Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker at jeg blir frustrert. I dag var det foreldremøte, der det som alltid har et kort møte felles før vi samles i klasserommet. Hva vi skulle diskutere og hvilken informasjon som ble lagt frem var utrolig relevant og viktig for alle foresatte å få med seg. Det handlet om undersøkelser, arbeidet med klassemiljø og hva vi foreldre og skole sammen kan gjøre for å bedre. 

Skolen har satt inn skikkelige tiltak, der rektor ble med videre med denne klassen for å stå ved læreren og formidler hvor involvert ledelsen nå er i klassen. 

Det var kun oppmøte fra halve klassen!

Jeg ser nå hvilket problem lærerne står i når de andre foreldrene driter i deres unge sin skolegang. Hva skjedde med oppdragelsen til folk? Hva skjedde med fellesskapet? 

De samme foreldrene svarer aldri foreldregruppa. De deltar aldri på aktivitetene klassekontakter steller i stand. Hva skjer med samfunnet?

Anonymkode: 58ea0...24d

• Liker 11
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldre er opptatt av at barna skal få god utdanning og miljøet skal være bra.

Foreldre trenger ikke møte opp for å høre mer. Skolen bør ordne og jobbe med miljøet selv.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan vare uttale meg om foreldremøter i barnehagen. Vi har møtt på alle, men det er svært lite relevant innhold. Hadde holdt med ett i året. Vi har fire i året. På forrige møte satt vi bare i grupper og pratet om hvordan man skulle sosialisere barna….. Hva faen? 🤣 Virker som det er lagt opp til de få prosentene som ikke evner tenke selv. Hadde virkelig NULL utbytte av møtet.

Så dersom andre foreldre har lik erfaring som meg, så forstår jeg at de ikke orker kaste bort tida si og heller leser referatet.

Anonymkode: abe39...797

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Foreldremøter er som regel kjedelige, og det er lite progresjon fra gang til gang. Derfor er det lett å nedprioritere. 

Jeg godtar selvsagt at mange syns de er interessante, men de må også godta at det er ulike meninger og prioriteringer.

Jeg liker ikke dette overdrevne fokuset på "fellesskapet". Hva er dette fellesskapet? Gir meg litt sånn AP-retorikk-følelser, og det er litt langt unna det jeg mener er sunne verdier.

Anonymkode: f177d...1fb

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rollemodell er man for barna våre dersom man velger å ikke gå på foreldremøte fordi det er kjedelig?

Jeg har sett hva andre barn skriver inne på snapchat gruppene, tatt kontakt med foreldre, men det virker som om de ikke bryr seg når barnet deres skriver "du bør drepe deg selv" til noen andre. 

Er det AP retorikk at man ønsker det beste for sitt og andres barn?

Ts

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går alltid på foreldremøter så langt jeg kan, det handler ikke bare om å få info, men også se/snakke med lærerene, møte foreldre og diskutere relevante ting for barna våre. Handler om å være engasjert i skolen som opptar mye tid for barna våre. Jeg er også med i fau og syntes det er viktig å være tilstede og vite hva som skjer og være med å påvirke. At man ikke har tid/gidder to foreldremøter i året per barn syntes jeg er spesielt. Men man har alltid noen som ikke engasjerer seg, til og med ikke ved dugnad og annet. 

Anonymkode: f4a46...450

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på mange, veldig mange, foreldremøter. Ikke en eneste gang har jeg tenkt at det var godt jeg gikk! Innholdet blir bare tynnere og tynnere for hvert semester! 
Nå har jeg blitt en av de som ikke møter opp. Det er rett og slett sløs med tiden min! 
Jeg er selvsagt opptatt av at barna våre har det bra, men det snakker jeg med barna om hjemme.

Anonymkode: 82055...c1c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle de foreldrene som ikke møter er foreldre til de som lager dette dårlige miljøet. Dette er et kjempe problem. Generasjonen som oppdrar barn i dag er egoistiske og lærer ikke barna hvordan man fungerer i samfunnet. Bare å mene at det er ap-retorikk å skape godt miljø for barna våre, og at vi alle må bidra til sier mye om dagensforeldre 

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilken rollemodell er man for barna våre dersom man velger å ikke gå på foreldremøte fordi det er kjedelig?

Jeg har sett hva andre barn skriver inne på snapchat gruppene, tatt kontakt med foreldre, men det virker som om de ikke bryr seg når barnet deres skriver "du bør drepe deg selv" til noen andre. 

Ts

På vår skole er det lite snikk snakk på foreldremøtene. Lærerne gjentar seg selv, og foreldrene sier ikke et eneste ord! Det er bare klein stemning, og alle ønsker seg bare hjem. 

Men det betyr jo ikke at vi ikke bryr oss! Faktisk veldig dømmende og påstå at foreldre som ikke går på foreldremøter, bryr seg mindre!! Så de som møter på hvert møte er bedre foreldre? Har foreldremøter blitt målestokk for foreldrenes interesse for barna sine? 

Jeg er kronisk syk, og bruker ikke den lille energien jeg har, på foreldremøter uten innhold. Da bruker jeg heller den energien på å hjelpe barna med leksene. Men det ser ikke de som går på foreldremøtene…

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hva er dette fellesskapet?

Jeg trenger ikke skrekkeksempler, jeg trenger løsninger på eventuelle problemer som oppstår. Foreldremøter avholdes, men mobbingen forsvinner ikke. Antakelig mest fordi noen soser seg inn i slike "fellesskap-drømmer". Det er de samme som mener samfunnet har skylda. Nei, mobberen har skylda, og da tar man det opp med den det gjelder. Det må være en arena for å ta tak i ting, og konfrontere den det gjelder. Ta mobberen, og foreldrene. Dette er skolen sitt ansvar.

Samprating og gruppearbeid på et foreldremøte har aldri forhindret mobbing. Ærlig talt, få slutt på pratinga, og begynn å handle.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På vår skole er det lite snikk snakk på foreldremøtene. Lærerne gjentar seg selv, og foreldrene sier ikke et eneste ord! Det er bare klein stemning, og alle ønsker seg bare hjem. 

Men det betyr jo ikke at vi ikke bryr oss! Faktisk veldig dømmende og påstå at foreldre som ikke går på foreldremøter, bryr seg mindre!! Så de som møter på hvert møte er bedre foreldre? Har foreldremøter blitt målestokk for foreldrenes interesse for barna sine? 

Jeg er kronisk syk, og bruker ikke den lille energien jeg har, på foreldremøter uten innhold. Da bruker jeg heller den energien på å hjelpe barna med leksene. Men det ser ikke de som går på foreldremøtene…

Bidra til miljøet er nesten viktigere enn leksene. Ette 11 år med å ha barn i den offentlige skolen så er det de foreldrene som ikke dukker opp som er foreldre til de som skaper det dårlige miljøet. Kronisk syk selv, foreldremøte på skolen prioriterer jeg. Viktig for barna våre. Og at man ikke får til alle hele tiden, så prøver man å få til det meste

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (8 minutter siden):

Alle de foreldrene som ikke møter er foreldre til de som lager dette dårlige miljøet. Dette er et kjempe problem. Generasjonen som oppdrar barn i dag er egoistiske og lærer ikke barna hvordan man fungerer i samfunnet. Bare å mene at det er ap-retorikk å skape godt miljø for barna våre, og at vi alle må bidra til sier mye om dagensforeldre 

Nei, det er akkurat motsatt. I stedet for å gjøre noe så har man prateklubber på foreldremøtene. Slutt og prat og begynn å stille krav. Hvis Teodor er slem mot Lise så tar man tak i Teodor fra skolen sin side og konfronterer han og foreldrene. Det må gå fra prat om "miljø" til å adressere problemene.

Det er godt mulig du får god samvittighet av å gå på foreldremøter men du har ikke løst et eneste problem.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (4 minutter siden):

Bidra til miljøet er nesten viktigere enn leksene. Ette 11 år med å ha barn i den offentlige skolen så er det de foreldrene som ikke dukker opp som er foreldre til de som skaper det dårlige miljøet. Kronisk syk selv, foreldremøte på skolen prioriterer jeg. Viktig for barna våre. Og at man ikke får til alle hele tiden, så prøver man å få til det meste

Bla bla fellesskap.. bla bla miljø... flott at man selv kan slå seg på brystet og legge skylda på de som ikke går på foreldremøter.

Konkret, hvordan har DU forbedret miljøet med dine handlinger? Hva har blitt bedre, og hva har man unngått av negative hendelser ved at DU har deltatt på disse møtene?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Jeg har fire barn, to av de er ferdige med skole, så jeg har noen års erfaring jeg også. 
Jeg ser også at foreldre til problembarn ikke går på møtene, men det er jo ikke fordi de ikke bryr seg! De skammer seg! På vår skole får disse foreldrene telefoner fra skolen nesten daglig, det er ikke sånn at de ikke er informert. 
Som nevnt, jeg har vært på utallige foreldremøter, min deltakelse har aldri utgjort en forskjell, og jeg ser ikke lenger poenget ved å delta. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var kun oppmøte fra halve klassen!

Jeg ser nå hvilket problem lærerne står i når de andre foreldrene driter i deres unge sin skolegang. Hva skjedde med oppdragelsen til folk? Hva skjedde med fellesskapet? 

De samme foreldrene svarer aldri foreldregruppa. De deltar aldri på aktivitetene klassekontakter steller i stand. Hva skjer med samfunnet?

Og hvilken rollemodell er du da? Du dømmer foreldrene til halve klassen, på grunnlag av at de ikke var på foreldremøte. Du påstår at de driter i barnas skolegang og ikke har oppdragelse, ut fra at de ikke møtte opp. 
Er du egentlig så mye bedre selv? Du fremstår som Mammapoliti, med negativt fortegn. Sikkert ikke sånn det var tenkt, du skulle nok bare snakke opp møtene, men sånn ble det. 
Om du slutter å dømne så hardt, bidrar du til både bedre miljø og bedre fellesskap, det er mer effektivt enn å sitte på foreldremøter. 

Når jeg har vært på foreldremøter med dårlig oppmøte, har jeg alltid tenkt at de andre var smartere enn meg, som brukte tiden på noe bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og hvilken rollemodell er du da? Du dømmer foreldrene til halve klassen, på grunnlag av at de ikke var på foreldremøte. Du påstår at de driter i barnas skolegang og ikke har oppdragelse, ut fra at de ikke møtte opp. 
Er du egentlig så mye bedre selv? Du fremstår som Mammapoliti, med negativt fortegn. Sikkert ikke sånn det var tenkt, du skulle nok bare snakke opp møtene, men sånn ble det. 
Om du slutter å dømne så hardt, bidrar du til både bedre miljø og bedre fellesskap, det er mer effektivt enn å sitte på foreldremøter. 

Når jeg har vært på foreldremøter med dårlig oppmøte, har jeg alltid tenkt at de andre var smartere enn meg, som brukte tiden på noe bedre.

De gjør jo det...

Har ikke lest en eneste god grunn for å ikke gå på foreldremøter. Kjedelig, er ikke en god grunn. Jeg syns det er kjedelig å ta oppvasken og vaske klær...

Foreldremøter er en fin arena for foreldre å ta opp ting sammen. Barna er med hverandre flere timer hver eneste dag i flere år. Skulle bare mangle at vi foreldre sjekker inn med hverandre 2 ganger i året. 

Anonymkode: 224fa...803

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan vare uttale meg om foreldremøter i barnehagen. Vi har møtt på alle, men det er svært lite relevant innhold. Hadde holdt med ett i året. Vi har fire i året. På forrige møte satt vi bare i grupper og pratet om hvordan man skulle sosialisere barna….. Hva faen? 🤣 Virker som det er lagt opp til de få prosentene som ikke evner tenke selv. Hadde virkelig NULL utbytte av møtet.

Så dersom andre foreldre har lik erfaring som meg, så forstår jeg at de ikke orker kaste bort tida si og heller leser referatet.

Anonymkode: abe39...797

Jeg har alltid gått men det er bare uvettige ting som kunne vært sendt på mail. Jeg bryr meg om skole,barn og miljø men fy for noen dårlige møter... Skolen er mer intr i mingling enn annet. Noe som ikke alltid er lett når andre må dras ut ord av..!

Anonymkode: 43052...65f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt eldste barn er over 30 og det var slik hele dets oppvekst også fra barnehagen av.. Og jeg er ganske sikker på det var slik når jeg selv gikk på skolen, mine foreldre "kjempet i motvind" hele min tid på skolen mtp mobbing osv.. 

Anonymkode: 35533...0b6

Skrevet

Nei, det er akkurat motsatt. I stedet for å gjøre noe så har man prateklubber på foreldremøtene. Slutt og prat og begynn å stille krav. Hvis Teodor er slem mot Lise så tar man tak i Teodor fra skolen sin side og konfronterer han og foreldrene. Det må gå fra prat om "miljø" til å adressere problemene.

Det er godt mulig du får god samvittighet av å gå på foreldremøter men du har ikke løst et eneste problem.

Vet du jeg har god og ren samvittighet, mine barn plager ikke andre, jeg deltar på alt skolen ønsker at vi foreldre deltar på, jeg bidrar med positivt miljø ved å bli kjent med foreldre, barna og lager ulike arrangement for å bedre miljøet. Du kan jo bare begynne med foreldremøte, så kanskje du også forstår at vi foreldre er viktige i å bidra til bedre miljø og læring. Det er ikke skolens jobb å oppdra barn!

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har fire barn, to av de er ferdige med skole, så jeg har noen års erfaring jeg også. 
Jeg ser også at foreldre til problembarn ikke går på møtene, men det er jo ikke fordi de ikke bryr seg! De skammer seg! På vår skole får disse foreldrene telefoner fra skolen nesten daglig, det er ikke sånn at de ikke er informert. 
Som nevnt, jeg har vært på utallige foreldremøter, min deltakelse har aldri utgjort en forskjell, og jeg ser ikke lenger poenget ved å delta. 

De er ikke flaue, barna speiler sine foreldre. Det er elendig grensesetting og de gjør ikke noe for å bedre det. Barna demmes mobber andre (det går også unge liv) de slåss, lager et mareritt for andre barn. Du driter ikke i skolen da og sier uff jeg er flau! 
Masse nyttig på foreldremøter, hvorfor tror du lærere bruker tid på å ha foreldremøte. Bare fordi de vil "sløse" tiden din. 
Holdninger til skolen er viktige, de kommer hjemmefra og når foreldre ikke engang gidder å møte på foreldremøte så viser det barna skolen er ikke så viktig

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...