre ikke penger raskere fra det offentlige med straksbetaling. Overføringer fra det offentlige, lønninger og slikt skjer på faste datoer. De legger gjerne betalingen inn i banken noen dager på forhånd med dato for når overføringen skal skje. Det er det samme som når du registrer en faktura i nettbanken og legger forfallsdatoen inn på betalingen slik at pengene går ut av din konto på fakturaens forfallsdato.

Straksbetaling er vel bare aktuelt der du f.eks. skal kjøpe en større ting, f.eks en bruktbil og har behov for at pengene blir overført med en gang slik at du kan få bilen med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...