Majer Skrevet 14. mars #1 Del Skrevet 14. mars En ting er elevene til Gjert som kan minne litt om løpeelevene til Salazar uten at jeg personlig tror de doper seg. Men vi husker hvordan en del amerikanske idrettshelter fikk veksthormoner på tvilsomt grunnlag. I Norge har to av de beste kvinnelige langrennsløperne fått slike veksthormoner for å sikre tilfredsstillende vekst. Ser vi på Skistad i dag så er det tydelig at hun er over gjennomsnittlig høy til å være kvinnelig langrennsutøver. Jeg skylder ikke på den gang unge Skistad for at hun fikk veksthormoner, men var det virkelig absolutt nødvendig? PS Skistad sitt navn ligger allerede ute i mediene angående veksthormoner så det er kjent Så har vi alle nordmennene i langrenn som får astmamedisin. Det er ikke rart at man utvikler anstrengelsesastma ved å trene i kulden, men er det ikke rart at norske utøvere har det langt oftere enn svensker, finner og til og med russere? Nå har jeg ikke nevnt bøoddopingsmistankene på 90 og starten av 2000- tallet, men det er svensk dokumentar om det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #2 Del Skrevet 14. mars Når Bjørn Dæhlie og Vegard Ulvang var aktive, så var det vel en del utøvere fra blant annet Finland som dopet seg. Men likevel klarte de norske utøverne å slå dem, med flere sekunders margin også. I nyere tid har man jo både Martin Johnsrud Sundby og Therese Johaug, som mest sannsynlig bare er toppen av kransekaken. Det er godt mulig at det finnes temmelig mye snusk overalt i Norge også, som folk flest ikke har noe som helst peiling på. Anonymkode: c5dc0...c80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #3 Del Skrevet 14. mars Tror ikke nordmenn er bedre eller verre enn andre på dette området. Kanskje bedre enn enkelte andre land som bedriver systematisk doping eller har dårlige rutiner for å avdekke ting, men tror ikke på at vi har bedre moral. Vi er raske til å dømme når andre blir tatt, men er det en norsk helt tror visst de fleste at de automatisk er uskyldige. Anonymkode: 5704b...dae 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 15. mars #4 Del Skrevet 15. mars Majer skrev (På 14.3.2024 den 8.59): En ting er elevene til Gjert som kan minne litt om løpeelevene til Salazar uten at jeg personlig tror de doper seg. Men vi husker hvordan en del amerikanske idrettshelter fikk veksthormoner på tvilsomt grunnlag. I Norge har to av de beste kvinnelige langrennsløperne fått slike veksthormoner for å sikre tilfredsstillende vekst. Ser vi på Skistad i dag så er det tydelig at hun er over gjennomsnittlig høy til å være kvinnelig langrennsutøver. Jeg skylder ikke på den gang unge Skistad for at hun fikk veksthormoner, men var det virkelig absolutt nødvendig? PS Skistad sitt navn ligger allerede ute i mediene angående veksthormoner så det er kjent Så har vi alle nordmennene i langrenn som får astmamedisin. Det er ikke rart at man utvikler anstrengelsesastma ved å trene i kulden, men er det ikke rart at norske utøvere har det langt oftere enn svensker, finner og til og med russere? Nå har jeg ikke nevnt bøoddopingsmistankene på 90 og starten av 2000- tallet, men det er svensk dokumentar om det Skistad sine tabletter, var det for å bremse vekst? I så fall er det mer brems enn prestasjonsfremming. Jeg tror det var en annen løper som fikk veksthormoner for å motvirke dvergvekst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 15. mars #5 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Når Bjørn Dæhlie og Vegard Ulvang var aktive, så var det vel en del utøvere fra blant annet Finland som dopet seg. Men likevel klarte de norske utøverne å slå dem, med flere sekunders margin også. I nyere tid har man jo både Martin Johnsrud Sundby og Therese Johaug, som mest sannsynlig bare er toppen av kransekaken. Det er godt mulig at det finnes temmelig mye snusk overalt i Norge også, som folk flest ikke har noe som helst peiling på. Anonymkode: c5dc0...c80 Norge har alltid hatt "doping" under skia. Under Lillehammer OL var Magnar Dahlen smøresjef. Smøreteamet utgjør mye av forskjellen. Men det er litt mystisk at Dæhlie var omtrent på nivå med Alsgaard. Alsgaard har jo overlegent bedre teknikk, og han dominerte villt som junior. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #6 Del Skrevet 16. mars Jeg tror at spesielt når det kommer til ski så har de norske laget et system over laaaang tid som gjør at de iallfall sjeldent har dårlige ski. Svenskene som også har greit med ressurser, gjør det bra på kvinnesiden og sånt har jo oftere smørebom enn Norge også denne sesongen. Anonymkode: bf48e...4bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #7 Del Skrevet 16. mars Jeg er også overbevist om at mange norske utøvere doper seg, så hvorfor skulle ikke utlendinger tro det samme? Det er utrolig naivt å anta at alle norske er «rene». Johaug ble jo tatt, men klarte å gråte fra seg fakta. Anonymkode: 61091...1d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 16. mars Forfatter #8 Del Skrevet 16. mars I Grosny skrev (16 timer siden): Skistad sine tabletter, var det for å bremse vekst? I så fall er det mer brems enn prestasjonsfremming. Jeg tror det var en annen løper som fikk veksthormoner for å motvirke dvergvekst. Skistad og Fosseholm fikk for å øke veksten. Jeg kan kanskje se for meg at sistnevnte hadde bruk for det, men disse to er vel klart blant topp fem i langrenn nå. Jeg kan eks ikke tro at to av fem kvinner utenfor langrenn har fått et slikt tilskudd så det må åpenbart ha gitt et ekstremt fortrinn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 16. mars #9 Del Skrevet 16. mars (endret) Majer skrev (1 time siden): Skistad og Fosseholm fikk for å øke veksten. Jeg kan kanskje se for meg at sistnevnte hadde bruk for det, men disse to er vel klart blant topp fem i langrenn nå. Jeg kan eks ikke tro at to av fem kvinner utenfor langrenn har fått et slikt tilskudd så det må åpenbart ha gitt et ekstremt fortrinn Jeg skjønner ikke at dette betyr vekstøkende medisin: https://www.nrk.no/sport/skiforbundet-forteller-om-vekstbehandling-av-to-langrennstalenter-1.14380843 Utklipp fra linket artikkel: "Kristine Stavås Skistad (19) I 2012 fikk Kristine tablettene Etinyløstradiol og Primolut for å fremskynde puberteten, og for å ha en kontrollert vekst. For Skistad er dette en svært privat sak. Kristines behandling ble gjennomført med preparater som ikke står på WADAs forbudsliste." Kontrollert vekst kan bety å bremse vekst, men jeg finner ikke ut av /forstår ikke hvordan disse medisinene virker på vekst. Ser ut som Primolut påvirker menstruasjonen. Jeg tror "fremskynde puberteten" for jenter betyr å bremse den kraftigste vekstfasen. Jeg synes forøvrig det er dårlig gjort å beskylde folk som har tatt medisiner som ikke er på dopinglista for doping. Endret 16. mars av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå