AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #1 Skrevet 13. mars 2024 Jeg har fått oppført i skattemeldingen at jeg er eier av en sekundærbolig. Det er den eneste boligen jeg eier, og jeg eier den sammen med et søsken. Etter å ga bodd et år med mitt søsken, flyttet jeg sammen med det som nå er mannen min. Vi eier ingenting sammen, men leier en leilighet. Er det da riktig at huset jeg eier er min sekundærbolig? Ved salg må jeg jo evt. skatte 22 prosent. Noe som er veldig mye 😳 Jeg forstår jo at dem som faktisk eier to boliger for å tjene på et evt. salg/utleie må skatte mer, men her er det snakk om det eneste jeg eier. Vi hadde tenkt å bruke min del av overskuddet på evt. salg til egenkapital når vi (meg og min mann) en gang finner et hus vi vil kjøpe. Det føles så urettferdig å skatte 22 prosent. Mitt søsken rammes derimot ikke, fordi h*n bor fast i boligen. Er det slik det skal være? Mulig det er det, men vil gjerne høre. Jeg kan ærlig talt ikke så mye om slikt. Anonymkode: 95a94...ed7
Million Skrevet 13. mars 2024 #2 Skrevet 13. mars 2024 Jeg vil tro at det vurderes slik at den boligen man bor i på heltid er primærboligen, uansett om den er eid eller leid. Da blir jo eventuelle boliger man eier, men ikke bor i, sekundærboliger? Sånn har jeg forstått det. Har du sjekket litt rundt på Skattetaten etter info? Andre steder? Som dette som Obos skriver: Hva regnes som sekundærbolig? En sekundærbolig er en bolig du eier, men som du ikke bor i. Du kan eie flere sekundærboliger, men kun én primærbolig. Skatteetaten definerer sekundærboliger som all annen boligeiendom du eier i tillegg til primærboligen og eventuell fritidseiendom.13. sep. 2023 Hva er sekundærbolig? – Boligordboka fra OBOS 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #3 Skrevet 13. mars 2024 Der du bor er primærvalg, uavhengig av om du eier den. Den andre boligen du eier er sekunderbolig. Anonymkode: d8320...b67 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #4 Skrevet 13. mars 2024 Million skrev (6 minutter siden): Jeg vil tro at det vurderes slik at den boligen man bor i på heltid er primærboligen, uansett om den er eid eller leid. Da blir jo eventuelle boliger man eier, men ikke bor i, sekundærboliger? Sånn har jeg forstått det. Har du sjekket litt rundt på Skattetaten etter info? Andre steder? Som dette som Obos skriver: Hva regnes som sekundærbolig? En sekundærbolig er en bolig du eier, men som du ikke bor i. Du kan eie flere sekundærboliger, men kun én primærbolig. Skatteetaten definerer sekundærboliger som all annen boligeiendom du eier i tillegg til primærboligen og eventuell fritidseiendom.13. sep. 2023 Hva er sekundærbolig? – Boligordboka fra OBOS Ja, har for så vidt lest litt. Men synes det er så brutalt å skulle skatte 22 prosent, kun fordi jeg ikke bor i huset 🙈 Så håpet vel jeg hadde misforstått eller at jeg av en eller annen grunn ikke ble «rammet», siden det kanskje opprinnelig er myntet på dem som gjerne vil tjene penger på en ekstra bolig. Lærer stadig noe nytt om dette voksenlivet 😂 -TS Anonymkode: 95a94...ed7
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #5 Skrevet 13. mars 2024 Du får flytte å bo der en periode før du selger den, så slipper du å skatte 👍. Anonymkode: 2a60a...184 2
newman01 Skrevet 14. mars 2024 #6 Skrevet 14. mars 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Ved salg må jeg jo evt. skatte 22 prosent. Noe som er veldig mye 😳 Du må skatte 22% av fortjenesten ja, ikke av hele salgssummen. Om det hjelper noe da 2
Spell Skrevet 14. mars 2024 #7 Skrevet 14. mars 2024 Når flyttet du ut? Dere har 12mnd på å selge for å unngå skatt, dersom du bodde der i 12mnd før det.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #8 Skrevet 15. mars 2024 Spell skrev (21 timer siden): Når flyttet du ut? Dere har 12mnd på å selge for å unngå skatt, dersom du bodde der i 12mnd før det. Det er dessverre over 12 mnd siden 🙃 Anonymkode: 95a94...ed7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #9 Skrevet 15. mars 2024 Har du ikke bodd der de siste 12 mndene, så blir nok fort overskuddet fra et salg skattepliktig ja. Kravet for å selge en boligeiendom skattefritt er at du må ha eid den i minimum 12 mnd og bodd der 12 av de 24 siste mndene. Det er imidlertid kun overskuddet fra salget som er skattepliktig. Det vil enkelt forklart si differansen mellom hva dere kjøpte for og hva dere selger for. Ditt søsken har oppfylt både bo og eie tid for sin halvdel og må ikke skatte for denne. Av skattepliktig overskuddet så kan det også trekkes fra din andel av omkostninger ved kjøpet, omkostninger fra salget, samt kostnad til eventuelle påkostninger dere har utført, så lenge denne kostnaden kan dokumenteres. 😊 Anonymkode: 95827...106 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #10 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 21.48): Det er dessverre over 12 mnd siden 🙃 Anonymkode: 95a94...ed7 Regelen er 12 mnd i løpet av de siste 24 mnd. Anonymkode: f2f35...c04 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå