Gå til innhold

Denne pokkers tusehetsplikten!!!! Blir den missbrukt? Eller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker insulinpumpe pga jeg har diabetes. Jeg ringte sykhuset som har gitt meg den for å spørre om jeg kunne få svar på spørsmål som jeg hadde. Da jeg omsider kom frem til rette personen etter mye frem og tilbake trodde jeg skulle få et svar på mitt lille spørsmål.Gjorde jeg det? Svar var nei. Så vedkommende måtte lete etter bruksanvisningen til puma som jeg hadde. Selv etter mye leting så fant vedkommede ingen svar på dette. Så da måtte vedkommende kontakte de som lagde pumpa i utlandet for å svar.

Dumme meg så svarte jeg om de kunne sende meg instruksjonen til pumpa på epost? Svaret jeg fikk var nei det kunne de ikke..årsaken var tushetsplikten... med andre ord en side med info. kunne de ikke sende pr epost, men de kunne sende de brevsform....

Med andre ord tushetsplikten gleder tydligvis ikke brev, men epos. Det er rart at i posten så kan hvem som helst ta post og lese den, men på epost så kan de ikke sende det. Er det noen som blir klok av sån tankegang?

Så det er derfor jeg spør: Blir tausetsplikten missbrukt? Og hvorfor er det slik?
Jeg får legge til at jeg forstår dersom det hadde vært min helse, men at når det dreier seg om kun en side med info for en insulinpumpe har jeg ikke så mye forstålse for dette.

Er det flere som har opplevd det samme som meg?

Anonymkode: a9075...0d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert for at de vil sikre seg 100%, ett feil tastetrykk og den kommer jo til noen andre. Men om de sender den som brev ligger den ofte i journalen på Helse-Norge og da kan du jo få det opp inne på nettsiden. De har jo taushetsplikt om at du som pasient har diabetes, og at du har fått utlevert pumpen, og derfor kan de ikke sende deg infoen. 

Anonymkode: d0110...5ea

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare pga taushetsplikt, men også datavern og personvern. Det er ikke lov å kommunisere med pasienter, pr e-post. Vi har kun lov til å sende pr post, eller via helsenorge. 

Anonymkode: fbead...cf9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er mye teite regler rundt taushetsplikten, mye som slettes ikke gir mening.

Kunne de sendt det til deg på digipost eller via altin? Helt enig med deg om at det i hvertfall er merkelig at de kan sende det via post, det burde i såfall være via brev du måtte hentet ut på nærmeste postutleveringssted ved å vise legitimasjon om det skulle fulgt personvernreglene like nøysommelig som ved alt annet.

Jeg får f.eks sms om at jeg har fått tildelt time hos x-poliklinikk men tidspunkt og dato må jeg logge inn for å få, eller vente på at brevet med tidspunkt, sted og dato skal dukke opp i postkassen. 

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor de ikke kunne sende deg bruksanvisninga. En bruksanvisning er ikke helseopplysninger. 
Er helsepersonell forresten. 
Mulig de er redde for å avsløre for almenheten at du bruker insulinpumpe, i fall mailen ble feilsendt. 
Det kunne de jo løst ved å utelate navnet ditt og sånt på meldinga. 

Viktig med taushetsplikt, men dette var unødvendig og lite løsningsorientert. Sikkert en yngre ansatt, de er ofte veldig bokstavtro og opptatt av å følge regler og slutter derfor å tenke logisk. 

Gjest takinova
Skrevet

GDPR er bibelen nå. Sunn fornuft kan ikke brukes dessverre. Enorme bøter venter foretak som bryter reglene.

Du finner også alltid den ene forelderen i klassen som ikke ønsker at klasselistene skal deles ut osv osv.

Skrevet (endret)

Det er mulig du finner bruksanvisningen til pumpen på nett om du søker opp. Har du prøvd? 

Evnt sende melding via Helsenorge?

Endret av Sweetheaven
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller ikke gitt min jobb - epost til noen pasienter...

Hun kan jo ikke vite om du vil fortsette å bruke eposter til kommunikasjon om andre ting også. 

Anonymkode: c2d50...c23

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med Behandlingshjelpemidler. Er det Medtronic-pumpe du har, ta en telefon til Medtronic.

AnonymBruker
Skrevet

digipost er epost som er dekket av dette, du kan be om å få det der.. eller via helsenorge sin innboks.. 

Anonymkode: 219f3...1f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...