Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om det er en beløpsgrense på dette?

Er langtidssykemeldt og har en hobby hvor jeg lager ting. Det har naturligvis blitt mye av denne hobbyen her jeg sitter hjemme. Jeg deler bilder av tingene på sosiale medier og mange synes det jeg lager er fint.

Problemet er bare, en del har sendt meg meldinger og spurt om de kan kjøpe disse greiene. De kan jo det for min del da det blir fullt i stua, men jeg har vel ikke lov til å tjene penger?

Jeg bruker dyre materialer og har derfor ikke lyst til å bare gi bort alt heller. Kan jeg evt ta betalt kun materialpris?

Anonymkode: 51414...d7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du kjæreste eller noen i familien din som kan motta pengene for deg? 🤣 tipper at det ikke er 5000-10000 i måneden? 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint selge ting du lager som hobby.  Dersom hobbyen din er så omfattende at det anses som næring, dvs at det faktisk er et overskuddsforetakende bør/skal du registrere selskapet, føre regnskap og skatte av overskuddet.

Det er ikke hobbyen du er sykmeldt fra. 

Anonymkode: 3f3f6...c0b

Skrevet

Så lenge du tar vare på kvitteringene på det du kjøper, og det du selger for ikke overstiger kostnadene dine så er det lov. Selger du med avanse for å dekke arbeid nedlagt i hobbyen så blir det straks en annen sak.

AnonymBruker
Skrevet

Du har lov å tjene penger jo, men ikke nødvendigvis jobbe. Men nå er dette en hobby som du kan drive med selv om du gjerne ikke er i stand til å grave grøfter eller hva nå din vanlige jobb er, så hobbyen kan du utøve så mye du vil. 
Meeen, når du har overskudd av det du tjener på den, den grensen var vel 60.000 før, må du skatte. Men utgiftene skal trekkes fra. 

Så selg i vei. 

Anonymkode: 276ee...fc6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du har lov å tjene penger jo, men ikke nødvendigvis jobbe. Men nå er dette en hobby som du kan drive med selv om du gjerne ikke er i stand til å grave grøfter eller hva nå din vanlige jobb er, så hobbyen kan du utøve så mye du vil. 
Meeen, når du har overskudd av det du tjener på den, den grensen var vel 60.000 før, må du skatte. Men utgiftene skal trekkes fra. 

Så selg i vei. 

Anonymkode: 276ee...fc6

Så flott, det var noe sånt jeg mente å huske bakerst i hodet :) 

Jeg kan selge disse dingsene for mellom 500-3000 kr avhengig av str, så et satt beløp pr ting blir vanskelig. Samlet blir det laaaaangt under 60k i året :) 

Anonymkode: 51414...d7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...