Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må vi som skal i behandling betale for å avlyse timen samme dag pga sykdom, mens psykologer og generelt behandlere kan avlyse samme dag uten "konsekvenser"? 

Dette er ikke ment for negativitet, jeg bare lurer :) Pasientene skulle nå fått neste time gratis eller noe.

Anonymkode: da526...903

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor må vi som skal i behandling betale for å avlyse timen samme dag pga sykdom, mens psykologer og generelt behandlere kan avlyse samme dag uten "konsekvenser"? 

Dette er ikke ment for negativitet, jeg bare lurer :) Pasientene skulle nå fått neste time gratis eller noe.

Har aldri opplevd å måtte betale ved akutt sykdom. 

Anonymkode: 568f0...934

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste, tannleger, leger, psykologer, fysioterapeut osv.  krever at man avbestiller senest 24 timer før. Sikkert pga at da stiller folk opp til timene. Blir dårlig butikk om pasienter som ikke dukker opp, slipper å betale. 

Anonymkode: 9e572...5f6

• Liker 2
Skrevet

Forskjellen er at du ikke lider økonomisk tap av at psykologen avlyser timen. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å tilby en time til noen andre, dersom avbestillingen ikke har kommet i god tid. Dersom det er offentlig (dekket av HELFO) så får jo behandler, pengene uansett, men vi har lange ventelister, så den timen kunne en annen pasient fått. 

Anonymkode: e71ff...a6b

Skrevet
Daria skrev (10 minutter siden):

Ikke for å kverulere (jeg vet at i de aller fleste tilfeller har du rett i dette) men når jeg jobbet i butikk og måtte legge opp dagene etter psykolog- og legetimer tapte jeg lønnen jeg kunne fått de dagene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er greit at det er som det er, spesielt når vi vet hvor mange som står i kø og hadde trengt den psykologtimen. Dessverre er det slik at når det ikke er noen konsekvens for å avbestille, så er det mange flere som gjør det - eller bare ikke dukker opp.

Anonymkode: a55fd...f74

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde lidd større økonomisk tap enn psykologen. Skal jeg på noe slikt må jeg hente inn vikar, hel eller halv dag. Så jeg taper mange timer med lønn. 

Tipper jeg ikke er alene i den situasjonen.

Anonymkode: b18cb...328

AnonymBruker
Skrevet
Snop skrev (2 minutter siden):

Ikke for å kverulere (jeg vet at i de aller fleste tilfeller har du rett i dette) men når jeg jobbet i butikk og måtte legge opp dagene etter psykolog- og legetimer tapte jeg lønnen jeg kunne fått de dagene. 

Det er nettopp det og. Jeg sitter nå hjemme og har permisjon uten lønn. Må ha nesten hele dagen fri, pga turen til psykologen jeg går på er et stykke unna, må kjøre langt og ta ferge. Jeg taper endel penger på dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Man må selv ikke betale hvis man ringer samme dag pga sykdom. Sykdom er ikke noe man kan styre eller forutsi, og det kan oppstå brått. Å bare utebli derimot er noe annet.

Anonymkode: 4af1a...2e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Sånn at psykologen kan bruke tiden sin på de som stiller opp til den hjelpen de trenger. 

Anonymkode: bea8f...a31

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd å betale noen steder hvis jeg har vært syk… Jobber på sykehus, og vi tar ikke gebyr på akutt sykdom!

Anonymkode: 0269e...e88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som ikke møter, ikke sier ifra om at de ikke kommer til å møte osv hver eneste uke. Hadde vi ikke tatt ikke møtt-gebyr for avlysning samme dag hadde enda flere latt være å møte er jeg sikker på. Vi har vanvittig mange pasienter som venter på time, det er ganske surt alle de timene som blir sløst til folk som ikke møter. Såklart er det kjipt for de som blir syke samme dag og ikke får sagt ifra, men sånn må det nok bare være

Anonymkode: 8ff7d...905

• Liker 2
Skrevet
Snop skrev (25 minutter siden):

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg hadde lidd større økonomisk tap enn psykologen. Skal jeg på noe slikt må jeg hente inn vikar, hel eller halv dag. Så jeg taper mange timer med lønn. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er nettopp det og. Jeg sitter nå hjemme og har permisjon uten lønn. Må ha nesten hele dagen fri, pga turen til psykologen jeg går på er et stykke unna, må kjøre langt og ta ferge. Jeg taper endel penger på dette.

Men det er teknisk sett tap som skyldes timen, ikke avlysningen - hadde timen blitt gjennomført ville de økonomiske følgene vært de samme. Jeg skjønner frustrasjonen og følelsen over å ikke få igjen som forventet for det tapet, men det er like fullt ikke en situasjon som påvirkes av at timen avlyses.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, men for deg er det snakk om en time en gang iblant max. For behandler kan det å ikke ta gebyr føre til mange timer i uka hvor pas ikke møter. Tenk hvor dyrt det blir!

Anonymkode: 05bca...3fe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (41 minutter siden):

De som tar seg fri fra jobb eller gir fra seg vakter på jobb for å kunne møte til psykolog/lege/tannlege timer taper jo i lønn på at de får timen avlyst? Hvis de har lang reisevei og starter å reise tidlig om morgenen før de får beskjed om at timen er avlyst så har man jo også gjerne brukt unødige penger på kollektivtransport eller på diesel/bensin? 

Anonymkode: 751a8...ccf

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd å måtte betale så lenge jeg har ringt å sagt i fra. Har jeg glemt timen/ikke sagt i fra har jeg fått regning.

Anonymkode: 13b17...f53

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Men det er teknisk sett tap som skyldes timen, ikke avlysningen - hadde timen blitt gjennomført ville de økonomiske følgene vært de samme. Jeg skjønner frustrasjonen og følelsen over å ikke få igjen som forventet for det tapet, men det er like fullt ikke en situasjon som påvirkes av at timen avlyses.

Så klart er det jo det? Du har tatt fri fra jobb en dag for å rekke en sånn time, timen blir avlyst og du mister hele lønnen for den dagen. Du får nå en ny time og må igjen ta deg en ny dag fri for å kunne møte til neste timen og mister også denne dagen med lønn... Så jo hvis timen avlyses så mister man en dag med lønn når man får den nye timen....

Anonymkode: 751a8...ccf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (11 minutter siden):

Jo det er et tap som skyldes avlysningen da det samme fraværet må gjøres en gang til når timen blir satt opp pånytt.

Trodde virkelig det var opplagt og ikke måtet inn med te-skje.....

AnonymBruker
Skrevet

Du ønsker et system hvor psykologer skal straffes for å bli syk selv? 

Du mener vel det samme hos lege, frisør, bilverksted og alle steder man booker time. 

Og jobber vel selv, beleilig nok, ikke et sted hvor en slik ordning ville blitt belastende for din jobb

Anonymkode: 6a934...a80

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...