AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #1 Skrevet 13. mars 2024 Hei, Har dere opplevd at barnehageansatte klager på deres 2-åring? At barnet ikke spiser, ikke sitter ved bordet under lunsj, ikke vil sove og vekker andre barn, ikke liker rutiner og blir engstelig av å følge regler? Til slutt sier pedagogisk leder at barnet mitt er vanskelig, men at de vil tåle og gjøre sitt beste. Er dette normal oppførsel fra en utdannet medarbeider? For å forklare situasjonen: Jeg er ikke den typen mor som klager og irriterer ansatte i barnehagen. Jeg fikk beskjed fra noen i en annen gruppe at barnet mitt gråt mye og skrek så høyt at alle ble redde. Jeg spurte da om det er vanlig at lille skatten vår gråter i flere timer hver dag. Jeg ble sjokkert og planla å snakke med pedagogisk leder om hvorvidt barnet mitt trives i barnehagen, og at jeg ikke hadde fått beskjed tidligere om den daglige gråten. Så kom hun med en lang liste over hvor vanskelig datteren min er. Jeg vurderer å snakke med styret. Har dere noen tips?" Anonymkode: 69111...3cb 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #2 Skrevet 13. mars 2024 Jenta vår er en lykkelig og aktiv jente. Hun er et helt vanlig barn med en sterk personlighet. Hun spiser godt og sover godt hjemme. Det at hun er aktiv og ikke liker å sitte stille lenge, har aldri vært et problem for oss. Anonymkode: 69111...3cb
Eris Skrevet 13. mars 2024 #3 Skrevet 13. mars 2024 Så forferdelig for mammahjertet ❤️ vurdere å bytte barnehage? 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #4 Skrevet 14. mars 2024 Å kalle en 2åring vanskelig syns jeg er helt feil, og det burde ansatte i en bhg skjønne. Samtidig så er hun nå blitt så stor at det er på tide å begynne å lære henne litt rutiner, selvsagt alderstilpasset. Men som å sitte i ro med bordet når man spiser, lære at man må følge rutiner, ikke vekke dem som sover - og blir engstelig av å følge regler? Hvordan kan hun være engstelig for det? At det ikke er noe problem for dere at hun ikke liker å sitte stille lenge hjemme, er jo en ting, men i bhg er det andre regler og rutiner, for da handler det om mer enn bare ditt barn. Du bør derimot komme til bunns i hvorfor, evt om, hun gråter i timesvis, slik skal det ikke være. Anonymkode: 2d90e...cab 8 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #5 Skrevet 14. mars 2024 Min eldste kunne fått den tilbakemeldinga på den alderen, og fikk det vel delvis også, fram til en annen pedagog hadde hovedansvaret(begge var der hele tida). Den andre pedagogen var jo også opptatt av de samme tingene, men fortalte hva de gjorde for å unngå at han forstyrra og ble forstyrra ved soving, hva de gjorde for å få han til å bli sittende ved bordet, hva de gjorde for å trygge han ved overganger. Hvis kun pedagog 1 var der ved levering var det et mareritt å levere, hvis pedagog 2 var der var det fremdeles vanskelig, men vi så at hos henne klarte han å søke trøst. Anonymkode: fa6be...8bf 1
Gjest mirjia Skrevet 14. mars 2024 #6 Skrevet 14. mars 2024 (endret) Så provoserende. Hvis barnet ditt ikke har det i bra i barnehagen må jo barnehagen finne tiltak og ressurser som kan hjelpe henne til en normal utvikling. Det er deres plikt. Om nødvendig må de skaffe en spesialpedagog. Endret 14. mars 2024 av mirjia
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #7 Skrevet 14. mars 2024 Jeg tenker du kanskje har lest litt mye i situasjonen og er litt hårsår fordi det er ditt barn. Man må tåle å få tilbakemeldinger fra barnehagen. De er ment som en veiledning til hva dere kan øve på hjemme også. Hvordan er det med rutiner hjemme? Øver dere på å sitte ved bordet? Sovet barnet godt og til samme tidspunkt? Hva slags regler har dere hjemme? Husk at de skal også ivareta andre barn i barnehagen, og om andre barn blir redd og usikre rundt ditt barn, fordi hun forstyrrer dem såpass, så er det problematisk. Anonymkode: 9e7fd...581 9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #8 Skrevet 14. mars 2024 Det er jo ikke klage men en tilbakemelding , som i kanskje dere burde øve på dette med å sitte stille rundt bordet Anonymkode: 2cc0b...0c4 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #9 Skrevet 14. mars 2024 Om hun sa det på den måte du la frem her, så skjønner jeg at du bli lei deg og ikke helt skjønner hvorfor og ser for deg det verste. Det tror jeg alle hadde. Grining i mange timer høres ikke bra ut, så det ville jeg kommet til bunns i. Samtidig er hjem/barnehage samarbeid viktig. Det er ikke enkelt å lære barnet bordskikk i barnehagen om barnet pleier å spise med beina på bordet hjemme. Det er viktig for barnehagen å vite hvordan dere gjør ting hjemme, slik at man kan samkjøre rutiner og regler. Anonymkode: 7f455...3ba 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #10 Skrevet 14. mars 2024 35 minutter siden, AnonymBruker said: Om hun sa det på den måte du la frem her, så skjønner jeg at du bli lei deg og ikke helt skjønner hvorfor og ser for deg det verste. Det tror jeg alle hadde. Grining i mange timer høres ikke bra ut, så det ville jeg kommet til bunns i. Samtidig er hjem/barnehage samarbeid viktig. Det er ikke enkelt å lære barnet bordskikk i barnehagen om barnet pleier å spise med beina på bordet hjemme. Det er viktig for barnehagen å vite hvordan dere gjør ting hjemme, slik at man kan samkjøre rutiner og regler. Anonymkode: 7f455...3ba Det er kanskje greit å legge til at det er ikke hjemmet som skal styre rutiner og regler i barnehagen - bare så enkelte ikke får for seg full valgfrihet og tilrettelegging i barnehagen Anonymkode: 9e7fd...581 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #11 Skrevet 14. mars 2024 Jeg synes ikke dette var en god måte å gi tilbakemelding på, om det er slik at hun har sagt det du sier. Jeg har en veldig aktiv, urolig, sta og bestemt 2-åring selv (som de fleste 2-åringer) og har absolutt ikke fått noen klager fra barnehagen nei. De forteller om hva de jobber med av rutiner med alle barna og hva vi foreldre gjerne kan øve på hjemme. For eksempel å vente, eller kle på seg selv. De gir ofte slike tilbakemeldinger generelt til alle ikke spesifikt om enkeltbarn. Min og kan rope litt ved soving om ingen voksen står rett ved hennes vogn, det har de fortalt til meg som en morsom/søt greie, det var iallfall slik jeg oppfattet det. De har og sagt at hun sitter urolig ved matbordet (det gjør hun hjemme og) men de sa det ikke som kritikk det kom bare opp som info ved utviklingssamtalen sammen med andre positive ting som at hun var flink til å hjelpe med å rydde etter måltidet. Fikk jeg høre at 2-åringen gråt mye i barnehagen ville jeg også bedt om møte med styrer og pedleder for å finne ut av hva man kan gjøre for å trygge barnet og gi det en bedre barnehagedag! Det skal jo ikke være sånn. Antar jo at det ikke er første par ukene med tilvenning dette? Anonymkode: d6237...2fc
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #12 Skrevet 14. mars 2024 Opplevde det samme som dere. Barnehagen sa at barnet hadde atferdsproblemer og de forklarte at de valgte å straffe barnet ved å sette barnet fast i en barnestol i samme rom som de andre barna lekte! De lot de andre barna skli i sklia på han slik at barnet fikk lære på «den harde måten».(sitat ped.leder). Ja, de brukte ordet straff!). Vi byttet barnehage på dagen! Ikke aktuelt å behandle et barn på den måten! Det har vist seg at barnet har en lettere psykisk utviklingshemming, som jo forklarer barnets frustrasjon om ikke å forstå alt på lik linje med andre barn, og ikke gjøre seg forstått på samme måte som andre barn. Den nye barnehagen hadde en helt annen tilnærming og forståelse av barnet og da gikk alt så mye bedre! Barnet går nå på skole og beskrives som likandes, høflig, trygg og blid. Anonymkode: 5cb83...00c 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #13 Skrevet 14. mars 2024 En pedagog kan ikke si at et barn er vanskelig. Anonymkode: 9f746...54f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå