AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #1 Skrevet 14. mars 2024 Mann med mastergrad og full jobb, kvinne under utdanning til master med betalt utdanning. Vi har en baby 3 måneder. Ingen av oss har noe interesse av oppussing og vil helst slippe å gjøre det noen gang. Blir det behov for å pusse opp, så kontaktes fagfolk for det kan ikke vi Vi ser nå etter et nytt sted å bo som er litt større og har funnet en rekkehusleilighet som jeg synes er helt perfekt. Veldig fin og nyoppusset og rett ved barnehagen til lille. Det er dog andel av et borettslag så jeg lurte derfor litt om pro og con til dette utifra den informasjonen dere har om oss. Skal selvsagt spørre om det vi lurer på til megler også, men greit med litt input herfra Tusen takk for svar Anonymkode: 2278a...2c3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #2 Skrevet 14. mars 2024 Forstår ikke helt hva utdanningen deres har med andel i borettslag eller ei? Men okei. pros: - Du har kun din egen leilighet å bry deg om. Det vil si; bygget i seg selv er borettslaget ansvarlig for, og eventuelle kostander for vedlikehold/oppussing etc blir fordelt på alle andelseiere i fellesgjeld. - ingen dokumentavgift til kartverket ved kjøp - Du trenger kun innboforsikring mtp boligen. cons: - Det er en "husleie" i tillegg til lån. Altså fellesgjeld som må betales, enkelte borettslag gir individuell nedbetaling som alternativ, da kan dere betale ned hele andelens fellesgjeld med en gang. - Styret i borettslag kan være vrange/tafatte ved problemer. - Det kan være ekstra kostnader i tillegg til fellesgjeld. Sjekk derfor hva som er "bakt inn" i fellesgjelden. For eks: varmtvann, eiendomsskatt, internett/TV Anonymkode: 6e071...cdb 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #3 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forstår ikke helt hva utdanningen deres har med andel i borettslag eller ei? Men okei. pros: - Du har kun din egen leilighet å bry deg om. Det vil si; bygget i seg selv er borettslaget ansvarlig for, og eventuelle kostander for vedlikehold/oppussing etc blir fordelt på alle andelseiere i fellesgjeld. - ingen dokumentavgift til kartverket ved kjøp - Du trenger kun innboforsikring mtp boligen. cons: - Det er en "husleie" i tillegg til lån. Altså fellesgjeld som må betales, enkelte borettslag gir individuell nedbetaling som alternativ, da kan dere betale ned hele andelens fellesgjeld med en gang. - Styret i borettslag kan være vrange/tafatte ved problemer. - Det kan være ekstra kostnader i tillegg til fellesgjeld. Sjekk derfor hva som er "bakt inn" i fellesgjelden. For eks: varmtvann, eiendomsskatt, internett/TV Anonymkode: 6e071...cdb Vet ikke, la det bare til hvis det var relevant Tusen takk for informasjon Anonymkode: 2278a...2c3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #4 Skrevet 14. mars 2024 Har eid andel i borettslag og det ene negative for vår del var at felleskostnadene var ekstremt høye. Før vi flyttet var det oppe i 12000 kr i måneden. Men ikke alle har så høye felleskostnader. Ellers vil jeg si de 8 årene vi bodde der så var det ikke store problemer. Vi har selveier rekkehus nå og betaler cirka det samme selv om verdien av boligen er mye høyere og vi har lån på rundt 2 milloner mer enn før. Anonymkode: eb387...5cb
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #5 Skrevet 14. mars 2024 En fordel er at du slipper naboer som driter i utseendet på boligen sin. I borettslag så males/fikses alt som trengs, og det er ikke lov til å ha søppel liggende rundt. Anonymkode: 9a6e0...663 2
Sil69 Skrevet 14. mars 2024 #6 Skrevet 14. mars 2024 Min erfaring, mindre bråk i borettslag, ingen som kan kjøpe for å leie ut, lite gjennomtrekk, folk blir boende lenge. 3
Janina1 Skrevet 14. mars 2024 #7 Skrevet 14. mars 2024 Høye felleskostnader, jeg har leilighet på 85 kvm og betaler kr 10 021,- pr mnd i tillegg til lån. Men når det er sagt så har jeg oppvarming og vann inkl i felleskostnadene, så min strømregning ligger på kr 350-400,- pr mnd.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #8 Skrevet 14. mars 2024 Sil69 skrev (6 minutter siden): Min erfaring, mindre bråk i borettslag, ingen som kan kjøpe for å leie ut, lite gjennomtrekk, folk blir boende lenge. Jeg som svarte tidligere. Ts skulle bo i rekkehus hørtes det ut som så tenker det er ikke folk som bor over/under osv. Men min erfaring med borettslag toppleilighet er at det var ekstremt mye støy. Ja mange bor lenge men de fleste hadde barn. Så det var hopping og løping til alle døgnets tider. Vaskemaskin som gikk om natten, skramling med skap/dører oppvask. Dårlig isolasjon. Pluss alle boliger hadde en kommunal leilighet hvor det alltid kom inn noen psykisk ustabile, narkomane eller liknende. Jeg tenker dette er ikke kun gjeldende for andel i borettslag men også selveier leiligheter. Leiligheter er leiligheter liksom. Livet i rekkehus er som en drøm. Hører nesten ikke støy og det er så lite at det er ikke plagsomt. Stort sett er det drypp stille. Sånn var det aldri i leilighet. Anonymkode: eb387...5cb
newman01 Skrevet 14. mars 2024 #9 Skrevet 14. mars 2024 43 minutter siden, AnonymBruker said: cons: - Det er en "husleie" i tillegg til lån. Altså fellesgjeld som må betales, enkelte borettslag gir individuell nedbetaling som alternativ, da kan dere betale ned hele andelens fellesgjeld med en gang. - Styret i borettslag kan være vrange/tafatte ved problemer. - Det kan være ekstra kostnader i tillegg til fellesgjeld. Sjekk derfor hva som er "bakt inn" i fellesgjelden. For eks: varmtvann, eiendomsskatt, internett/TV Man kan også ha velforeninger fra helvete i boligstrøk med selveier. Så man er ikke alltid garantert en lykkelig tilværelse 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #10 Skrevet 14. mars 2024 Må tak, vinduer eller kledning byttes, så slipper man å tenke på det og organisere og ha hundretusener på bok for å betale for gildet. Anonymkode: 6122c...d3f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #11 Skrevet 14. mars 2024 Borrettslag kan være bra men ikke her jeg bor.Dårlig vedlikeholdt og etterslepp på vedlikehold. I tillegg helt merkelig prioritering av fellespenger.Parkeringshus er vist viktigere enn å forny gammle bad med rør fra bygg år.Soilrør som snart er 60 år er modent for utbytting. Anonymkode: 1d194...190
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #12 Skrevet 14. mars 2024 Vi har bodd i borettslag all den tid vi har eid egen bolig. Fordelene: Vi har ikke noe ansvar for utvendig vedlikehold av boligen. Mye av det vi trenger er ivaretatt av "fellesskapet" som ofte får gode ordninger. (Internett, avfallshåndtering, snømåking osv.) Alt utvendig veldlikehold ivaretas, og vi får vite om planer for dette i god tid. Dessuten ser alt like pent ut, siden alt tas samtidig. Ulempene: Det er strenge regler for utleie, så vi kan ikke forvente å kunne leie ut boligen vår. Vi kan i liten grad bestemme leverandør av internett eller slikt selv, ettersom vi uansett må betale borettslagets via husleien. I mindre borettslag forventes det at man stiller opp til noe for fellesskapet. Enten i styret, i sosialkomite eller til andre ting som skjer. Dette er litt jobb, og det forventes at alle andelseiere er med og bidrar. (Men frivillighet kan også senke felleskostnadene noe, så det er ikke alltid det dummeste.) For vår del har vi bodd i rekkehus med IN ordning. Vi har betalt ned egen fellesgjeld, og sitter med relativt lave månedlige utgifter. (Om du ser på at vi ikke trenger å sette av egne midler til utvendig vedlikehold.) Borettslaget har sunn økonomi, og er veldrevet. Jeg opplever at det å kjøpe i borettslag ikke er så annerledes enn å kjøpe selveier. Men at det kanskje er lettere å regulere det som påvirker fellesskapet i et borettslag. I et sameie kan jo en som ikke ønsker å ta hensyn til naboene, gjøre det uten at det er så lett å gi konsekvenser for dette. Anonymkode: 3eaed...3fb
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #13 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Borrettslag kan være bra men ikke her jeg bor.Dårlig vedlikeholdt og etterslepp på vedlikehold. I tillegg helt merkelig prioritering av fellespenger.Parkeringshus er vist viktigere enn å forny gammle bad med rør fra bygg år.Soilrør som snart er 60 år er modent for utbytting. Anonymkode: 1d194...190 I borettslag er det beboerne selv som bestemmer hva som skal gjøres. Det er de som velger hvem som skal snakke på deres vegne (hvem de velger til styre) og det skal et 2/3 flertall til for å få gjennom alle større investeringer. Så da er det beboerne selv som har prioritert parkeringshus, og som har ønsket å ikke bruke penger på fornye gamle bad. Dessverre er det sånn noen steder. Men det er det også lett å sjekke før man kjøper, ettersom det finnes dokumentasjon fra alle generalforsamlinger, der det står hva som er gjort og hva som planlegges det neste året. (Og hvilke utgifter borettslaget har, og hvor sunn økonomi de har.) Anonymkode: 3eaed...3fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå