Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstegangsfødende og helt i siste innspurt. Føler meg så tung og lite mobil og prøver se for meg hvordan det føles når ungen plutselig er ute. Forberedt på at man er litt mørbanka og har nye vondter, men det må jo være litt rart å plutselig bli kvitt så mye av vekten? Selvom man fortsatt vil ha litt mage, så føles alt kanskje plutselig litt lettere med en gang?🙈 

Anonymkode: fc4be...adc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er førstegangsfødende og helt i siste innspurt. Føler meg så tung og lite mobil og prøver se for meg hvordan det føles når ungen plutselig er ute. Forberedt på at man er litt mørbanka og har nye vondter, men det må jo være litt rart å plutselig bli kvitt så mye av vekten? Selvom man fortsatt vil ha litt mage, så føles alt kanskje plutselig litt lettere med en gang?🙈 

100% individuelt ❤️  Ikke alltid man er kvitt så mye av vekten bare for at man har født - noen mister "bare" baby+fostervann+morkake vekten umiddelbart. 

Noen er sår og støl og øm og alt er vondt. Andre merker mindre og er oppe og fungerer supert raskt etterpå. 

Ta det i ditt tempo, lytt til din kropp. Ikke hva alle andre opplevde eller sier. 

Anonymkode: d1f1e...03a

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nå skal jeg skrive noe skikkelig ekkelt... advarsel.

Det var rett og slett litt skremmende å gå nedover korridoren på sykehuset noen timer etter at barnet var født. Alt føltes så...løst. Underlivet og rumpa var helt uten muskekontroll, så selv om jeg klemte igjen så godt jeg kunne, så prompet jeg mens jeg gikk bortover! Det var en helt syk følelse å vite at jeg klemte igjen rumpehullet så hardt jeg kunne, men ingen muskler strammet seg og fisene bare prompet seg ut.

Jeg våget rett og slett ikke å kjenne etter eller se etter med speil hvordan underlivet mitt så ut etter fødsel. Det føltes...romslig og løst, det er det jeg kan si. Og da jeg var på do (var det dagen etter fødsel tro?) så bare rett og slett DATT DET UT en diger slimball av skjeden! Den datt rett ned i trusa som jeg hadde rundt knærne, da jeg reiste meg etter å ha tisset i do. Plump, rett ned i hengekøya av en nettingtruse /sykehustruse som jeg hadde rundt knærne. Hvor stor den var (husker den som størrelse tennisball....men vet ikke om jeg bare var sjokkert og så på den som større enn den var), sjokkerte meg for jeg så størrelsen på den og det faktum at jeg ikke hadde kjent noenting når den store greia ramlet ut av skjeden min... og skjønte hvor åpent det måtte være der nede akkurat da. Grøss.

Vel, dette var timer etter fødselen. Det gikk seg til selvfølgelig, all muskelkontroll kom tilbake gradvis de neste dagene og nedentil lukket det seg og ble som normalt og som før igjen etter hvert. Det var bare litt skremmende de første dagene, det må jeg si.(jeg hadde ikke fått noen epidural)

Noe annet positivt var at alle bekkenløsnings-vondtene forsvant som dugg for sola rett etter fødselen. Umiddelbart. Kunne gå normalt nedover korridoren bare et par timer etter fødselen. 

Endret av Million
  • Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte ikke så mye av vekta som er borte rett etter. Jeg fikk babyer på rett under 3 kg og veide bare 3 kg mindre i mane uker etterpå..De 5 andre kiloene jeg hadde lagt på meg ble ganske lenge.

Anonymkode: 92ffa...089

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det eneste som forsvant er vondten i ryggen. Men det kom mange andre plager etter selve fødselen. Men ble jo så å si normal igjen om 5 mnd.

Anonymkode: 411f5...3ea

AnonymBruker
Skrevet

Følte meg sååå tynn🤣 

Balansepunktet endrer seg helt så jeg ramlet jo nesten bakover bare av å stå rett opp, merkelig opplevelse.

Halsbrannen forsvant i sekundet barnet var ute🫶

Anonymkode: 3c264...ca3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Følte meg egentlig helt fin, men det var vondt å sitte 🙈😂 jeg ble klippet og sydd. 

Anonymkode: ceed1...0a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Endte med HK her, så jeg var rimelig overkjørt i både underliv, mage og rygg. Og over alt ellers. Bekkensmerter forsvant 95% umiddelbart, men ble da erstattet med å bli "knivstukket" i ryggen og magen med ujevne mellomrom. 

Underlivet mitt kom til 7 cm åpning på 48 timer aktiv fødsel, så jeg var sliten selv om jeg ikke utvidet med helt. Husker den første basjen som fantastisk og jævlig. Har aldri basjet så stort før, var seriøst på størrelse med en sånn stor kjøttpølse fra Tine. Var ikke vondt, men sykt kompakt. Vekten gikk gravis ned, ca 17 kilo 10 dager etter fødsel. Stor baby da, masse vann. 

Uansett, ca 2 uker etter fødsel var jeg i storform, tross keisersnittet. Var helt jævlig på slutten av svangerskapet, da hadde jeg mest lyst å hoppe ut av ett vindu.. 

Anonymkode: 24922...cea

AnonymBruker
Skrevet

Og! Det var så merkelig å puste, nesten så jeg måtte øve litt på hvordan man pustet og fylte lungene helt? Plutselig kunne jeg puste helt ned i magen igjen

Anonymkode: 3c264...ca3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri vært så støl i hele mitt liv.. 😵‍💫

Anonymkode: 81c66...caf

Skrevet

Følte meg overraskende oppegående. Merket lite til de seks kiloene som forsvant med fødsel. Vekten gikk nedover heller i mndene etterpå. 
Var sår, øm og støl. 

AnonymBruker
Skrevet

Mørbanka i underlivet noen dager etter fødsel. Ellers følte jeg meg mye lettere. Veide meg ikke på flere måneder, tror jeg, så vet ikke hvor mye jeg gikk ned. Magen ble raskt vanlig igjen, selv om de glemte å si på sykehuset at man bør ligge på magen.

Lykke til med fødselen❤️

Anonymkode: e4adf...520

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bedre på noen måter, helt ødelagt på andre måter.

Anonymkode: f510a...764

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig heldig med min fødsel. Revna ikke, tissa og bæsja som normalt bare et par timer etter fødsel, ikke smerter hverken ene eller andre stedet. Eneste irriterende var renselsen. En eviglang «mensen».

Noe jeg hadde glemt, men som jeg ble minnet på av AB_ca3 nå var det med pustinga. Var veldig merkelig å puste etter barnet var ute ja😂

Anonymkode: 8d978...6ae

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, jeg var så mørbanka at jeg overhodet ikke merket noe til at jeg var lettere før nesten to uker etter fødsel. Min lille kom med føttene først og hodet ble forløst med tang. Føltes som om de var borti bekkenet mitt med tanga og ga meg heftig bone bruise, i tillegg kjentes det ut som om de dro ryggraden ut gjennom rumpa da hodet ble dratt ut… Klarte ikke komme meg opp av senga på sykehuset uten håndtak som hang over og jeg hadde store smerter i bekken og nedre delen av ryggen, ble helt svett bare av å stå oppreist. Med så store vansker følte jeg meg overhodet ikke lettere 😂

Etter to uker var plagene 70% borte og da gikk jeg min første ordentlige trilletur. Var sykt digg og jeg nøt å ha bebisen i vogna fremfor inni magen, men aldri noen overveldende følelse av å være mye lettere. To uker etter fødselen veide jeg 4 kg mindre enn før jeg ble gravid. På grunn av leiet droppet aldri magen og jeg hadde rett og slett ikke plass til mat 😂

Anonymkode: a4f53...d83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Alt var lettere med en gang for min del. Jeg trillet baby selv fra føden til barsel. Ingen smerter bare litt øm i dagene etter der hvor jeg hadde sting, få sting. Men jeg svettet mye og hadde litt ubehag ang brystene.

Andre gang var jeg litt ømmere i underlivet, men ellers nokså lik. 

Fikk ingen smertelindring til fødsel og det gikk fint.

Anonymkode: 6c7df...87b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker at det rant, i alle kanaler, de neste ukene.

Blod, svette, tårer og melk.

Anonymkode: 9a17c...965

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket at bekkensmertene var borte men nei følte meg ikke lettere. Gikk kun ned babyvekten og såvidt det. Kroppen tviholdt på væske men noen uker etter raste alt ned. Jeg hadde hks så slet med å bevege meg inn og ut av seng, måtte være forsiktig med forskjellig bevegelser, så tenkte aldri at det var lettere å ikke være gravid. Ellers var det hemorider som kom like før fødsel, utvendige, som aldri forsvant. Kan ikke opereres før jeg er ferdig med å få barn. Føler med udelikat 1.5 år etter. Slet med urinlekkasjer og nedsatt følelser i bein i nesten 1 år. 

Anonymkode: 131dd...e97

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Mørbanka i underlivet noen dager etter fødsel. Ellers følte jeg meg mye lettere. Veide meg ikke på flere måneder, tror jeg, så vet ikke hvor mye jeg gikk ned. Magen ble raskt vanlig igjen, selv om de glemte å si på sykehuset at man bør ligge på magen.

Lykke til med fødselen❤️

Anonymkode: e4adf...520

Hæ, er det en greie?

Anonymkode: a67b3...174

• Liker 1
Skrevet

En uke siden fødsel. Føler meg så mye lettere, det gjorde jeg med en gang ungen var ute. Var øm i underlivet i fire-fem dager, ellers ingen plager. Triller allerede turer på 3-4 km uten problem. Kom i gang med øvelser for opptrening av mage, rygg og bekkenbunn på dag 3 og gjør disse flere ganger daglig. 

Lykke til med innspurten! 

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...