Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2006 #1 Skrevet 4. februar 2006 Hei! Har alltid vært glad i å trene, trent mye jogging og ridning på konkurransenivå, samt skigåing og syklig, flere dager i uken. Nå har jeg fått øynene opp for helsestudio, og trodde ikke det skulle være så gøy!! Men, ønsker ikke å la det gå ut over mine andre aktiviteter, så nå trener jeg en eller annen form hver dag.. Hvor sunt er dette?? Hører stadig at kroppen skal få hvile også? Men gjelder dette når treningen er såpass variert også? En vanlig uke for meg: Slalom lør/søn(bor rett ved trekket ) ellers i året fjellturer.step+bodypump mandag, rir og trener spinning tirsdag, jogger onsdag, spinning og jogging torsdag, rir og jogger/spinner fredag. Er dette for mye??
Gjest Gjest_Evita_* Skrevet 4. februar 2006 #2 Skrevet 4. februar 2006 Har også lurt/tenkt på dette, og snakket med noen sportsfolk om dette. Har inntrykk av at det kommer litt an på hvor hardt du trener, hvor variert du trener, og hvordan du føler deg. Dvs at du skal selvsagt ikke trene de samme muskelgruppene hardt hver dag (men det vil du jo også sannsynligvis merke på kroppen at ikke blir bra?!?) - men du kan trene ulike store muskelgrupper til ulike tider. F.eks. tren styrke med vekt på armer og bryst én dag, så vekt på ben en annen dag, etc. Spør evt en treningsveileder om å hjelpe deg - de er gode til å tilpasse treningen til dine ønsker og ditt nivå.. Uansett tror jeg man kommer langt med å kjenne sin egen kropp - hør hva den forteller deg og ta signalene på alvor.. Jeg merker i hvert fall veldig lett når jeg har trent for hardt (f.eks. mange dager på rad), da tar jeg meg enten helt treningsfri eller en svært rolig trening..
Gjest gjesta Skrevet 4. februar 2006 #3 Skrevet 4. februar 2006 Jeg trener hver dag og jeg har ikke hatt noe problemer med det.. Jeg trener aerobic mage rumpe lår på mandag, puls/kondisjons på tirsdag, styrketrening på onsdag, step på torsdag, svømming/styrke på fredag, og svømming lørdag og søndag.. Dessuten trener jeg enten aerobic/sykling/gåtur åå morgenen 4-5 ganger i uka Det viktigste er å lytte til kroppen sin, for å høre hva den har å si til denne mengden, derfor begynte jeg sakte men sikker med noen ganger i uka, før jeg følte at jeg ville mer for det var så gøy Dermed trappa jeg opp innsatsen og der har jeg vel holdt den nå i over et halvt år Med tanke på at du bruker beina veldig mye i programmet ditt så vil du kanskje ganske fort bli overtrent, dessuten kan du komme til å få en ganske uproposjonal kropp etterhvert.. Har du ikke muligheten til å ersatte en spinningtime med en styrkeøkt i løpet av uka, der du fokuserer mest på overkroppen, og så bør du ha minst en hviledag der du tar det ganske med ro.. Men prøv det ei lita stund å hør på kroppen din.. Når du er såpass aktiv er det også viktig at du spiser nok!!
Gjest nei til janteloven Skrevet 4. februar 2006 #5 Skrevet 4. februar 2006 hallo.. kroppen har godt av trim, så lenge det ikke sliter ut kroppen din. hvis formen din er bra, stå på. men merker du at du ofte er forkjølt og slapp så burde du trappe litt ned. jeg trener selv bare tre ganger i uken, men er ellers veldig aktiv. jeg er fornøyd med dette, og kroppen min er i fin fiiin form
Trudi Skrevet 5. februar 2006 #6 Skrevet 5. februar 2006 Kroppen er "skapt for" bevegelse! Så lenge du har variasjon i treningen og føler at du har overskudd er det ingen grunn til å ikke trene så mye om du synes det er gøy. Du hadde jo fantastisk mange ulike aktiviteter. Blir nesten misunnelig! Jeg trener også hver dag, men mye mindre variert. Dette fører ofte til at lårene mine er stinne av melkesyre bare jeg går opp en trapp. Da får ikke kroppen det utnyttet av treningen som den hadde om jeg hadde tatt en fridag i ny og ne. Lytt til kroppen og tren i veg!
mixci Skrevet 5. februar 2006 #7 Skrevet 5. februar 2006 Hm.. Kroppen skal egentlig slappe av hvis du er overbelastet eller helt tom for energi.. Da trenger kroppen litt tid til å samle seg igjen.. Men så lenge treningen er variert og kroppen har det bra, så er det ingen problem med å trene hver dag. Jeg gjør det selv og har gjort det så lenge jeg kan huske :O)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå