AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #1 Skrevet 14. mars 2024 Så jeg har adgang til zoplicone, stilnoct, qutapine, attarax, melatonin og av og til apodorm. Jeg er depressiv og hypoman til tider. Sliter mye med søvn og alltid gjort det. Også før medisinene. Bruker medisinene til å slippe å være våken. Er ufør grunnet sykdommen. Problemet er at jeg bruker mer medisiner enn forskrevet av legen og mixer ofte alle medisinene før jeg legger meg. Legen skriver resept så det er 'mine' tabletter. Kjører ikke bil og har ikke barn. Noen med lignende erfaring? Hva bør jeg gjøre? Planlegge nedtrapping med legen? Jeg vet ikke om jeg klarer det. Har blitt alvorlig syk når det blir mye medisin endringer og lite søvn. Søvnen er min trøst i hverdagen. Anonymkode: 66b90...6e8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #2 Skrevet 14. mars 2024 Går du til behandling? Hvis ikke så bør du kanskje høre med fastlegen om å søke deg inn slik at du kan få hjelp til å takle hverdagen med mindre tabletter. Hvis du misbruker dem så kan du ende opp med at fastlegen etterhvert nekter å skrive ut mer. Da må du slutte cold turkey. Anonymkode: 5ed5a...441 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #3 Skrevet 14. mars 2024 Hører ut som du kan trenge hjelp fra spesialister, kanskje avrusning med innleggelse, så du har noen tilstede? Er jo ikke så sunt for deg eller sykdommen din, å gå på så mange medisiner, ei heller blandingen av disse. Tror dette er mer enn hva en "vanlig" fastlege kan hjelpe deg med. Anonymkode: 2c2ee...afc
imagineme Skrevet 14. mars 2024 #4 Skrevet 14. mars 2024 Dette er noe du MÅ ta opp med fastlegen din før det går altfor langt. Det ender opp med at fastlegen slutter å skrive ut medisiner til deg og da sitter du der uten tilgang på medisiner som du kunne brukt ved behov. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #5 Skrevet 14. mars 2024 Går ikke til behandling for dette. Vært tidligere på DPS, hatt døgninnleggelser og noen å prate med i kommunen. Men sovemedisiner har ikke vært et issue. All behandling er det slutt på pga jeg er 'for frisk', og tilsynelatende fungerer normalt i hverdagen. Kjenner meg heller ikke depressiv og suicidal lengre. Anonymkode: 66b90...6e8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #6 Skrevet 14. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Går ikke til behandling for dette. Vært tidligere på DPS, hatt døgninnleggelser og noen å prate med i kommunen. Men sovemedisiner har ikke vært et issue. All behandling er det slutt på pga jeg er 'for frisk', og tilsynelatende fungerer normalt i hverdagen. Kjenner meg heller ikke depressiv og suicidal lengre. Anonymkode: 66b90...6e8 Du er jo ikke så frisk lenger, når du må misbruke tabletter for å komme deg gjennom dagen. Gå til fastlegen og be om ny henvisning. Anonymkode: 5ed5a...441 1
Majer Skrevet 14. mars 2024 #7 Skrevet 14. mars 2024 (endret) Dette tas gjennom fastlege. Godt mulig hen henviser deg videre, men antageligvis ikke noen langvarig innleggelse dersom du ikke ønsker det. Det kan være svært skadelig å blande denne type legemidler, særlig for de med sårbarhet for det. Det vet man sjeldent om man har. Du er tydeligvis ganske kognitivt oppegående siden du nevner bil og barn i første innlegg. De fleste hadde ikke tenkt på det, fått spørsmål og hat, før de hadde nevnt det lenger ned i tråden. Ville nok også tenkt på hva som hadde skjedd om du skulle blitt innlagt på sykehus for noe annet senere. Da blir det pyton både for deg, andre på rommet og ansatte at du ikke reagerer tilfredsstillende på det de kan tilby da du i en sånn situasjon ikke vil få mer enn forskrevet. Det er ille når man allerede er i en annen krise. Sånn sett håper jeg dette appellerer til både ditt ego og din moral sånn at du får tatt grep. Masse lykke til! 🙂 Endret 14. mars 2024 av Majer
Gjest Luksusbia Skrevet 14. mars 2024 #8 Skrevet 14. mars 2024 Kjenner meg igjen. Lag nedtrappingsplan sammen med legen din❤️ Supert om du har som mål å slutte med apodorm og stilnocht/ imovane. Be legen være streng! Før sommeren bør du klare deg med melatonin. Apodorm og imovane er B- preparater og er svært avhengighetsskapende
Gjest jegerrinne Skrevet 14. mars 2024 #9 Skrevet 14. mars 2024 Ta kontakt med lege og bli henvist til søvn senteret i Bergen eller oslo
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #10 Skrevet 14. mars 2024 Jeg tørr ikke ta kontakt med legen. Hun er er fin og empatisk lege som har tillit til meg. Ved å innrømme misbruket mitt, vil hun nok kjenne på at "det er litt hennes feil" også ettersom hun har forskrevet de mengdene hun har. Har dårlig samvittighet ovenfor henne. Men jo, jeg vet jeg ikke vil klare å trappe ned alene. Jeg trenger en innleggelse. Og søvnsenteret høres interessant ut. Skal sjekke ut det! TS Anonymkode: 66b90...6e8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #11 Skrevet 14. mars 2024 Legen er der for og hjelpe deg. Du kan høre om hjemmesykepleie kan være noe for deg. Da kan det avtales at de kommer for gi deg medisiner til faste tider. Da er det de som styrer dette. Viktig du snakker med legen din. Er det ikke noen du kan ta med deg hvis dette er vanskelig og snakke om alene med legen? Anonymkode: 05e9e...e68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå