AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #1 Skrevet 13. mars 2024 Jeg skulle ha foreldre/utviklingssamtale. Gikk mot døra, men de la ikke merke til meg. De kalte med ressurssvak mor. Jeg ble satt ut og lei meg. Tok noen steg tilbake og gjorde at de hørte meg komme inn på nytt. Jeg er ikke ressurssvak. Har normal jobb, tjener normalt, ruser ikke, barnet får normal oppvekst. Kan det ha gått galt fordi noen anbefalte meg ringe barnevernet for å få råd om oppdragelse av barnet? Vedkommende mente at barnevernet sitter på mye kompetanse. Derfor tok jeg kontakt med dem for å være god mor. Hadde egentlig ikke noe problem med å være god mor. Jeg hadde også nevnt overfor lærerne at jeg har snakket med barnevernet for å få tips fordi de er flinke. Anonymkode: b8ab6...f23 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #2 Skrevet 13. mars 2024 Det kan kanskje være litt vanskelig å se selv. Og det kommer sikkert an på hvem du sammenlignes med. Anonymkode: f25c6...dbd 7 1
Topsi Skrevet 13. mars 2024 #3 Skrevet 13. mars 2024 Så trist å høre, det var stygt sagt, man er ikke ressurssvak om man ber om hjelp, da er man en god mor ❤ Når det er sagt vet jeg jo ikkebhav de i utgangspunktet siktet til, men det er en god ting å be om hjelp når man trenger det 4 2
fru Alving Skrevet 13. mars 2024 #4 Skrevet 13. mars 2024 For det første så synes jeg er det uproft å si noe slikt. For det andre kan det nok handle litt om øyet som ser. Det er folk jeg og i mitt stille sinn klassifiserer som ressurssvake, noen av dem synes selv de er det motsatte. 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #5 Skrevet 13. mars 2024 Tror kanskje det er fort gjort å føyse deg inn i "ressurssvak"-kategorien bare fordi du er alenemor. Tror nesten man må bo i villa i fint strøk for ikke å få det stemplet på seg. Anonymkode: d0372...bab 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #6 Skrevet 13. mars 2024 Så kjipt, og dårlig gjort av læreren å snakke så høylytt om deg at du hørte det. Hva om det hadde vært andre foreldre til stede og hørt det samme? Jeg opplevde noe lignende, men da overhørte jeg læreren spørre en annen elev om mitt barn før en samtale. Spørsmål som var langt over streken. Anonymkode: be5cf...779 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #7 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg skulle ha foreldre/utviklingssamtale. Gikk mot døra, men de la ikke merke til meg. De kalte med ressurssvak mor. Jeg ble satt ut og lei meg. Tok noen steg tilbake og gjorde at de hørte meg komme inn på nytt. Jeg er ikke ressurssvak. Har normal jobb, tjener normalt, ruser ikke, barnet får normal oppvekst. Kan det ha gått galt fordi noen anbefalte meg ringe barnevernet for å få råd om oppdragelse av barnet? Vedkommende mente at barnevernet sitter på mye kompetanse. Derfor tok jeg kontakt med dem for å være god mor. Hadde egentlig ikke noe problem med å være god mor. Jeg hadde også nevnt overfor lærerne at jeg har snakket med barnevernet for å få tips fordi de er flinke. Anonymkode: b8ab6...f23 La meg gjette, er lærene unge? Har inntrykk av at unge folk for tiden leser etter boken og bruker ord og uttrykk de har lært seg, men ikke skjønner helt betydninger av. Ikke at de tenker før de snakker heller. Ja, det er nok en generalisering her, men det er noe med å vokse til seg kunnskap uansett hvor skoleflink man er. Anonymkode: 7a238...d19 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #8 Skrevet 13. mars 2024 Uff det er ikke greit. Kan det være de snakket om barnet som var der før deg? Anonymkode: 03a30...144
mimifin72 Skrevet 13. mars 2024 #9 Skrevet 13. mars 2024 Vi kjenner jo ikke deg, men jeg forstår at det er trist å høre noe sånt. Kan grunnen være at barnet ditt har problemer på skolen? Er det dårlig kommunikasjon mellom deg og kontaktlæreren? Uansett, det var ikke veldig profesjonelt av lærerne å si noe sånt. Men kanskje kan du gå inn i deg selv, se hva du kan forandre, og overbevise dem at du ikke er en ressurssvak mor? Det er ikke lett, men det er overkommelig 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #10 Skrevet 13. mars 2024 Ressurssvak i noens øyne kan bety noe annet for andre. Jeg er lærer, og jeg ser hvilke ungdommer som kommer fra ressurssterke hjem og fra ressurssvake hjem. Evne til å oppdra, følge opp tett og investere i barna er noe jeg ser på som ressurssterke foreldre. Ressurssvake hjem kjennetegner jeg ved at det ikke er nok oppfølging hjemmefra og basiskunnskap/begrepslære som ikke er på plass (kommer på plass om man snakker mye med barna sine og investerer tid). Tiltaksløse foreldre som bare «ser på» at ungen vokser opp er altså min definisjon. Men begrepene ressurssterk og svak bruker jeg sjeldent, er mer et bilde i hodet mitt. Hadde ikke falt meg inn å kalle noen det til en kollega, hadde heller forklart utfordringen og bedt om råd. Anonymkode: fdf5e...98d 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #11 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ressurssvak i noens øyne kan bety noe annet for andre. Jeg er lærer, og jeg ser hvilke ungdommer som kommer fra ressurssterke hjem og fra ressurssvake hjem. Evne til å oppdra, følge opp tett og investere i barna er noe jeg ser på som ressurssterke foreldre. Ressurssvake hjem kjennetegner jeg ved at det ikke er nok oppfølging hjemmefra og basiskunnskap/begrepslære som ikke er på plass (kommer på plass om man snakker mye med barna sine og investerer tid). Tiltaksløse foreldre som bare «ser på» at ungen vokser opp er altså min definisjon. Men begrepene ressurssterk og svak bruker jeg sjeldent, er mer et bilde i hodet mitt. Hadde ikke falt meg inn å kalle noen det til en kollega, hadde heller forklart utfordringen og bedt om råd. Anonymkode: fdf5e...98d Hva kjennetegner da de som du synes ser at kommer fra ressurssvake hjem? Anonymkode: 66996...eb0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #12 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hva kjennetegner da de som du synes ser at kommer fra ressurssvake hjem? Anonymkode: 66996...eb0 Hun skrev jo akkurat om det i innlegget sitt..... Anonymkode: b98fa...c54 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå