AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #1 Skrevet 13. mars 2024 Hei. Jeg er nesten 15 uker på vei og fikk beskjed av fastlegen når jeg var gravid i uke 5 at det var viktig å levere urinprøve ved hver svangerskapskontroll. Jeg har vært på kontroll 3 ganger nå og siden sykehuset er noen timer unna så har jeg tenkt at jeg kan ta prøven der inne. Hver gang jeg har vært der har jeg spurt i skranken om de vil ha urinprøve og bare fått nei til svar... Skal en tur til fastlegen i morgen på dagen for blodprøver og tenkte kanskje jeg skulle ta en urinprøve da. Problemet er at jeg ikke har noe beholder. Har kun drikke plastglass.. Funker det eller burde jeg ta urinprøven på legekontoret? Leste at de helst vil ha morgenurin. Anonymkode: 5ce2d...72b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #2 Skrevet 13. mars 2024 Jeg gikk til jordmor og hun ville ha urinprøve på hver eneste kontroll. Anonymkode: 5b008...811
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #3 Skrevet 13. mars 2024 Leverte også på hver kontroll. Anonymkode: 4eded...f58
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #4 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg gikk til jordmor og hun ville ha urinprøve på hver eneste kontroll. Anonymkode: 5b008...811 Merkelig at de sier nei på sykehuset.. Bestilte nettopp en haug med urinprøveglass, så får jeg ta å levere urinprøve på legekontoret neste uke siden jeg ikke har noe beholder nå. Anonymkode: 5ce2d...72b
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #5 Skrevet 14. mars 2024 Du må ha med selv, de skal ha morgenurin. Apoteket har urinprøveglass. Anonymkode: f44bb...efa 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #6 Skrevet 14. mars 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Merkelig at de sier nei på sykehuset.. Bestilte nettopp en haug med urinprøveglass, så får jeg ta å levere urinprøve på legekontoret neste uke siden jeg ikke har noe beholder nå. Anonymkode: 5ce2d...72b Du kan bruke et plastglass. Men hvorfor spør du i resepsjonen og ikke den som behandler deg? Anonymkode: 63f74...012
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #7 Skrevet 14. mars 2024 Det er ikke vanlig å følges opp av jordmor før uke 24 (minus den første timen for å si hei og få henvisninger til ultralyd osv). Her har man første konsultasjon hos JM eller fastlege, TUL uke 13, UL uke 18-20, og så JM/fastlege fra uke 24. Fra uke 24 går man jo jevnlig til jordmor, og da skal man ha med urinprøve hver gang. Mistenker du urinveisinfeksjon så kan du helt sikkert komme innom å sjekke, eller så kan du sjekke med hjemmetest fra apoteket. Anonymkode: e018d...ca7 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #8 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei. Jeg er nesten 15 uker på vei og fikk beskjed av fastlegen når jeg var gravid i uke 5 at det var viktig å levere urinprøve ved hver svangerskapskontroll. Jeg har vært på kontroll 3 ganger nå og siden sykehuset er noen timer unna så har jeg tenkt at jeg kan ta prøven der inne. Hver gang jeg har vært der har jeg spurt i skranken om de vil ha urinprøve og bare fått nei til svar... Skal en tur til fastlegen i morgen på dagen for blodprøver og tenkte kanskje jeg skulle ta en urinprøve da. Problemet er at jeg ikke har noe beholder. Har kun drikke plastglass.. Funker det eller burde jeg ta urinprøven på legekontoret? Leste at de helst vil ha morgenurin. Anonymkode: 5ce2d...72b Hvorfor har du vært på så mange kontroller? Du kan se på Helsenorge hvilke prøver som skal tas på de ulike kontrollene. Hvis det er ultralyd du har vært på så er det ikke vanlig med urinprøve der. Anonymkode: de272...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #9 Skrevet 14. mars 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Hei. Jeg er nesten 15 uker på vei og fikk beskjed av fastlegen når jeg var gravid i uke 5 at det var viktig å levere urinprøve ved hver svangerskapskontroll. Jeg har vært på kontroll 3 ganger nå og siden sykehuset er noen timer unna så har jeg tenkt at jeg kan ta prøven der inne. Hver gang jeg har vært der har jeg spurt i skranken om de vil ha urinprøve og bare fått nei til svar... Skal en tur til fastlegen i morgen på dagen for blodprøver og tenkte kanskje jeg skulle ta en urinprøve da. Problemet er at jeg ikke har noe beholder. Har kun drikke plastglass.. Funker det eller burde jeg ta urinprøven på legekontoret? Leste at de helst vil ha morgenurin. Anonymkode: 5ce2d...72b Er det noen spesiell grunn til at du har vært på så mange kontroller? Føles du opp for noe? Anonymkode: 63f74...012 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #10 Skrevet 14. mars 2024 Vil tro det er vanlig når man er på kontroll hos fastlege og jordmor, ikke på sykehuset. Anonymkode: c1efb...dec
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #11 Skrevet 14. mars 2024 Hei! Kontroller på sykehus går litt utenom de "vanlige" svangerskapskontrollene. Regner med du har en grunn til å gå det på ekstra kontroller og da følger de opp den grunnen. Du skal gå hos fastlege/jordmor i tillegg på "vanlige" kontroller og det er der du skal ha med urinprøve. Første kontrollen er vel ca uke 24, så fra da av bør du ha med urinprøve. Kjøp glass på apoteket for å ta med morgenurin. Glemmer du det, så har de gjerne ett plastbeger e.l. som nødløsning når du er der. Lykke til! Anonymkode: f011c...fd6 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #12 Skrevet 14. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Hei! Kontroller på sykehus går litt utenom de "vanlige" svangerskapskontrollene. Regner med du har en grunn til å gå det på ekstra kontroller og da følger de opp den grunnen. Du skal gå hos fastlege/jordmor i tillegg på "vanlige" kontroller og det er der du skal ha med urinprøve. Første kontrollen er vel ca uke 24, så fra da av bør du ha med urinprøve. Kjøp glass på apoteket for å ta med morgenurin. Glemmer du det, så har de gjerne ett plastbeger e.l. som nødløsning når du er der. Lykke til! Anonymkode: f011c...fd6 Man kan ha helt vanlig svangerskapskontroll på sykehuset, for eksempel hvis man har psykiske lidelser, rusproblematikk, PTSD osv, uten å gå til vanlig kontroll til helsestasjon Besøkene på sykehuset blir erstattet med det, for å ha tett oppfølging. Anonymkode: 63f74...012
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #13 Skrevet 14. mars 2024 Jeg leverte urinprøve på svangerskapskontrollen i uke 12, det var den der de også tok blodprøver. Jeg tok bare prøven hos legen, passet på å ikke tisse 2 timer før eller noe. Men du kan ta med morgenurin du kan kjøpe sånn glass på apoteket. Deretter leverte jeg urin på hver vanlige kontroll men neste vanlige kontroll var jo ikke før i uke 24. Så fra uke 0 til 24 ble det 2 urinprøver. Ingen urinprøver i forbindelse med UL på sykehus/privat. Anonymkode: f4786...712
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #14 Skrevet 14. mars 2024 Grunnen til at det leveres urinprøve er å sjekke om den inneholder protein (symptom på svangerskapsforgiftning). Protein er det eneste som i følge retningslinjene skal undersøkes. Svangerskapsforgiftning utvikler seg somregel ikke før TIDLIGST uke 19/20, men oftest lengre ut i svangerskapet. Så er null stress at ingen har sjekket det enda. Kan selvfølgelig oppdage urinveisinfeksjon hvis urin-stixene er av den typen, men ofte kan en ha symptomer på det og drar uansett å undersøker det. Så null stress, går HELT fint. Anonymkode: 85781...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #15 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man kan ha helt vanlig svangerskapskontroll på sykehuset, for eksempel hvis man har psykiske lidelser, rusproblematikk, PTSD osv, uten å gå til vanlig kontroll til helsestasjon Besøkene på sykehuset blir erstattet med det, for å ha tett oppfølging. Anonymkode: 63f74...012 Åh, det visste jeg ikke 😊 Har selv noe fysisk og har hatt oppfølging på sykehus pga det. Så trodde jeg visste hvordan det funket😅 Anonymkode: f011c...fd6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #16 Skrevet 14. mars 2024 Jeg leverte alltid når jeg gikk til lege/jordmor men fra uke 18 gikk jeg kun på sykehuset pga tvillingsvangerskap og da ble det ikke sjekket urin eller blod. Anonymkode: 82c12...b40
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #17 Skrevet 14. mars 2024 Tredje graviditet nå. Aldri levert på sykehuset utenom da vi kom inn før fødsel. Før det begynte de å sjekke urin i uke 24. Anonymkode: 8af70...53a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #18 Skrevet 14. mars 2024 Jeg hadde oppfølging på sykehuset fra uke 20 grunnet tvillinger og risikosvangerskap, gikk da ikke til lege men til jordmor i tillegg. Sykehuset ba da om urinprøver hver gang. Men jeg var da lenger på vei enn det du er nå. Anonymkode: ef8ac...f24
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #19 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du må ha med selv, de skal ha morgenurin. Apoteket har urinprøveglass. Anonymkode: f44bb...efa Ja, det vet jeg. Men siden jeg behandles noen timer unna der jeg bor så har jeg ikke tatt sjansen på å ta morgen urin siden den helst ikke skal være i romtemperert mer enn maks 2 timer. Har derfor spurt der jeg behandles om jeg skal gå på toalettet å ta en urinprøve. Anonymkode: 5ce2d...72b
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #20 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du kan bruke et plastglass. Men hvorfor spør du i resepsjonen og ikke den som behandler deg? Anonymkode: 63f74...012 Når jeg henvender meg for å ta time så spør jeg der om jeg må levere urinprøve og fått nei. Litt vanskelig å spørre den som behandler meg der og da fordi det aldri er samme person og vet ikke hva forrige person har sett for seg eller neste lege jeg skal til. Anonymkode: 5ce2d...72b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå