AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #1 Skrevet 13. mars 2024 Saken er at datter, 12 år, driver med sport, kampsport, og til helgen skal hun på treningscamp som går fra fredag til søndag, og med gradering på søndagen. Dette er noe hun har gledet seg til, samt at vi har betalt 2500kr for helgen. Hun trener flere ganger i uken, og har nå spesielt fokus på graderingen. Neste uke har hun to treninger før helgen, og hun føler hun må/vil trene mest mulig før helgen. Hun er dedikert og setter treningen høyt. Og det er bare graderinger 2 ganger i året. Nå er det da to stk som skal feire bursdagen sin, la oss kalle dem A og B, og de feiringene falt selvsagt på dagene hun har trening. Hun vil helst gå i begge, men har bestemt seg for å bare gå i ene. Noe jeg er helt enig i. Hun var derimot usikker på hvilken av dem hun skulle gå i, og da "bestemte" jeg for henne. Den ene som har bursdag har litt utfordringer, jente B, uten at jeg skal gå noe inn på det, men hun sliter bla med det sosiale. Min datter er venn med henne, og vet at hun sliter litt sosialt. B har ikke så mange andre venner, og mor der er redd for at endel av dem som er invitert ikke kommer til å komme. De har ikke invitert så mange, så selskapet vil uansett ikke bli så stort. Mor syns dette er trist at hennes datter har lite nettverk og venner, mor har prøvd forskjellige ting oppigjennom for å gjøre det lettere for datteren sin, men det er ikke lett. Den andre, jente A, som skal feire dagen sin er en helt annen type. Sosial, populære, har mange venner, og har invitert nesten alle jentene i klassen, samt noen venninner utenom. Her er det også en mor som styrer mye, men på en helt annen måte. Jeg mener ikke å høres negativ ut, men hun er en som liker å styre og "kontrollere alt". Og hun er vant til å få det som hun vil. Så da sa jeg at hun skal gå i selskapet til B. Fordi jeg tror B vil ha mer "nytte og glede" av det. Datter var enig. Men så, da vi takket nei til feiringen til A, så begynte moren der å ringe meg, flere ganger, og fortalte at det var dårlig gjort at datter ikke kommer i det selskapet. A hadde gledet seg til at datter skulle delta osv. Jeg prøvde å forklare grunnen, at det ikke passet, at vi måtte prioritere campen/graderingen, og at vi måtte velge et av dem. Og at jeg tenkte at det var bedre, hvertfall for B, at datter dro i det selskapet. Mor til A vet hvordan det er for B, men hun syns ikke at vi skulle ta hensyn til det, siden datter og A også er gode venner. Er jeg helt på viddene her? Burde jeg heller sagt at hun skal gå i selskapet til A? Eller skulle datter droppet begge treningene? Og jeg lurer litt, eller egentlig tenker, at mor til A egentlig er litt frekk? Er det vanlig å "presse og mase" på denne måten? Setter pris på innspill!🙏 Anonymkode: 7b2f3...bbf 14
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #2 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Saken er at datter, 12 år, driver med sport, kampsport, og til helgen skal hun på treningscamp som går fra fredag til søndag, og med gradering på søndagen. Dette er noe hun har gledet seg til, samt at vi har betalt 2500kr for helgen. Hun trener flere ganger i uken, og har nå spesielt fokus på graderingen. Neste uke har hun to treninger før helgen, og hun føler hun må/vil trene mest mulig før helgen. Hun er dedikert og setter treningen høyt. Og det er bare graderinger 2 ganger i året. Nå er det da to stk som skal feire bursdagen sin, la oss kalle dem A og B, og de feiringene falt selvsagt på dagene hun har trening. Hun vil helst gå i begge, men har bestemt seg for å bare gå i ene. Noe jeg er helt enig i. Hun var derimot usikker på hvilken av dem hun skulle gå i, og da "bestemte" jeg for henne. Den ene som har bursdag har litt utfordringer, jente B, uten at jeg skal gå noe inn på det, men hun sliter bla med det sosiale. Min datter er venn med henne, og vet at hun sliter litt sosialt. B har ikke så mange andre venner, og mor der er redd for at endel av dem som er invitert ikke kommer til å komme. De har ikke invitert så mange, så selskapet vil uansett ikke bli så stort. Mor syns dette er trist at hennes datter har lite nettverk og venner, mor har prøvd forskjellige ting oppigjennom for å gjøre det lettere for datteren sin, men det er ikke lett. Den andre, jente A, som skal feire dagen sin er en helt annen type. Sosial, populære, har mange venner, og har invitert nesten alle jentene i klassen, samt noen venninner utenom. Her er det også en mor som styrer mye, men på en helt annen måte. Jeg mener ikke å høres negativ ut, men hun er en som liker å styre og "kontrollere alt". Og hun er vant til å få det som hun vil. Så da sa jeg at hun skal gå i selskapet til B. Fordi jeg tror B vil ha mer "nytte og glede" av det. Datter var enig. Men så, da vi takket nei til feiringen til A, så begynte moren der å ringe meg, flere ganger, og fortalte at det var dårlig gjort at datter ikke kommer i det selskapet. A hadde gledet seg til at datter skulle delta osv. Jeg prøvde å forklare grunnen, at det ikke passet, at vi måtte prioritere campen/graderingen, og at vi måtte velge et av dem. Og at jeg tenkte at det var bedre, hvertfall for B, at datter dro i det selskapet. Mor til A vet hvordan det er for B, men hun syns ikke at vi skulle ta hensyn til det, siden datter og A også er gode venner. Er jeg helt på viddene her? Burde jeg heller sagt at hun skal gå i selskapet til A? Eller skulle datter droppet begge treningene? Og jeg lurer litt, eller egentlig tenker, at mor til A egentlig er litt frekk? Er det vanlig å "presse og mase" på denne måten? Setter pris på innspill!🙏 Anonymkode: 7b2f3...bbf Hvorfor nevnte du i det hele tatt den andre bursdagen ? Hun moren virket frekk, og masete. Har man takket nei til en invitasjon så trenger man da ikke forklare og komme med masse unnskyldinger… Anonymkode: 05bd3...676 25 2 7
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #3 Skrevet 13. mars 2024 Synes du valgte riktig, og synes det er merkelig og uvanlig å ringe og mase. Når folk melder avbud til bursdag hos oss, spør jeg aldri om grunnen. Tenker folk må få lov til å gjøre den vurderingen helt selv. Passer det ikke, så passer det ikke. Anonymkode: 55db9...40c 19 3 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #4 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor nevnte du i det hele tatt den andre bursdagen ? Hun moren virket frekk, og masete. Har man takket nei til en invitasjon så trenger man da ikke forklare og komme med masse unnskyldinger… Anonymkode: 05bd3...676 Jeg gjorde ikke det. Alle tre går i samme klasse, og mor A har full oversikt over alt som foregår. Jeg følte nesten at jeg måtte forklare og egentlig unnskylde🙈 Som sagt tok hun kontakt flere ganger, og jeg klarer ikke å være for "direkte"😏 Anonymkode: 7b2f3...bbf 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #5 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes du valgte riktig, og synes det er merkelig og uvanlig å ringe og mase. Når folk melder avbud til bursdag hos oss, spør jeg aldri om grunnen. Tenker folk må få lov til å gjøre den vurderingen helt selv. Passer det ikke, så passer det ikke. Anonymkode: 55db9...40c Takker for forståelsen!🙏 Jeg føler at jeg har valgt rett, men kjenner jo litt på det. Jeg kan ikke forstå at det skulle bli sånn som dette. Jeg har heller aldri kommentert, eller forlangt svar, om noen har meldt avbud. Jeg må ærlig innrømme at jeg ble litt satt ut. Anonymkode: 7b2f3...bbf 1 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #6 Skrevet 13. mars 2024 Syns du og datteren din har gjort en riktig og klok vurdering. Svar til mor og datter A: "Det passet dessverre ikke denne gangen, håper A får en kjempefin feiring!". Ikke bortforklar mer. Anonymkode: 73fdb...27b 8 3 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #7 Skrevet 13. mars 2024 Ettersom at alle går i samme klasse, regner jeg med at «A» vil få et stort selskap, mens «B» kanskje ender opp med å være alene. Syns du gjorde et godt valg ❤️ Anonymkode: 2a504...f60 5 7
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #8 Skrevet 13. mars 2024 Ja, hun var langt over streken frekk. Ut fra at det skulle velges, så mener jeg at dere valgte rett. Men datteren din vilke kanskje valgt annerledes? Om hun ikke ble påvirket av deg. Men uansett, det er deres valg. Anonymkode: f4060...d23 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #9 Skrevet 13. mars 2024 Moren til A kan jo invitere de få jentene som ble utelatt dersom hun ønsker flere i bursdagen. Jeg hadde uansett ikke orket å lage en sak ut av det: "den dagen passer dessverre ikke" hun trenger ikke vite hvorfor. Jeg hadde i alle fall ikke funnet meg i at en annen skulle begynne å diktere hvilke dager det passer for min datter å dra i bursdag, da hadde hun nok fått beskjed om å dra et visst sted. Anonymkode: 4fdda...3e5 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #10 Skrevet 13. mars 2024 Går A og B i samme klasse? Er ikke policyen at man inviterer alle jenter i klassen når de fortsatt går på barneskolen? Anonymkode: 006fd...ffb 4
MariaIsabel Skrevet 13. mars 2024 #11 Skrevet 13. mars 2024 Synes det høres ut som du/dere valgte riktig, og synes mor til A høres meget spesiell ut som ringer og maser ... Dessuten reagerer jeg på at A inviterte NESTEN alle jentene i klassen ... Det er da normal folkeskikk (og ofte regel på skolen) å invitere enten noen få eller alle? 1 2 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #12 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Syns du og datteren din har gjort en riktig og klok vurdering. Svar til mor og datter A: "Det passet dessverre ikke denne gangen, håper A får en kjempefin feiring!". Ikke bortforklar mer. Anonymkode: 73fdb...27b Takk🙏 Jeg svarte slik første gangen hun ringte. Så jeg ble ganske overrasket når hun ringte igjen dagen etter.. Da for å fortelle hvor trist A syns det var, at hun hadde gledet seg, jeg fikk en sterk følelse av at hun ville at jeg skulle få dårlig samvittighet. Jeg syns jo selvsagt at det er dumt at vi må droppe besøket, men det må bare bli sånn denne gangen. Det jeg syns er enda rarere, er at mor A tydeligvis ikke tenker noe på B. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ettersom at alle går i samme klasse, regner jeg med at «A» vil få et stort selskap, mens «B» kanskje ender opp med å være alene. Syns du gjorde et godt valg ❤️ Anonymkode: 2a504...f60 En kjip ting er at B ikke er invitert til A🙄 A kommer til å ha et stort selskap, med flere aktiviteter og alt som hører med. Og egentlig tror jeg ikke at det vil bli lagt mye merke til at datter ikke er der.. Jeg krysser fingrene for at det kommer flere til B, og jeg tror det hvertfall kommer 2 til, håper jeg😓 Dette har vært min store skrekk, at ingen skal komme i datters besøker, men det har ikke hendt. Og det er derfor det er ekstra viktig for meg at datter går til B. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, hun var langt over streken frekk. Ut fra at det skulle velges, så mener jeg at dere valgte rett. Men datteren din vilke kanskje valgt annerledes? Om hun ikke ble påvirket av deg. Men uansett, det er deres valg. Anonymkode: f4060...d23 Jeg har snakket med datter, og hun vil selvsagt helst gå i begge, men er enig med meg at det er best å gå til B, og hun er trygg på at hun velger riktig. Selv om hun vet at det nok blir gøyere i selskapet til A. Anonymkode: 7b2f3...bbf 1 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #13 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Moren til A kan jo invitere de få jentene som ble utelatt dersom hun ønsker flere i bursdagen. Jeg hadde uansett ikke orket å lage en sak ut av det: "den dagen passer dessverre ikke" hun trenger ikke vite hvorfor. Jeg hadde i alle fall ikke funnet meg i at en annen skulle begynne å diktere hvilke dager det passer for min datter å dra i bursdag, da hadde hun nok fått beskjed om å dra et visst sted. Anonymkode: 4fdda...3e5 Jeg skulle ønske jeg klarte å være mer direkte, men der også da ble jeg egentlig litt satt ut. Samt at jeg er litt konfliktsky, og vil prøve å klare å ha en ok tone med mor A videre, iom at jentene er venner. Jeg vet ikke hvorfor de ikke har invitert alle, jeg stusset på det. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Går A og B i samme klasse? Er ikke policyen at man inviterer alle jenter i klassen når de fortsatt går på barneskolen? Anonymkode: 006fd...ffb MariaIsabel skrev (Akkurat nå): Synes det høres ut som du/dere valgte riktig, og synes mor til A høres meget spesiell ut som ringer og maser ... Dessuten reagerer jeg på at A inviterte NESTEN alle jentene i klassen ... Det er da normal folkeskikk (og ofte regel på skolen) å invitere enten noen få eller alle? Ja, alle tre går i samme klasse, og det er slik at man enten inviterer alle, eller bare noen få. Så her føler jeg at mor A har bommet, for å si det forsiktig. Anonymkode: 7b2f3...bbf 7
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #14 Skrevet 13. mars 2024 Jeg tror A blir et problem etter dette. Anonymkode: 9acf2...062 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #15 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror A blir et problem etter dette. Anonymkode: 9acf2...062 Ja, jeg har tenkt litt på det, men jeg håper det går seg til. Datter er uansett sikker på at hun velger riktig, hun har alltid vært opptatt av at alle skal ha det bra, være inkludert og tar seg ofte av dem som er litt utenfor. Hun er en populær jente, og håper ikke det blir mye "greier" for henne etter dette. Samtidig så "tar jeg på meg skylden" iom at det var jeg som til syvende og sist "bestemte" hvilket selskap hun skulle gå i. Anonymkode: 7b2f3...bbf 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #16 Skrevet 13. mars 2024 Du har valgt helt riktig her ts, datteren din er jo også enig og kan «skylde» på deg ved behov men står forhåpentligvis ved valget om A lager problemer for B eller lignende senere. Riktig og fint tenkt, jeg håper bursdagen til B blir kjempefin for alle! Anonymkode: 147e3...063 6 2
Rotemor Skrevet 14. mars 2024 #17 Skrevet 14. mars 2024 Moren som maser burde innse at de har gjort en feil ved å velge samme dag og ta konsekvensene av det. Dere velger det sim er rett for dere uansett. Og jeg er enig i valget. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #18 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du har valgt helt riktig her ts, datteren din er jo også enig og kan «skylde» på deg ved behov men står forhåpentligvis ved valget om A lager problemer for B eller lignende senere. Riktig og fint tenkt, jeg håper bursdagen til B blir kjempefin for alle! Anonymkode: 147e3...063 Takk🙏 Ja, hun vet at hun kan "skylde" på meg om det blir en sak videre. Og jeg er sikker på at hun står opp for B om A sier/gjør noe i etterkant. Det skal sies at A er en fin og snill jente hun også, men hun har nok litt etter sin mor også. Spesielt siden mor er så fryktelig opptatt av at A skal ha "alt", som nok er grunnen til at mor ringte meg flere ganger. Jeg har en følelse av at mor pleier å få det som hun vil.. Jeg tror B vil få en fin dag, moren der er opptatt av at dagen skal bli bra på B's premisser. Så det blir nok en heller rolig feiring, men en fin en😊 Rotemor skrev (4 minutter siden): Moren som maser burde innse at de har gjort en feil ved å velge samme dag og ta konsekvensene av det. Dere velger det sim er rett for dere uansett. Og jeg er enig i valget. Jeg har kanskje skrevet det litt klønete, men det er to forskjellige dager, problemet er at disse to dagene er på samme dager som datter har trening. Og det er de to siste treningene før treningscamp og gradering. Så datter vil/må prioritere litt der også. Spesielt fordi hun har måtte hoppe over et par treninger de siste gangene. Anonymkode: 7b2f3...bbf 4
Fru Uperfekt Skrevet 14. mars 2024 #19 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Saken er at datter, 12 år, driver med sport, kampsport, og til helgen skal hun på treningscamp som går fra fredag til søndag, og med gradering på søndagen. Dette er noe hun har gledet seg til, samt at vi har betalt 2500kr for helgen. Hun trener flere ganger i uken, og har nå spesielt fokus på graderingen. Neste uke har hun to treninger før helgen, og hun føler hun må/vil trene mest mulig før helgen. Hun er dedikert og setter treningen høyt. Og det er bare graderinger 2 ganger i året. Nå er det da to stk som skal feire bursdagen sin, la oss kalle dem A og B, og de feiringene falt selvsagt på dagene hun har trening. Hun vil helst gå i begge, men har bestemt seg for å bare gå i ene. Noe jeg er helt enig i. Hun var derimot usikker på hvilken av dem hun skulle gå i, og da "bestemte" jeg for henne. Den ene som har bursdag har litt utfordringer, jente B, uten at jeg skal gå noe inn på det, men hun sliter bla med det sosiale. Min datter er venn med henne, og vet at hun sliter litt sosialt. B har ikke så mange andre venner, og mor der er redd for at endel av dem som er invitert ikke kommer til å komme. De har ikke invitert så mange, så selskapet vil uansett ikke bli så stort. Mor syns dette er trist at hennes datter har lite nettverk og venner, mor har prøvd forskjellige ting oppigjennom for å gjøre det lettere for datteren sin, men det er ikke lett. Den andre, jente A, som skal feire dagen sin er en helt annen type. Sosial, populære, har mange venner, og har invitert nesten alle jentene i klassen, samt noen venninner utenom. Her er det også en mor som styrer mye, men på en helt annen måte. Jeg mener ikke å høres negativ ut, men hun er en som liker å styre og "kontrollere alt". Og hun er vant til å få det som hun vil. Så da sa jeg at hun skal gå i selskapet til B. Fordi jeg tror B vil ha mer "nytte og glede" av det. Datter var enig. Men så, da vi takket nei til feiringen til A, så begynte moren der å ringe meg, flere ganger, og fortalte at det var dårlig gjort at datter ikke kommer i det selskapet. A hadde gledet seg til at datter skulle delta osv. Jeg prøvde å forklare grunnen, at det ikke passet, at vi måtte prioritere campen/graderingen, og at vi måtte velge et av dem. Og at jeg tenkte at det var bedre, hvertfall for B, at datter dro i det selskapet. Mor til A vet hvordan det er for B, men hun syns ikke at vi skulle ta hensyn til det, siden datter og A også er gode venner. Er jeg helt på viddene her? Burde jeg heller sagt at hun skal gå i selskapet til A? Eller skulle datter droppet begge treningene? Og jeg lurer litt, eller egentlig tenker, at mor til A egentlig er litt frekk? Er det vanlig å "presse og mase" på denne måten? Setter pris på innspill!🙏 Anonymkode: 7b2f3...bbf Du har valgt helt rett 4 1
Rotemor Skrevet 14. mars 2024 #20 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Takk🙏 Ja, hun vet at hun kan "skylde" på meg om det blir en sak videre. Og jeg er sikker på at hun står opp for B om A sier/gjør noe i etterkant. Det skal sies at A er en fin og snill jente hun også, men hun har nok litt etter sin mor også. Spesielt siden mor er så fryktelig opptatt av at A skal ha "alt", som nok er grunnen til at mor ringte meg flere ganger. Jeg har en følelse av at mor pleier å få det som hun vil.. Jeg tror B vil få en fin dag, moren der er opptatt av at dagen skal bli bra på B's premisser. Så det blir nok en heller rolig feiring, men en fin en😊 Jeg har kanskje skrevet det litt klønete, men det er to forskjellige dager, problemet er at disse to dagene er på samme dager som datter har trening. Og det er de to siste treningene før treningscamp og gradering. Så datter vil/må prioritere litt der også. Spesielt fordi hun har måtte hoppe over et par treninger de siste gangene. Anonymkode: 7b2f3...bbf Det var nok heller jeg som leste litt for fort😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå