Gå til innhold

Trener, spiser bevisst men går opp i fettprosent.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg veide 52 kg (163cm), startet å trene 5-6 dager i uken i januar (funcional fittness). Jeg ville beholde fettprosenten med legge på meg i muskelmasse. Nå er jeg oppe i 56 kilo, og mye av dette er muskler, da jeg har hatt veldig stor muskelvekst. Men jeg merker også at fettprosenten er mye høyere, og dette plager meg veldig. Jeg spiser sikkert 4 ganger så mye som før, men hovedsakelig rene proteinkilder, litt karbohydrater og fett. Kaloriinntaket er dog ikke så høyt som jeg hører at det skal være. Jeg får lyst til å kutte ut matplanen for å ikke gå mer opp i fettprosent, men så vil jeg ikke miste muskelmasse. Er dratt mellom to retninger og vet ikke hva jeg skal gjøre. 

En ca dag: 

Frokost: To-tre egg, kaffe med melk, vitaminer og tran. Evnt et glass sjokolademelk før trening hvis jeg trenger litt ekstra energi.

Trening etter frokost. 

Proteinpulver blandet med melk etter trening

Lunsj: ca 150 gram kylling, brokkoli, gulrøtter, et par spiseskjeer ris. 

Middag: 150 gram fisk ( tunfisk, laks eller torsk), grønnsaker og en middels potet

kvelds: varierende mellom:skyr, yt proteinpudding, cottage cheese eller en neve nøtter, et par osteslice med ostehøvelen etc. 

(Alle meieriprodukter er lett/skummet-produkter)

-Er det uungåelig å gå opp i fettprosent når man bygger muskler? 

- Hva er det i matplanen min som gjør at fettprosenten går opp? 

Anonymkode: 38f47...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Holder du dette 7 dager i uka, null snop og alkohol? Eller sklir det ut i helgene? 

Last ned My Fitness Pal og logg ALT, også osteslicer, nøtter, småspising.

Anonymkode: 774de...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du spiser vel rett og slett bare "for mye" ift det du forbrenner. Noe energi går til muskeloppbygging og noe til fett depotene

Anonymkode: d6d65...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er livet utenom trening? Søvn, stress, hverdagsaktivitet? Og hvordan føler du deg mtp energi og overskudd?

Ofte er svaret sammensatt og kan handle om mye mer enn energi forbrukt på trening.

Var du i utgangspunktet undervektig? Hadde du i forkant av denne endringen ligget lavt på kalorier? Har du regelmessig menstruasjon? Føler du at kroppen fungerer godt?

Synes ikke du kan redusere særlig på inntaket. Jeg ville forsøkt å holde meg til det du gjør nå og gi kroppen en sjans til å stabilisere seg. Å kutte ned på maten nå vil være en slags brannslukking, men ikke en løsning som fungerer langsiktig 

Endret av Lill3My
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan merker du at du går opp i fettprosent? Har du noe objektivt mål på det?

(men sjokolademelk? Som del av det daglige kostholdet??)

Anonymkode: 574b1...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Holder du dette 7 dager i uka, null snop og alkohol? Eller sklir det ut i helgene? 

Last ned My Fitness Pal og logg ALT, også osteslicer, nøtter, småspising.

På lørdagen kan det bli et par glass vin til maten, og da er middagen ofte pasta med fisk/skalldyr og grønnsaker. Liker ikke smørsauser, så væsken kommer fra kraft.  Veier ikke pastaen men det er ikke særlig stor porsjon, da jeg blir fort mett på lite. 

Spiser ikke godteri/brus. 

Siden jeg føler at jeg spiser så mye(ofte) i ukedagene, så "slapper jeg av" på matfronten i helgene. Dvs at jeg ofte går lørdag og søndag med ett måltid ila dagen (eksempelvis den pastaen som beskrevet). 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lill3My skrev (5 minutter siden):

Hvordan er livet utenom trening? Søvn, stress, hverdagsaktivitet? Og hvordan føler du deg mtp energi og overskudd?

Ofte er svaret sammensatt og kan handle om mye mer enn energi forbrukt på trening.

Var du i utgangspunktet undervektig? Hadde du i forkant av denne endringen ligget lavt på kalorier? Har du regelmessig menstruasjon? Føler du at kroppen fungerer godt?

Synes ikke du kan redusere særlig på inntaket. Jeg ville forsøkt å holde meg til det du gjør nå og gi kroppen en sjans til å stabilisere seg. Å kutte ned på maten nå vil være en slags brannslukking, men ikke en løsning som fungerer langsiktig 

Energi og overskudd er bra. Sover ca 8 timer natten. 

Jeg merker at fettprosenten øker fordi jeg blir mer "blubben". Dvs at når jeg klyper meg i fettet, så er det ikke bare hud lengre, men en god klype å ta i. 

Har ikke hatt mens på 9 år pga p-stav. 

Ja jeg var ligget svært lavt på kalorier før dette. For lavt til å nevnes her. Hadde en bmi på rundt 18, ett eller annet og typisk xs i buksert/topper. 

Misforstå meg rett. Jeg vil opp i vekt og bli større og fastere. Skal jo bygge muskler! Men jeg ønsket ikke at fettprosenten skulle øke sånn nevneverdig. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sjokolademelken er for de dagene jeg kjenner at jeg trenger en liten ekstra boost av energi før trening. Som en pre-workout. Men jeg tror jo ærlig talt ikke at det er det 2 dl glasset med karbohydrater før trening som får fettprosenten til å øke betraktelig da.. 

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må tracke inntaket i helga også, siden du legger på deg mer enn muskler er totalen på inntaket for høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kommer til å legge på deg fett samtidig som du legger på deg muskler. Det er helt vanlig. Du kan gå ned i fettprosent når du er ferdig å "bulke". 

Anonymkode: f87d2...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sjokolademelk er helt fint det, bra restitusjonsdrikk. Selvsagt ikke noe man prioriterer hvis kaloriunderskudd er målet, men det er jo ikke tilfellet her. 

Anonymkode: f87d2...91d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kommer aldri til å legge på deg, i ren muskelmasse. Går du opp i vekt med muskler, så vil du også legge på deg litt fett, det er ikke til å unngå.. 

Anonymkode: 06373...e32

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Energi og overskudd er bra. Sover ca 8 timer natten. 

Jeg merker at fettprosenten øker fordi jeg blir mer "blubben". Dvs at når jeg klyper meg i fettet, så er det ikke bare hud lengre, men en god klype å ta i. 

Har ikke hatt mens på 9 år pga p-stav. 

Ja jeg var ligget svært lavt på kalorier før dette. For lavt til å nevnes her. Hadde en bmi på rundt 18, ett eller annet og typisk xs i buksert/topper. 

Misforstå meg rett. Jeg vil opp i vekt og bli større og fastere. Skal jo bygge muskler! Men jeg ønsket ikke at fettprosenten skulle øke sånn nevneverdig. 

Ts

Da er dette, dessverre, ganske vanlig og forventet. Det er kroppens respons på det den har vært gjennom. Og den eneste måten p endre det på er å spise nok over tid. Den vil etterhvert tilpasse seg, men i starten suger den til seg alt den kan. Sannsynligvis er det en del væske,og glykogen med i vektøkningen også, og ikke bare fett. Teller du kalorier og makro? Er det noe du kunne gjort i en begrenset periode, eller vil det kunne trigge tidligere spisemønster (og tankesett)?

Tenker du bør fokusere på 1) nok energi og at 2) mest mulig av energien kommer fra rene råvarer og 3) trivsel, mat du trives med og liker (delvis fordi livet men også mtp langsiktighet og det å ikke hele tiden leve med strenge regler og evt oppleve å «sprekke», som da gjerne følges med mer skam og enda mer rigide regler). 4) fortsett med å trene mest styrke, mindre cardio, vurder å trene «ren styrke» dersom målet er muskelvekst. 

Vanskelig å si mer om energiinntak uten å vite mer om mengdene det er snakk om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg veide 52 kg (163cm), startet å trene 5-6 dager i uken i januar (funcional fittness). Jeg ville beholde fettprosenten med legge på meg i muskelmasse. Nå er jeg oppe i 56 kilo, og mye av dette er muskler, da jeg har hatt veldig stor muskelvekst. Men jeg merker også at fettprosenten er mye høyere, og dette plager meg veldig. Jeg spiser sikkert 4 ganger så mye som før, men hovedsakelig rene proteinkilder, litt karbohydrater og fett. Kaloriinntaket er dog ikke så høyt som jeg hører at det skal være. Jeg får lyst til å kutte ut matplanen for å ikke gå mer opp i fettprosent, men så vil jeg ikke miste muskelmasse. Er dratt mellom to retninger og vet ikke hva jeg skal gjøre. 

En ca dag: 

Frokost: To-tre egg, kaffe med melk, vitaminer og tran. Evnt et glass sjokolademelk før trening hvis jeg trenger litt ekstra energi.

Trening etter frokost. 

Middag: 150 gram fisk ( tunfisk, laks eller torsk), grønnsaker og en middels potet

kvelds: varierende mellom:skyr, yt proteinpudding, cottage cheese eller en neve nøtter, et par osteslice med ostehøvelen etc. 

Hva er funksjonell fitness? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det mange som ikke forstår prosentregning……. 

Anonymkode: 5a7d9...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

En ca dag: 

Trening etter frokost. 

Slik du beskriver vekt/høyde så får jeg følelsen av at du rett og slett er i magreste laget og at du trenger den lille fettprosenten. Jeg tror du skal fortsette med samme plan, og ikke minst lære deg å bli fornøyd med det jeg allerede nå tror er en superperfekt kropp .

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er vanskelig å gå opp kun muskler og ikke fett. Men det er ikke umulig. Det krever mye kunnskaper og vilje da. Og du vil føle deg slapp den første måneden fordi kroppen din ikke er god på å bruke fett som energi nå. Den delen har ligget ubrukt fordi du har gitt den sukker hele tiden.

Du kan jo prøve å kutte ut grønnsakene og nøttene, og erstatte med fett kjøtt? Og erstatte meieriproduktene med rene helfete meieriprodukter? Og kutte ut ultraprosesserte greier som yt pudding som prøver å kamuflere seg som noe sunt når det er det motsatte. Og spis færre og større måltider. Det er helt unødvendig å spise hele fem ganger om dagen. Spis heller to ganger om dagen.

Tran hadde jeg kuttet ut med mindre jeg var helt sikker på at den ikke var harsk. Dessverre er tran vanligvis harsk (oksidert) og gjør mer skade enn den hjelper. Står tranen ikke kjølig i butikken? Ikke kjøp. Er flasken ikke mørk? Ikke kjøp. Tran skal holdes kjølig og mørkt hele tiden, også før åpning, og etter åpning skal den brukes fort opp. Tran oksiderer av varme, lys og luft. Du vil vel ikke bygge celler med ødelagt fett? Du får mer enn nok av gode omega-3 og omega-6-fettsyrer fra animalsk med fett, for eksempel en entrecôte. Det er bare tull at man trenger marin omega-3. Animalsk omega-3 er like bra som marin omega-3.

Husk at du ikke kan kutte i både fett og karbohydrater.

Proteiner er livsnødvendig.
Fett er livsnødvendig.
Karbohydrater trenger vi ikke å spise ett eneste gram av.

Protein er byggestein for celler i kroppen og en elendig energikilde.
Fett er byggestein for celler i kroppen og en god energikilde.
Karbohydater er kun en energikilde.

Anonymkode: 40a9d...180

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...