AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #1 Skrevet 14. mars 2024 Kjenner jeg blir så provosert. Har vært gjennom to konfirmasjoner. Ene delen av familien bidro ikke en dritt. Kom til dekket bord, spiste og var blant de første som forlot - begge gangene. Ikke bidro med kake eller noe. Nå er det deres tur, og de forventer at man bidrar. Til og med forventet skikkelig pyntet kake - typ fondantkake med tema tilpasset konfirmanten. Altså bare pynten tar dagesvis å lage….. Hva svarer man på noe sånt? Kjenner jeg blir skikkelig irritert over at alt skal gå kun ene veien. Anonymkode: 87b20...b56
Spiren Skrevet 14. mars 2024 #2 Skrevet 14. mars 2024 Man sier at det ikke passer grunnet jobb, sykdom, eller andre forpliktelser. Så lar man hylekoret gå sin gang. Eller, hvis man er modig: Sier at man tok det for gitt at en ikke skulle bidra, siden de selv ikke bidro sist :-) 10 1 9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #3 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner jeg blir så provosert. Har vært gjennom to konfirmasjoner. Ene delen av familien bidro ikke en dritt. Kom til dekket bord, spiste og var blant de første som forlot - begge gangene. Ikke bidro med kake eller noe. Nå er det deres tur, og de forventer at man bidrar. Til og med forventet skikkelig pyntet kake - typ fondantkake med tema tilpasset konfirmanten. Altså bare pynten tar dagesvis å lage….. Hva svarer man på noe sånt? Kjenner jeg blir skikkelig irritert over at alt skal gå kun ene veien. Anonymkode: 87b20...b56 Jeg måtte ordne absolutt alt til egne konfirmasjoner og ingen hjalp med noen ting. Ingen bakte en eneste ting eller hjalp med noe! jeg baker alltid(spør alltid om de trenger noe bakst ,hjelp osv). Men det går aldri andre veien. Samme med middagsbesøk og bursdagsbesøk. Folk bare sitter der uten å ta ut egne fat og tkng og rydde etter seg, uten å ta seg av de små barna sine. Altså.. Anonymkode: d42c6...125 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #4 Skrevet 14. mars 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Nå er det deres tur, og de forventer at man bidrar. Til og med forventet skikkelig pyntet kake - typ fondantkake med tema tilpasset konfirmanten. Altså bare pynten tar dagesvis å lage….. «Det har jeg hverken tiden eller kompetansen til» 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva svarer man på noe sånt? Kjenner jeg blir skikkelig irritert over at alt skal gå kun ene veien. Anonymkode: 87b20...b56 Ba du faktisk om hjelp til dine konfirmasjoner, eller forventet du de skulle tilby selv? Anonymkode: b1a4c...a77 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #5 Skrevet 14. mars 2024 Spurte du dem om å bake kake, og de sa nei? Eller forventet du at de skulle bake på eget initiativ? Bak en vanlig kake. Det er vanlig folkeskikk Anonymkode: d11e1...9ef 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #6 Skrevet 14. mars 2024 Men spurte du? Har konfirmant selv i år, hær spørr jeg alle jeg vet kan bake om å bake en kake, men hadde ikke forventa at noen hadde bakt om jeg ikke hadde spurt. Anonymkode: 30a9a...350 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #7 Skrevet 14. mars 2024 Da svarer du "Tullejenta, vi baker da ikke til hverandres konfirmasjoner! Denne gangen er jeg gjest som kommer til dekket bord, gleder meg!" Anonymkode: 9047f...ef5 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #8 Skrevet 14. mars 2024 Om du har spurt, så synes jeg det er jævla dårlig. Om du ikke har spurt, så har du kun deg selv å takke - selv om en kanskje burde kunne forvente at folk tilbyr. kommer selv fra familie der folk tilbyr, men selvfølgelig ikke alle som gjør det. Denne greia med å stille forventninger som ikke kommuniseres er en forbanna uting. Anonymkode: 5a9b2...148 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #9 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Spurte du dem om å bake kake, og de sa nei? Eller forventet du at de skulle bake på eget initiativ? Bak en vanlig kake. Det er vanlig folkeskikk Anonymkode: d11e1...9ef Det er forskjell på å spørre og å forvente. Her er det tydeligvis ikke spurt. Det er fortalt at "Vi vil at dere tar med kake. Den skal være sådan og slik!" Om jeg var TS ville jeg svart at "dette har jeg ikke mulighet til å gjøre", evt. om dette er noe TS gjør, "Jeg kan ordne det, men da må dere betale X for jobben, for dette er større enn en vanlig vennetjeneste". Alternativt foreslått at vi heller kunne bidratt med en enkel kake. Hadde de protestert, hadde jeg sagt at "dere bidro ikke med noe som helst i noen av våre konfirmasjoner. Vi forventer egentlig at vi da kan møte opp uten å bidra på samme måte som dere gjorde." Jeg tipper vel egentlig at TS er en av de som lager slike fine kaker selv, og at de har tenkt at dette er et "gode" de bare kan benytte seg av. Litt som hvis en i familien/vennegjengen er frisør, så vil de aller fleste anta at de kan få denne til å hjelpe med brudefrisyrer og tilsvarende. Men de tenker ikke at de skal bidra med noe når denne arrangerer tilsvarende arrangementer. Eller håndverkervennen som alltid blir spurt når noen skal pusse opp, men som ikke får tilsvarende tilbud når denne pusser opp selv. (Det er mye man kan gjøre som ufaglært, som å male/bære.) Anonymkode: c53ad...2e8 1
Beloved Skrevet 14. mars 2024 #10 Skrevet 14. mars 2024 "Ja selvfølgelig skal Per få like fin kake av meg som den dere bakte til konfirmasjonen til Mia!" Si det skikkelig entusiastisk også. Vent på at det synker inn. 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #11 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om du har spurt, så synes jeg det er jævla dårlig. Om du ikke har spurt, så har du kun deg selv å takke - selv om en kanskje burde kunne forvente at folk tilbyr. kommer selv fra familie der folk tilbyr, men selvfølgelig ikke alle som gjør det. Denne greia med å stille forventninger som ikke kommuniseres er en forbanna uting. Anonymkode: 5a9b2...148 Jeg tenker at TS forventet at dersom de ønsket at man bidro for hverandre, så tilbød man. I tillegg er det en generell uting å forvente (les: kreve) bidrag fra andre. Det er lov å spørre noen om bidrag, men de må ha mulighet til å svare at de ikke kan, uten at det blir såre følelser. Anonymkode: c53ad...2e8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #12 Skrevet 14. mars 2024 Hvis man ønsker hjelp, bør det ikke være noe problem å spørre. Jeg har spurt et par om hjelp til vår konfirmasjon nå, og de sa ja. Mamma har også tilbudt seg å hjelpe, og det er også hyggelig. Hvis du ba dem om hjelp og de sa nei, er det lett å si nei eller kreve betaling. Hvis du aldri har spurt dem er det verre, men kanskje svare at det er greit hvis de hjelper deg neste gang hvis du ønsker at dere hjelper hverandre? Hvis du ikke ønsker at dere skal det, kan du si nei. Det at de har dårlige manerer er det vanskelig å gjøre noe med uten å begynne å oppdra dem, men det kan du jo ved å si at heretter hjelper vi hverandre. Etter fem-seks ganger spør de kanskje selv Anonymkode: eca48...317
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #13 Skrevet 14. mars 2024 Her mener jeg også delvis at hvorvidt det er bror/søster, eventuelt hvor man er i livet på de gitte tidspunktene. Et scenario. Storesøster Lise er TS - og Lillebror Per er sammen med Kine. Når barna til Lise konfirmerer seg er Per og Kine kanskje nylig etablerte, de er yngre og har ikke kommet inn i "familiemodus" - de vet ikke helt hva som kreves. Ingen spør om Per vil bake, men irriterer seg kanskje over at Kine ikke tar den ballen selv. Så sitter Lise og skriver sure innlegg på KG fem år etterpå, fordi Kine spør om hjelp til å bake. Anonymkode: e899a...d57 1
Liljerød Skrevet 14. mars 2024 #14 Skrevet 14. mars 2024 Jeg klarer ikke å bake så fine kaker, så her ville jeg bare sagt at "ok, jeg kan ta med kake, men det blir Toro-kake med ferdig glasur, for det er det jeg har på menyen". Men du må hente den selv, for jeg har ikke bil og kan ikke frakte den. Ferdig.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #15 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er forskjell på å spørre og å forvente. Her er det tydeligvis ikke spurt. Det er fortalt at "Vi vil at dere tar med kake. Den skal være sådan og slik!" Om jeg var TS ville jeg svart at "dette har jeg ikke mulighet til å gjøre", evt. om dette er noe TS gjør, "Jeg kan ordne det, men da må dere betale X for jobben, for dette er større enn en vanlig vennetjeneste". Alternativt foreslått at vi heller kunne bidratt med en enkel kake. Hadde de protestert, hadde jeg sagt at "dere bidro ikke med noe som helst i noen av våre konfirmasjoner. Vi forventer egentlig at vi da kan møte opp uten å bidra på samme måte som dere gjorde." Jeg tipper vel egentlig at TS er en av de som lager slike fine kaker selv, og at de har tenkt at dette er et "gode" de bare kan benytte seg av. Litt som hvis en i familien/vennegjengen er frisør, så vil de aller fleste anta at de kan få denne til å hjelpe med brudefrisyrer og tilsvarende. Men de tenker ikke at de skal bidra med noe når denne arrangerer tilsvarende arrangementer. Eller håndverkervennen som alltid blir spurt når noen skal pusse opp, men som ikke får tilsvarende tilbud når denne pusser opp selv. (Det er mye man kan gjøre som ufaglært, som å male/bære.) Anonymkode: c53ad...2e8 Jeg har laget slike kaker til mine egne barn, ja. Ikke til tanteunger, venners barn etc. Ekstremt tidkrevende - vi snakker arbeid over flere dager, dyre ingredienser etc. Og jeg har sagt hvor tidkrevende det er tidligere, så jeg synes det er frekt å spørre i det hele tatt. Hun ble ganske flat i maska når jeg sa nei, det blir jeg ikke å gjøre, kan lage en helt vanlig kake. Anonymkode: 87b20...b56
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #16 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Her mener jeg også delvis at hvorvidt det er bror/søster, eventuelt hvor man er i livet på de gitte tidspunktene. Et scenario. Storesøster Lise er TS - og Lillebror Per er sammen med Kine. Når barna til Lise konfirmerer seg er Per og Kine kanskje nylig etablerte, de er yngre og har ikke kommet inn i "familiemodus" - de vet ikke helt hva som kreves. Ingen spør om Per vil bake, men irriterer seg kanskje over at Kine ikke tar den ballen selv. Så sitter Lise og skriver sure innlegg på KG fem år etterpå, fordi Kine spør om hjelp til å bake. Anonymkode: e899a...d57 Alle er voksne med relativt store barn. Til og med min egosentriske lillesøster uten barn klarer å forstå at det er normalt å hjelpe til. De det er snakk om her er til og med eldre enn meg og mannen. Anonymkode: 87b20...b56
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #17 Skrevet 15. mars 2024 Beloved skrev (21 timer siden): "Ja selvfølgelig skal Per få like fin kake av meg som den dere bakte til konfirmasjonen til Mia!" Si det skikkelig entusiastisk også. Vent på at det synker inn. Egentlig burde jeg svart noe slikt ja, men konfliktsky som man er, så blir det ikke slike svar. Er så lei av at ting kun skal gå en vei og st enkelte kun tenker på seg selv i alle sammenhenger. Anonymkode: 87b20...b56
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #18 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Om du har spurt, så synes jeg det er jævla dårlig. Om du ikke har spurt, så har du kun deg selv å takke - selv om en kanskje burde kunne forvente at folk tilbyr. kommer selv fra familie der folk tilbyr, men selvfølgelig ikke alle som gjør det. Denne greia med å stille forventninger som ikke kommuniseres er en forbanna uting. Anonymkode: 5a9b2...148 Nei, jeg spurte ikke, for jeg forventer at ting skal gå begge veier, og at når man da ikke tilbyr seg å hjelpe, så spør man heller ikke om hjelp når man selv har konfirmasjon. Innad i husstanden er den som spurte meg ekstremt opptatt av at de skal bidra like mye. Har den ene arrangert barnebursdagen, så må den andre arrangere familiebursdagen, og da sitter vedkommende kun på ræva i eget hus. Det er meget spesielt å se og høre hvordan ting gjøres. Jeg er ikke vant til å ha det sånn. I andre deler av familien er det helt motsatt. Svigers og svigersøster hjelper ALLTID når det er noe, og vi hjelper dem tilbake. Anonymkode: 87b20...b56
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #19 Skrevet 15. mars 2024 At hele familien skal sstille opp og stå bak en del av festen er kanskje ikke særlig "vanlig" heller. Når folk blir invitert som gjester (uansett om dette gjelder konfirmasjon / barnedåp / bryllup, eller what ever) så blir det vel forventet at de som inviterer faktisk står for alle disse "festlighetene" da. Anonymkode: 2ebd5...9b4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #20 Skrevet 15. mars 2024 har min første konfirmant. har hjulpet masse til i min søsters to, men forventer ikke hjelp fra noen til vår. vet at det blir ekstremt stress og mye jobb, me vips er dagen over og konfirmanten strålende fornøyd Anonymkode: c99fb...fa0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå