AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #1 Skrevet 13. mars 2024 Samboer, meg og vår toåring var nylig på en helgetur til en europeisk storby. Etter jeg kom hjem, fikk jeg spørsmål fra en kollega (som selv har et voksent barn) om jeg hadde gjort ditt og datt på turen. Jeg svarte nei på flere av tingene, og begrunnet det med at det ikke var så lett med en toåring. F.eks. å dra på teater/musical. Kollegaen spurte meg da om hvorfor vi ikke skaffet barnevakt for å gå ut og ha litt voksen tid på turen. For meg er det helt uaktuelt å skulle la min toåring bli passet av en vilt fremmed person i et annet land, som ikke snakket språket vi snakker en gang. Det kunne virkelig ikke falt meg inn. Min kollega virker overrasket over at jeg sa det var uaktuelt. Så da begynte jeg å tenke på dette, er det egentlig vanlig å benytte seg av slike tjenester? Er jeg hysterisk, eller er hun litt vel vågal som kunne ha valgt en slik løsning? Hva ville du ha gjort? Anonymkode: 64dc8...228 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #2 Skrevet 13. mars 2024 Aldri i livet! Ville aldri hatt en ukjent barnevakt uansett Anonymkode: 2c756...ad0 14 6
Gjest Bromance Skrevet 13. mars 2024 #3 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samboer, meg og vår toåring var nylig på en helgetur til en europeisk storby. Etter jeg kom hjem, fikk jeg spørsmål fra en kollega (som selv har et voksent barn) om jeg hadde gjort ditt og datt på turen. Jeg svarte nei på flere av tingene, og begrunnet det med at det ikke var så lett med en toåring. F.eks. å dra på teater/musical. Kollegaen spurte meg da om hvorfor vi ikke skaffet barnevakt for å gå ut og ha litt voksen tid på turen. For meg er det helt uaktuelt å skulle la min toåring bli passet av en vilt fremmed person i et annet land, som ikke snakket språket vi snakker en gang. Det kunne virkelig ikke falt meg inn. Min kollega virker overrasket over at jeg sa det var uaktuelt. Så da begynte jeg å tenke på dette, er det egentlig vanlig å benytte seg av slike tjenester? Er jeg hysterisk, eller er hun litt vel vågal som kunne ha valgt en slik løsning? Hva ville du ha gjort? Anonymkode: 64dc8...228 Hadde vært totalt uaktuelt.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #4 Skrevet 13. mars 2024 Mine foreldre gjorde det en kveld i syden da jeg var fire år gammel. De insisterte imidlertid på at den ansatte på hotellet, som var ansatt der for å være barnevakt, skulle treffe dem og meg på forhånd før den aktuelle kvelden hun skulle passe meg få timer. Den gang ble mine foreldre ansett for å være hysteriske som insisterte på å møte barnevakten på forhånd. Dama var grei nok og var oppriktig glad i barn, så jeg led ingen nød. Men jeg ga klar beskjed om at jeg ikke ville det skulle skje igjen, og det var mine foreldre også enige i, da de sa at de hadde følt på det selv, enda de faktisk var på et arrangement på hotellet vi bodde på de få timene. Men nei, jeg kunne ikke ha brukt slike barnevakttjenester i utlandet! Anonymkode: e175c...c14 2 2
Arkana Skrevet 14. mars 2024 #6 Skrevet 14. mars 2024 Nei, det ville jeg ikke gjort. Jeg ville generelt ikke ønsket å bruke en barnevakt som barna mine ikke hadde møtt og var trygg på. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #7 Skrevet 14. mars 2024 Har en 2-åring selv og aldri i verden. Utenom barnehagen har hun kun blitt passet av nær familie som kjenner henne godt. Hun er fremdeles ganske skeptisk til fremmede og bruker tid på å bli trygg på nye personer. Så i tillegg til at jeg gjerne vil vite litt om personer som skal passe henne så ville det også vært helt uaktuelt for henne. Kjenner andre som er mer lemfeldige med barnevakt da og å reise fra barna sine tidligere, ha barnevakt/overnatting tidlig, setter barna på minisats, bamseklubb i syden osv selv om de er små. Men denne kollegaen har kanskje ikke barn eller har eldre barn og har glemt litt hvordan det er å ha en 2-åring? Anonymkode: 5ddd2...280
Arkana Skrevet 14. mars 2024 #8 Skrevet 14. mars 2024 Man skal jo ikke lenger tilbake enn vår egen barndom før det var helt vanlig å la totalt fremmede jenter som omtrent bare ringte på døren og spurte få lov å trille tur med barnet ditt, så det er kanskje ikke så rart at enkelte generasjoner ser det som mer normalt å stole på at nærmest hvem som helst kan passe barnet ditt. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #9 Skrevet 14. mars 2024 Ja. Til typ middag i en restaurant rett ved, litt alenetid ved bassenget, eller som at man var i nærheten og tilgjengelig på annen måte. Har trygge barn, de lærer engelsk ganske parallelt. Og jeg bruker, som alltid da jeg kjøper tjenester, tid på reviews. Dette organiseres ofte av hotellet, som har et rennome å ta vare på. Anonymkode: e546d...dc5 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #10 Skrevet 14. mars 2024 Nei, bare - nei.. Det er ikke å være hysterisk å tenke på barnets sikkerhet og trygghet foran egne behov for "å ligge ved bassenget" fordi "jeg har lest noen reviews" som var gode altså 🤔 Anonymkode: 2eb2f...2e9 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #11 Skrevet 14. mars 2024 Nei det kan jeg aldri se for meg at jeg ville gjort. 🙈 Jeg skjønner nesten ikke at folk benytter seg av barnepass på sats etc heller😂 Anonymkode: 0228d...d23 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #12 Skrevet 14. mars 2024 Nei overhode ikke. Og hvis jeg drar på tur for å gjøre ditt og datt alene så lar vi jo vær å ta med barnet, da blir hen heller passet av noen hjemme Anonymkode: 6a300...fad 3
Million Skrevet 14. mars 2024 #13 Skrevet 14. mars 2024 (endret) Nei, aldri i livet. Selv om min sønn nå er voksen, ville jeg ikke drømt om å gjøre noe sånt da han var to år heller (eller lite barn). Nei, fy søren. Hva i alle dager skulle man gjort om både barnet og barnevakten var forsvunnet når man kom tilbake, og ikke var å finne? Mange land har dessuten et helt annet syn på fysisk avstraffelse enn oss, og slår barn for alt mulig, ulydighet eller grining etc. Hva vet man om barnevakten har drevet og fikt til ungen din mens du var borte??? Endret 14. mars 2024 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #14 Skrevet 14. mars 2024 Jeg er visst verdens dårligste forelder. I Istanbul passet hotellpersonalet våre to barn på 6 & 7 år en kveld mens vi var ute å spiste. Eldste barnet var syk og ville bare ligge i sengen, men de hadde tvunget dem ned i resepsjonen for å spille dataspill og spise sjokolade. 😄 Takknemlig unge når vi kom tilbake da. Ellers har vi brukt barnevakt i Thailand, Dubai og i USA, helt fra ungene var 2 år, uten betenkning. Ring barnevernet. Anonymkode: 900a9...ada 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #15 Skrevet 14. mars 2024 Det kunne ikke ha falt meg inn å gi barnet mitt til en vilt fremmed som barnet aldri har møtt før. Verken i Norge eller utlandet. Anonymkode: 4058f...db0 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #16 Skrevet 14. mars 2024 Jeg tenker ellers at voksentid er fint men at man har all verdens tid til å dra på musikal og teater når barnet er større og ikke gidder dra på ferie med foreldrene lenger. Småbarnstiden går fort. Anonymkode: 4058f...db0 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #17 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er visst verdens dårligste forelder. I Istanbul passet hotellpersonalet våre to barn på 6 & 7 år en kveld mens vi var ute å spiste. Eldste barnet var syk og ville bare ligge i sengen, men de hadde tvunget dem ned i resepsjonen for å spille dataspill og spise sjokolade. 😄 Takknemlig unge når vi kom tilbake da. Ellers har vi brukt barnevakt i Thailand, Dubai og i USA, helt fra ungene var 2 år, uten betenkning. Ring barnevernet. Anonymkode: 900a9...ada dårlig vet jeg ikke men heldig i allefall at det gikk fint.. det kunne så lett ikke gjort det.. Anonymkode: 2eb2f...2e9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #18 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Samboer, meg og vår toåring var nylig på en helgetur til en europeisk storby. Etter jeg kom hjem, fikk jeg spørsmål fra en kollega (som selv har et voksent barn) om jeg hadde gjort ditt og datt på turen. Jeg svarte nei på flere av tingene, og begrunnet det med at det ikke var så lett med en toåring. F.eks. å dra på teater/musical. Kollegaen spurte meg da om hvorfor vi ikke skaffet barnevakt for å gå ut og ha litt voksen tid på turen. For meg er det helt uaktuelt å skulle la min toåring bli passet av en vilt fremmed person i et annet land, som ikke snakket språket vi snakker en gang. Det kunne virkelig ikke falt meg inn. Min kollega virker overrasket over at jeg sa det var uaktuelt. Så da begynte jeg å tenke på dette, er det egentlig vanlig å benytte seg av slike tjenester? Er jeg hysterisk, eller er hun litt vel vågal som kunne ha valgt en slik løsning? Hva ville du ha gjort? Anonymkode: 64dc8...228 Hvis vi skulle hatt barnevakt så ville vi tatt med en barnevakt på reisen og spandert hotell på vedkommende en slektning. Anonymkode: c0441...9ac 2
Arkana Skrevet 14. mars 2024 #19 Skrevet 14. mars 2024 Jeg har inntrykk av at bruk av fremmed barnevakt på hoteller er kulturelt betinget. Nordmenn (skandinaver generelt) har en annen familiekultur enn i mange andre land. Vi er mer hands on, oppdrar barna våre selv, har lang permisjon og liker å bruke den fritiden vi har med dem. I land hvor det er mer vanlig med utstrakt bruk av f.eks. nanny fordi man ikke kan (eller vil) være så mye til stede selv og hvor man derfor er vant til å la andre ta en stor del av både oppdragelsen og tiden med barna sine er nok bruk av slike barnevakter mer normalt. Jeg tror nordmenn generelt utgjør en ekstremt liten del av kundebasen til hotellenes barnevakter. 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #20 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nei, bare - nei.. Det er ikke å være hysterisk å tenke på barnets sikkerhet og trygghet foran egne behov for "å ligge ved bassenget" fordi "jeg har lest noen reviews" som var gode altså 🤔 Anonymkode: 2eb2f...2e9 Men i Norge benytter du deg av barnepass Sats. Barnepass kjøpesenter. barnepass IKEA. Fordi alt er så mye tryggere her? Eller er du generelt hysterisk? Anonymkode: e546d...dc5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå