Gå til innhold

Gabbys dukkehus - umodent å like det når man er 6 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken aldersgruppe er Gabbys dukkehus for tenker dere? Er det umodent at barn over 3-4 år liker det? 

Anonymkode: f0922...d54

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken aldersgruppe er Gabbys dukkehus for tenker dere? Er det umodent at barn over 3-4 år liker det? 

Anonymkode: f0922...d54

Jeg aner ikke hva det dukkehuset er, men barn på seks år SKAL jo være umodne og kan leke med hva de vil, så den problemstillingen hadde jeg ikke kommet på en gang. 

Anonymkode: 943c6...d66

• Liker 25
  • Nyttig 9
Skrevet

Det er vel anbefalt alder FRA 4 år, så nei, det vil jeg ikke si. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg aner ikke hva det dukkehuset er, men barn på seks år SKAL jo være umodne og kan leke med hva de vil, så den problemstillingen hadde jeg ikke kommet på en gang. 

Anonymkode: 943c6...d66

Enig. Jeg hadde ikke en gang tenkt tanken at en seksåring er for stor til å leke med dukkehus.  

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dukker er da vel helt vanlig å leke med godt opp i skolealder? Min sju år gamle niese hadde elsket det dukkehuset tror jeg. 

Anonymkode: 71292...15d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min 6-åring ønsket seg Gabby's Dollhouse Lego til jul. Virker som det er populært i hennes vennegjeng. Går i 1.klasse. 

Anonymkode: 2302d...c91

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har ei på snart 7 som liker å se på Gabbys dukkehus. Storebroren synes også det er helt greit, selv om det ikke er hans førstevalg. 

Anonymkode: 70ca9...d41

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For et absurd spørsmål. Om det ikke er for 6-åringer, TS, hvem er det for da?

Anonymkode: a0a52...efa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Før lekte man med barbie til man var 13.

Jeg savner den tiden jeg. Nå skal man visst være for stor til å like barneprogrammer/konsepter ved 6årsalderen🥺

Anonymkode: 0b5a4...739

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Siden når skal 3-4 åringer være for modne til å like dukker og dukkehus, egentlig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Før lekte man med barbie til man var 13.

Jeg savner den tiden jeg. Nå skal man visst være for stor til å like barneprogrammer/konsepter ved 6årsalderen🥺

Anonymkode: 0b5a4...739

Enig. Lekte selv med Barbie til langt opp i barneskolen. Synes det har blitt et veldig stort fokus på når man er for stor til ting, og det virker som man blir for stor til ting mye raskere enn tidligere. Skjønner at barna er opptatte av å være kule og store, men de bør kanskje ikke få støtte i det hjemme. 

Man skal helst være «foran» anbefalingen, virker det som? Er det 12-årsgrense på filmen, så bør man helst se den sammen med en voksen da man er 10. Sosiale medier har aldersgrense 13 år, men får man det når man er 13 er man «sent ute». Er dukkehuset beregnet fra 4 år og oppover er man omtrent for gammel for det da man er 4 år. Ifølge noen. 

Strikken skal hele tiden tøyes. Jeg tror ikke det er bra. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det tror jeg da ikke. Jeg likte å leke med noe lignende når jeg var barn, til jeg var godt over 6 år

Anonymkode: 5a763...c21

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Man skal helst være «foran» anbefalingen, virker det som? Er det 12-årsgrense på filmen, så bør man helst se den sammen med en voksen da man er 10. Sosiale medier har aldersgrense 13 år, men får man det når man er 13 er man «sent ute». Er dukkehuset beregnet fra 4 år og oppover er man omtrent for gammel for det da man er 4 år. Ifølge noen. 

Strikken skal hele tiden tøyes. Jeg tror ikke det er bra. 

Jeg er helt enig og har tenkt det samme mange ganger. Jeg tror heller ikke det er bra at strikken alltid skal tøyes. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt enig og har tenkt det samme mange ganger. Jeg tror heller ikke det er bra at strikken alltid skal tøyes. 

Mon tro om noen foreldre tenker på det som «status»?

At noen synes det er stas at barna er mer modne enn de jevnaldrende, leker med leker for større barn, tåler å se filmer med høyere aldersgrense osv? At man derfor bevisst eller ubevisst oppmuntrer til det?

At det liksom blir et bevis på at barnet er ekstra evnerikt? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine likte det til de var omkring 8 år. Da syntes de det var kjedelig - de har ikke nevnt barnslig.

Jeg synes virkelig ikke at det er umodent å like noe som helst i en alder av 6. Fantorangen ble fort kjedelig her, men den der Fantus og noen babyer fenga lenge. Jeg husker ikke hva det programmet het lenger.

Anonymkode: 2d2c4...1f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At noen synes det er stas at barna er mer modne enn de jevnaldrende, leker med leker for større barn, tåler å se filmer med høyere aldersgrense osv? At man derfor bevisst eller ubevisst oppmuntrer til det?

Jepp! Får masse snaps av foreldre som er stolte av at 6-åringen oppfører seg og poserer som en tenåring...

Anonymkode: a0a52...efa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min 6 åring elsker lego serien med gabby

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg lekte med dukker til jeg gikk på ungdomsskolen :ler: Ble folk av meg likevel.

Synes det er dumt at unger i dag blir "tenåringer" allerede i 8-9-årsalderen. Trist. Vi bør oppmuntre leking så lenge som mulig, det er veldig bra for både læring og psykisk helse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det kan godt være det handler om status? Jeg synes vel at de barna jeg kjenner som får lov til ting lenge før de når aldersgrensen ofte (men ikke alltid) tilhører én av to grupper: de er vant til å få det de vil ha eller de er den yngste i søskenflokken og at det derfor er vanskeligere for foreldrene å holde igjen når barnet har eldre søsken som får lov. Jeg oppfatter derimot ikke at det er foreldrene som oppmuntrer til det, heller at de ikke er så bevisste på det de tillater og at de heller ikke er så opptatt av det presset de er med på å skape. Men sånn er det jo på alle områder. Det å ha barn innebærer at man må forholde seg til at det finnes foreldre som rett og slett ikke bryr seg om, eller er bevisst på, enkelte ting, enten det er aldersgrenser, det å være inkluderende, det å ta på seg verv på skolen eller fritidsaktiviteter eller hva det måtte være. 

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan godt være det handler om status? Jeg synes vel at de barna jeg kjenner som får lov til ting lenge før de når aldersgrensen ofte (men ikke alltid) tilhører én av to grupper: de er vant til å få det de vil ha eller de er den yngste i søskenflokken og at det derfor er vanskeligere for foreldrene å holde igjen når barnet har eldre søsken som får lov. Jeg oppfatter derimot ikke at det er foreldrene som oppmuntrer til det, heller at de ikke er så bevisste på det de tillater og at de heller ikke er så opptatt av det presset de er med på å skape. Men sånn er det jo på alle områder. Det å ha barn innebærer at man må forholde seg til at det finnes foreldre som rett og slett ikke bryr seg om, eller er bevisst på, enkelte ting, enten det er aldersgrenser, det å være inkluderende, det å ta på seg verv på skolen eller fritidsaktiviteter eller hva det måtte være. 

Jeg tror ikke nødvendigvis det er så bevisst heller, altså. Men det er sikkert lett å tenke at «mitt barn er nok litt foran andre barn på samme alder». Ikke så lett å se egne barn med helt objektive øyne, hehe. Og dermed blir man kanskje ubevisst med på å strekke strikken. Lego for litt større barn, filmer med litt høyere aldersgrense, litt mer avanserte leker osv. 

Bare så det er sagt, jeg mener ikke at det er krise om sjuåringen får Lego som det står 8+ på. Bare en observasjon at det virker som noen tenker barna hele tiden skal være i «øvre skiktet». 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...