AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #1 Skrevet 14. mars 2024 Har en tenåringsdatter som plages med tidvis store smerter fra diafragma (mellomgulvs-muskelen), vi har vært hos barnelege utallige ganger. Hvor det er blitt konstatert astma. Magesmertene ble bedre en periode etter oppstart av medisiner, før det tiltok igjen. Refluks er utelukket. Vi har på eget initiativ tatt henne med til fysioterapeut, hvor hun har gått jevnlig siden jul. Det ble funnet mye låsinger i øvre del av rygg, disse er løsnet opp. Men smertene blir ikke borte. Videre har fysioterapeuten funnet at hun er stram/kort i musklene helt fra skulderbladene til nedsiden av knærne. For å gjøre forbedringer på dette tøyer hun daglig. Ellers er hun en veldig aktiv jente, trener håndball og/eller fotball 2-3 ganger i uka. I tillegg til en del kamper. Hun er glad i å trene, og relativt godt trent. Slank. Vi fortviler over å se henne slite, og snur nok en gang på stenen for å se om vi kan finne en årsak til problemene. Jeg er akkurat diagnostisert med ADHD, og hennes yngre søsken er i gang med utredning, hvor det sannsynligvis lander på ADHD (eller annen utviklingsforstyrrelse). Dette leder meg inn på om det kan være ADHD som ligger i grunn hos datteren vår også. Vi har egentlig ikke noen grunn til å tro det, utover magesmertene. Og vet ikke helt hva vi skulle ha sagt hvis vi startet med utredning. Med det andre barnet vårt har vi i starten av utredningen blitt spurt om utfordringene til barnet, og der er det mye å peke på. Hos datteren vår er det ikke det. Men det var ingen som trodde det om meg heller, heller ikke jeg selv. Ellers er hun som en liten kopi av meg mentalt. Er også veldig usikker på om vi kommer gjennom med utredning på så tynt grunnlag, og jeg vet ikke om vi ønsker å sende jenta vår igjennom hele mølja, hvis det viser seg å være bortkastet. Noen som har barn med ADHD og problemer med muskler, og kan si noe om hvordan dette arter seg for deres barn? Var det andre tydelig tegn på ADHD? Anonymkode: 0604a...abd
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #2 Skrevet 14. mars 2024 Vår har cøliaki og forstoppelse. Vi visste ikke om at det var mulig å være forstoppet når man hadde avføring hver dag, men det lærte vi på sykehuset. Smertene var tidvis svært store og vi har flere ganger vært på legevakten på grunn av dette. Kan det være en mulig årsak? Anonymkode: f003c...ea0
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #3 Skrevet 14. mars 2024 Ja kam være sammenheng, men for vår del har det vært «anspenthet» over lang tid som har vært årsaken. Mange udiagnostiserte voksne som har typ fibromyalgi og fått adhd i voksen alder. Anonymkode: f6513...7fb
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #4 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vår har cøliaki og forstoppelse. Vi visste ikke om at det var mulig å være forstoppet når man hadde avføring hver dag, men det lærte vi på sykehuset. Smertene var tidvis svært store og vi har flere ganger vært på legevakten på grunn av dette. Kan det være en mulig årsak? Anonymkode: f003c...ea0 Nei, det er nok ikke det. Vi vet at smertene kommer fra diafragma. Og magen en undersøkt flere ganger på ultralyd. Anonymkode: 0604a...abd
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #5 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja kam være sammenheng, men for vår del har det vært «anspenthet» over lang tid som har vært årsaken. Mange udiagnostiserte voksne som har typ fibromyalgi og fått adhd i voksen alder. Anonymkode: f6513...7fb Får jeg spørre hva anspentheten hos dere kommer fra? Og hvor sitter smertene? ts Anonymkode: 0604a...abd
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #6 Skrevet 14. mars 2024 Adhd og muskelsmerter hos jenter er omtrent standarden. Det er også vanlig at mange kvinner blir feildiagnostisert med fibromyalgi før det viser seg at det er adhd. Anonymkode: 07eef...dbd 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #7 Skrevet 14. mars 2024 Nevromangfold og muskelsmerter henger sammen, det samme gjør hypermobilitet og det kan påvirke alt av bindevev inkludert det innvendig. Mange, inkludert helsepersonell glemmer at dette kan føre til smerter og problemer. Mage/tarm-problematikk henger også sammen med nevromangfold så selv om hun kanskje ikke har ADHD kan hun være nevromangfoldig. Sannsynligheten for det er jo ganske stor med ADHD i nær familie. Anonymkode: 5574a...d02 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #8 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har en tenåringsdatter som plages med tidvis store smerter fra diafragma (mellomgulvs-muskelen), vi har vært hos barnelege utallige ganger. Hvor det er blitt konstatert astma. Magesmertene ble bedre en periode etter oppstart av medisiner, før det tiltok igjen. Refluks er utelukket. Vi har på eget initiativ tatt henne med til fysioterapeut, hvor hun har gått jevnlig siden jul. Det ble funnet mye låsinger i øvre del av rygg, disse er løsnet opp. Men smertene blir ikke borte. Videre har fysioterapeuten funnet at hun er stram/kort i musklene helt fra skulderbladene til nedsiden av knærne. For å gjøre forbedringer på dette tøyer hun daglig. Ellers er hun en veldig aktiv jente, trener håndball og/eller fotball 2-3 ganger i uka. I tillegg til en del kamper. Hun er glad i å trene, og relativt godt trent. Slank. Vi fortviler over å se henne slite, og snur nok en gang på stenen for å se om vi kan finne en årsak til problemene. Jeg er akkurat diagnostisert med ADHD, og hennes yngre søsken er i gang med utredning, hvor det sannsynligvis lander på ADHD (eller annen utviklingsforstyrrelse). Dette leder meg inn på om det kan være ADHD som ligger i grunn hos datteren vår også. Vi har egentlig ikke noen grunn til å tro det, utover magesmertene. Og vet ikke helt hva vi skulle ha sagt hvis vi startet med utredning. Med det andre barnet vårt har vi i starten av utredningen blitt spurt om utfordringene til barnet, og der er det mye å peke på. Hos datteren vår er det ikke det. Men det var ingen som trodde det om meg heller, heller ikke jeg selv. Ellers er hun som en liten kopi av meg mentalt. Er også veldig usikker på om vi kommer gjennom med utredning på så tynt grunnlag, og jeg vet ikke om vi ønsker å sende jenta vår igjennom hele mølja, hvis det viser seg å være bortkastet. Noen som har barn med ADHD og problemer med muskler, og kan si noe om hvordan dette arter seg for deres barn? Var det andre tydelig tegn på ADHD? Anonymkode: 0604a...abd Så utrolig interessant å lese det du skriver! Vi har også en datter som har slitt med sterke smerter i mellomgulvet i to år nå, og hun holder på å utredes for autisme/adhd nå! Barnelegen vi har gått til hang seg helt opp i forstoppelse, (for det var visst nesten alltid det), selv om vi var tydelige på at hun aldri noen sinne har hatt problemer med forstoppelse eller hard mage🤷🏻♀️ hun ble satt på medisiner mot forstoppelse (som bare gav henne diaré), og ingenting ble bedre. Etter det gav legen litt opp. «Vi finner ingenting galt, du er frisk, slutt å bekymre deg.» For oss har dette hatt store konsekvenser. Datteren vår var også aktiv innen idrett, men opplevde at smertene ble mye verre etter kraftig fysisk anstrengelse, så hun har sluttet på trening, og kvier seg for å være fysisk aktiv. Merker datteren din også forverring når hun pusher seg fysisk? Og hvordan arter smertene seg? For vår datter kommer de i bølger, og hun beskriver dem som «knivstikk». På det verste blir hun livredd, noe som gjør smertene enda verre. Anonymkode: 3d5c3...9ce
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #9 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så utrolig interessant å lese det du skriver! Vi har også en datter som har slitt med sterke smerter i mellomgulvet i to år nå, og hun holder på å utredes for autisme/adhd nå! Barnelegen vi har gått til hang seg helt opp i forstoppelse, (for det var visst nesten alltid det), selv om vi var tydelige på at hun aldri noen sinne har hatt problemer med forstoppelse eller hard mage🤷🏻♀️ hun ble satt på medisiner mot forstoppelse (som bare gav henne diaré), og ingenting ble bedre. Etter det gav legen litt opp. «Vi finner ingenting galt, du er frisk, slutt å bekymre deg.» For oss har dette hatt store konsekvenser. Datteren vår var også aktiv innen idrett, men opplevde at smertene ble mye verre etter kraftig fysisk anstrengelse, så hun har sluttet på trening, og kvier seg for å være fysisk aktiv. Merker datteren din også forverring når hun pusher seg fysisk? Og hvordan arter smertene seg? For vår datter kommer de i bølger, og hun beskriver dem som «knivstikk». På det verste blir hun livredd, noe som gjør smertene enda verre. Anonymkode: 3d5c3...9ce Takk for at du tok deg tid til å svare. Vi har samme erfaring med barnelege som dere, men her var de bestemt på at det måtte være refluks. Etter 6 mnd på ulike medisiner som ikke hadde noe virkning, konkluderte de med at det ikke var det allikevel. De har utelukket alt som kan være livstruende, og gitt beskjed om at det ikke er noe farlig. Men for en tenåringsjente med livsbegrensende smerter, hvor lyset i øynene kun glimter til inni mellom, pga år med smerter. Så vil jeg absolutt si det begynner å nærme seg et punkt hvor det kan bli livstruende. Ja, vi ser forverring etter hard trening. Heldigvis holder hun ennå fast på treninga. Og det er så viktig for livskvaliteten hennes at hun får gå på trening selv de dagene hun ikke klarer å gå på skolen. Tror smertene er konstante, i varierende grad. Hun klarer ikke å forklare smertene konkret, men kan vise akkurat hvor de sitter. I det siste er hun også kvalm og svimmel når det står på som verst. Paracet tar toppen av smertene. Etter jeg startet tråden i morges har vi vært på elevsamtale på skolen, der var gjennomgangsmelodien at hun levere alt hun skal, men jobber for fort, slik at det blir slurvefeil. Leser for fort, og snakker fort. Har alltid handarbeid i timene, men får med seg alt som blir sagt og er deltakende. ts Anonymkode: 0604a...abd 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #10 Skrevet 14. mars 2024 Hvordan vet dere forresten at smertene kommer fra diafragma? Det er jo det vi også er rimelig sikre på, men føler at barnelegen avfeier oss litt. Tenåringen beskriver det som brystsmerter, og peker tydelig på mellomgulvet, men barnelegen fortsetter å kalle det magesmerter, uansett hvor mange ganger tenåringen påpeker at smertene sitter i mellomgulvet. Anonymkode: 3d5c3...9ce
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #11 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for at du tok deg tid til å svare. Vi har samme erfaring med barnelege som dere, men her var de bestemt på at det måtte være refluks. Etter 6 mnd på ulike medisiner som ikke hadde noe virkning, konkluderte de med at det ikke var det allikevel. De har utelukket alt som kan være livstruende, og gitt beskjed om at det ikke er noe farlig. Men for en tenåringsjente med livsbegrensende smerter, hvor lyset i øynene kun glimter til inni mellom, pga år med smerter. Så vil jeg absolutt si det begynner å nærme seg et punkt hvor det kan bli livstruende. Ja, vi ser forverring etter hard trening. Heldigvis holder hun ennå fast på treninga. Og det er så viktig for livskvaliteten hennes at hun får gå på trening selv de dagene hun ikke klarer å gå på skolen. Tror smertene er konstante, i varierende grad. Hun klarer ikke å forklare smertene konkret, men kan vise akkurat hvor de sitter. I det siste er hun også kvalm og svimmel når det står på som verst. Paracet tar toppen av smertene. Etter jeg startet tråden i morges har vi vært på elevsamtale på skolen, der var gjennomgangsmelodien at hun levere alt hun skal, men jobber for fort, slik at det blir slurvefeil. Leser for fort, og snakker fort. Har alltid handarbeid i timene, men får med seg alt som blir sagt og er deltakende. ts Anonymkode: 0604a...abd Så likt det høres ut!♥️ På en rar måte gir det meg håp. Da er det kanskje noe ekte, og ikke bare sutring, som jeg begynner å føle at barnelegen her har konkludert med. Vår datter ble alvorlig deprimert og suicidal etter at smertene startet. Vanskelig å vite om det er på grunn av smertene selvfølgelig, men det er helt sikkert at det ikke har gjort ting bedre. Det viser seg også at hun har hatt angst i flere år, uten at vi har forstått det. Det er på grunn av angsten og depresjonen at hun nå er henvist til bup, og det er de (og ppt) som tenker at hun kan ha autisme/adhd. Tanken har ikke slått verken oss eller skole/barnehage, men nå når jeg har satt meg mer inn i det (samt har fått litt mer hull på datteren og hun har fortalt ting jeg ikke visste om hvordan hun har det), ser jeg også selv mange ting som kan stemme med autisme. Hun har påvist en intelligens langt over gjennomsnittet (men ikke ekstrem), dysleksi og prosesseringsvansker. Hun er ekstremt pliktoppfyllende og konfliktsky, men «mislykkes» i å oppnå de kravene hun stiller til seg selv fordi hun er for «rotete» i hodet. Dette skaper nok en del uro/angst, og jeg ser ikke bort fra at smertene skyldes stress faktisk. Har vurdert gastroskopi for å utelukke magesår, men medisiner mot magesår/reflux hadde ingen effekt, så har ikke så stor tro på at det kan være det. Paracet hjelper ikke noe særlig. Da må det i så fall være i store doser og helst kombinert med Ibux. På det verste fikk hun paralgin forte. Det hjalp, men tok ikke all smerten. Har dere tatt crp, forresten? Vi har tatt crp de gangene vi har vært innom legevakten (helt i starten), og da var den forhøyet. Varierte mellom 20 og 50 hvis jeg husker riktig. Har ikke tatt crp på lenge nå. Anonymkode: 3d5c3...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #12 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvordan vet dere forresten at smertene kommer fra diafragma? Det er jo det vi også er rimelig sikre på, men føler at barnelegen avfeier oss litt. Tenåringen beskriver det som brystsmerter, og peker tydelig på mellomgulvet, men barnelegen fortsetter å kalle det magesmerter, uansett hvor mange ganger tenåringen påpeker at smertene sitter i mellomgulvet. Anonymkode: 3d5c3...9ce Det er fysioterapeuten som har kommet frem til det, og det stemmer godt med det jenta beskriver. Da vi startet der var diafragma i helspenn, og når fysioterapeuten trykket hardt på den skrek hun. Hun hadde en hel del låsninger, veldig mye i øvre del av rygg, men også i nedre del. Samt i hofte. Hvorfor dette har oppstått vet vi ikke. De siste gangene har det ikke vært i samme grad, men hun har alt for stramme/korte muskler hele veien ned fra skulderbladene. Fysioterapeuten har ikke noe god forklaring på hvorfor. Hun jobber med å tøye, både med og uten hjelp. Har sett at i hvertfall en av øvelsene er anbefalt folk med adhd, det er en av grunnene til at det dukket opp som en tanke. ts Anonymkode: 0604a...abd 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #13 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så likt det høres ut!♥️ På en rar måte gir det meg håp. Da er det kanskje noe ekte, og ikke bare sutring, som jeg begynner å føle at barnelegen her har konkludert med. Vår datter ble alvorlig deprimert og suicidal etter at smertene startet. Vanskelig å vite om det er på grunn av smertene selvfølgelig, men det er helt sikkert at det ikke har gjort ting bedre. Det viser seg også at hun har hatt angst i flere år, uten at vi har forstått det. Det er på grunn av angsten og depresjonen at hun nå er henvist til bup, og det er de (og ppt) som tenker at hun kan ha autisme/adhd. Tanken har ikke slått verken oss eller skole/barnehage, men nå når jeg har satt meg mer inn i det (samt har fått litt mer hull på datteren og hun har fortalt ting jeg ikke visste om hvordan hun har det), ser jeg også selv mange ting som kan stemme med autisme. Hun har påvist en intelligens langt over gjennomsnittet (men ikke ekstrem), dysleksi og prosesseringsvansker. Hun er ekstremt pliktoppfyllende og konfliktsky, men «mislykkes» i å oppnå de kravene hun stiller til seg selv fordi hun er for «rotete» i hodet. Dette skaper nok en del uro/angst, og jeg ser ikke bort fra at smertene skyldes stress faktisk. Har vurdert gastroskopi for å utelukke magesår, men medisiner mot magesår/reflux hadde ingen effekt, så har ikke så stor tro på at det kan være det. Paracet hjelper ikke noe særlig. Da må det i så fall være i store doser og helst kombinert med Ibux. På det verste fikk hun paralgin forte. Det hjalp, men tok ikke all smerten. Har dere tatt crp, forresten? Vi har tatt crp de gangene vi har vært innom legevakten (helt i starten), og da var den forhøyet. Varierte mellom 20 og 50 hvis jeg husker riktig. Har ikke tatt crp på lenge nå. Anonymkode: 3d5c3...9ce Huff, så fælt. Håper det går bedre med henne psykisk, og at både hun og dere får den oppfølgingen dere trenger der. Det du beskriver om pliktoppfyllende og konfliktsky stemmer på en prikk med hvordan jeg var, og til dels er. Minus det med angst. Stemmer også med vår datter. Jeg hadde også en periode i tenårene hvor jeg både var deprimert og suicidale. Samt drev med selvskading. Nå etter jeg fikk diagnosen, har jeg koblet selvskadingen til en måte å få ut sinne og uro. Jeg skåret godt over gjennomsnittet på evnetesten, med unntak av den verbale delen. Derfor spurte jeg psykiater direkte om det kunne være autisme hos meg, det kunne hun utelukke. Men sa at både adhd og autisme er nevroforstyrrelser og derfor har en del sammenfallende trekk (usikker på om det var nøyaktig det hun sa, så ta det med en klype salt). Hun har tatt crp, men vi har fått beskjed om at den var fin. Vet ikke hva svaret var. ts Anonymkode: 0604a...abd
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #14 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Adhd og muskelsmerter hos jenter er omtrent standarden. Det er også vanlig at mange kvinner blir feildiagnostisert med fibromyalgi før det viser seg at det er adhd. Anonymkode: 07eef...dbd Interresant, må lete litt på dette å lese om det. ts Anonymkode: 0604a...abd
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #15 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nevromangfold og muskelsmerter henger sammen, det samme gjør hypermobilitet og det kan påvirke alt av bindevev inkludert det innvendig. Mange, inkludert helsepersonell glemmer at dette kan føre til smerter og problemer. Mage/tarm-problematikk henger også sammen med nevromangfold så selv om hun kanskje ikke har ADHD kan hun være nevromangfoldig. Sannsynligheten for det er jo ganske stor med ADHD i nær familie. Anonymkode: 5574a...d02 Tror vi har vært svært uheldige med de barnelegene vi har støtt på, det virker som de kun ønsker å utelukke det alvorlige. Når det er gjort, er beskjeden at det må hun dessverre bare leve med. Må lete opp litt mer informasjon om dette å lese meg opp. ts Anonymkode: 0604a...abd
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #16 Skrevet 14. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Nevromangfold og muskelsmerter henger sammen, det samme gjør hypermobilitet og det kan påvirke alt av bindevev inkludert det innvendig. Mange, inkludert helsepersonell glemmer at dette kan føre til smerter og problemer. Mage/tarm-problematikk henger også sammen med nevromangfold så selv om hun kanskje ikke har ADHD kan hun være nevromangfoldig. Sannsynligheten for det er jo ganske stor med ADHD i nær familie. Anonymkode: 5574a...d02 Jøss. Jeg har hypermoderne ledd, kptsd og adhd. Skulle tro det hang sammen. Manglende bindevev fysisk som på et vis virker inn på psyken. Anonymkode: 9c719...3ad
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #17 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Får jeg spørre hva anspentheten hos dere kommer fra? Og hvor sitter smertene? ts Anonymkode: 0604a...abd Kun skulder, øvre rygg helt sikkert også kjeveparti. Fortalte at det var «voksesmerter» men var synlig lang vei at kroppen var i helspenn. Meditasjon for barn (YouTube) og bli me ops på å slappe av i muskulatur hjalp noe Anonymkode: f6513...7fb
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #18 Skrevet 14. mars 2024 Google Liv Larsen Stray. Hun har publisert flere artikler vedr temaet, deriblant smerter i magen og problemer med avføring blandt umedisinert ADHDere. veldig tilfeldig at jeg kom over denne tråden i dag ettersom jeg tidligere i dag har lest meg opp på temaet. Dessverre er dette lite kjent blandt leger og fysioterapeuter, jeg råder dere derfor til å ta med hennes publikasjoner til kommunal fysio, der trenger du ikke henvisning. Anonymkode: 07eef...dbd
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #19 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nevromangfold og muskelsmerter henger sammen, det samme gjør hypermobilitet og det kan påvirke alt av bindevev inkludert det innvendig. Mange, inkludert helsepersonell glemmer at dette kan føre til smerter og problemer. Mage/tarm-problematikk henger også sammen med nevromangfold så selv om hun kanskje ikke har ADHD kan hun være nevromangfoldig. Sannsynligheten for det er jo ganske stor med ADHD i nær familie. Anonymkode: 5574a...d02 Forsåvidt ikke relatert til ts sine problem. Men vårt barn ble sendt til utredning for store mageproblemer, og kom ut igjen med diagnosen hypermobil. Anonymkode: d2e2e...36e
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #20 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Google Liv Larsen Stray. Hun har publisert flere artikler vedr temaet, deriblant smerter i magen og problemer med avføring blandt umedisinert ADHDere. veldig tilfeldig at jeg kom over denne tråden i dag ettersom jeg tidligere i dag har lest meg opp på temaet. Dessverre er dette lite kjent blandt leger og fysioterapeuter, jeg råder dere derfor til å ta med hennes publikasjoner til kommunal fysio, der trenger du ikke henvisning. Anonymkode: 07eef...dbd Tusen takk for tips, fant noen videoer der hun viser hvordan muskler kan tøyes og samtidig kommer med en kort forklaring rundt de ulike musklene. Det hun forklarer stemmer skremmende godt for vår datter. Hun fikk astmadiagnosen under tvil, da pustetestene var i grenseland av hva som er godkjent, men fordi medisinene har hatt en viss effekt, så har diagnosen blitt stående. Etter å ha sett videoene til Liv Larsen Stray, lurer jeg på om problemene med pusten (som uten unntak oppstår ved hard trening) egentlig kan komme av muskelspenninger i rygg og nakke. Må lete opp å lese artikler fra henne. ts Anonymkode: 0604a...abd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå