AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #1 Skrevet 14. mars 2024 Skal snakke med legen om dette, men har gjort det tidligere også og da har han sagt at jeg bare må endre lit på kosten så ordner det seg. Men.. Jeg ser på oversikten over blodprøvene at jeg har hatt samme trend i flere år, faktisk i snart 8 år. Høy homocystein, lavt folat. Folatet har ikke blitt så mye lavere, men homocystein har blitt høyere for hver gang (har tatt disse prøvene 3 ganger de siste 8 årene). Sist jeg hadde høy homocystein sa legen at det ikke var noe farlig, men jeg tenker at når jeg har hatt det i så mange år så er det kanskje noe som burde utredes videre? Fikk blodprøvesvarene i går så har ikke rukket å ta kontakt med legen, men skal det. Lurer bare på om noen har erfaring med dette og om jeg bør "kreve" videre undersøkelser om han sier det ikke er noe stress. Er litt suspekt at det er sånn, og kostholdet mitt har ikke alltid vært dårlig - for noen år siden var det helt fint og variert, men det siste året har det vært dårlig, ja. Anonymkode: 68a81...ea5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #2 Skrevet 14. mars 2024 Høy homocystein kan skyldes lav B12, er det sjekket hos deg? Anonymkode: 063cd...a2e
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #3 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Høy homocystein kan skyldes lav B12, er det sjekket hos deg? Anonymkode: 063cd...a2e Jepp. B12 er helt fint og har alltid vært det. Så det er litt rart. Er andre typer B-vitamin jeg mangler tydeligvis. Anonymkode: 68a81...ea5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #4 Skrevet 15. mars 2024 Tipper du spiser for lite animalsk. Du kan fortsatt ha mangel på B12 selv om blodprøvene ser bra ut. Det finnes aktivt B12 og inaktivt B12. Inaktivt B12 er vegansk B12, altså alger. Vanligvis måles bare totalt B12, altså ser man ikke om det er aktivt eller inaktivt. Inaktivt B12 kan til og med blokkere for aktivt B12. Anonymkode: 9e627...f82
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #5 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tipper du spiser for lite animalsk. Du kan fortsatt ha mangel på B12 selv om blodprøvene ser bra ut. Det finnes aktivt B12 og inaktivt B12. Inaktivt B12 er vegansk B12, altså alger. Vanligvis måles bare totalt B12, altså ser man ikke om det er aktivt eller inaktivt. Inaktivt B12 kan til og med blokkere for aktivt B12. Anonymkode: 9e627...f82 Skjønner. Jeg vil si at jeg spiser en del animalsk, kjøtt er ikke fjernt i kostholdet mitt og jeg får også i meg meieriprodukter. Kanskje det blir for lite av alt. Skal sies at kjøttet da gjerne er ultraprosessert, det er lite rent kjøtt (kylling, biff, bla bla). Egg får jeg periodevis i meg en del av. Fisk er det sjeldent jeg spiser dessverre, men jeg liker det godt så burde spise mer av det. Anonymkode: 68a81...ea5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #6 Skrevet 15. mars 2024 https://analyseoversikten.no/analyser/111 Homocystein blir også høy av lav folat. Anonymkode: d4ecd...32c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå