Gå til innhold

Veterinær assistent 'henger' kunder ut på nettsiden sin.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor går grensen mellom jobb og egne sosiale medier plattformer ? Er det innenfor at en ansatt på veterinær kontoret bruker sin private sosiale platform til å dele informasjon om dyr som kommer inn for avlivning, hvor denne personen ikke er enig i avgjørelsen? Uten å ha snakket med eier selv og vite nøyaktig hva saken dreier seg? Vedkommende vil finne nye hjem til dem istedenfor. Uten å ha snakket med eier og avklart dette. Selv om ikke navn er nevnt, blir dyre art og kjønn delt. Skal man ikke kunne stole på at den informasjonen du deler til personen i resepsjonen når timen bestilles, behandles konfidensielt? At deres personlige mening ikke blir delt ute på medier ang spesifikke saker? Selv om navn ikke nevnes er en del ting lett kjenkjennbar for en del mennesker. For ikke å snakke om hvor tøft det er for eier å bli hengt ut på some. Ja jeg kaller det å bli hengt ut. 

Anonymkode: 12f02...634

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den enkleste løsningen her er vel å bare slutte å avlive dyr som ikke har behov for det. :) 

Anonymkode: 5c7a7...8fe

• Liker 22
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ok, ville tatt det videre til leder der.

Anonymkode: 57daf...ce7

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Det høres ut som det kan være noe som går i mot arbeidskontrakten.. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Høres veldig ugreit ut, jeg ville snakket med eier av klinikken.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville sendt en kopi til eieren og spurt om hun synes dette er ok.. 

Anonymkode: 5abd3...4f6

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke ok, ville tatt det videre til leder der.

Anonymkode: 57daf...ce7

Vedkommende er daglig leder og veterinær assistent... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk en annen dyrlege?

Det er uetisk ja, men neppe ulovlig.

Anonymkode: 92a20...9ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den enkleste løsningen her er vel å bare slutte å avlive dyr som ikke har behov for det. :) 

Nå var saken at disse slett ikke skulle avlives.. Det var oppstått en misforståelse med vedkommende i resepsjonen.. Som oppfattet at de skulle avlives og ballen begynte å rulle. Uansett hva du og vedkommende måtte mene om de skulle avlives så er det regler som må følges

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor stalker du en vetrinærassistent på SoMe? Men nei. Ikke greit. Beste rådet jeg kommer på: Ikke bruk de. 

Anonymkode: 892fd...f3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville sendt en kopi til eieren og spurt om hun synes dette er ok.. 

Anonymkode: 5abd3...4f6

Eier har lest det og ble veldig lei seg😪

• Liker 2
Skrevet

Ikke greit!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor stalker du en vetrinærassistent på SoMe? Men nei. Ikke greit. Beste rådet jeg kommer på: Ikke bruk de. 

Anonymkode: 892fd...f3f

Staller? Vedkommende har en åpen profil hvor hen driver informasjons arbeid om en spesifikk dyreart. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vedkommende gjør, Ts, er lovbrudd!

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2001-06-15-75

Dokumenter alt dere kan, også tidligere, lignende episoder som vedkommende har lagt ut på sosiale medier!

Vedkommende risikerer både advarsel og ev. å miste autorisasjon.

§ 20 i loven regulerer taushetsplikten personen er forpliktet å holde.

Det er muligens også et brudd på § 23.5.

Kapittel 5 i loven viser hvilke typer straff og sanksjoner vedkommende kan komme til å få.

Klag saken(e) inn til det veterinærmedisinske rådet!

Anonymkode: 4d04a...c75

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det innenfor at en ansatt på veterinær kontoret bruker sin private sosiale platform til å dele informasjon om dyr som kommer inn for avlivning, hvor denne personen ikke er enig i avgjørelsen? Uten å ha snakket med eier selv og vite nøyaktig hva saken dreier seg? Vedkommende vil finne nye hjem til dem istedenfor. Uten å ha snakket med eier og avklart dette.

Nei, det synes jeg ikke er "innenfor", og lurer på om sånt kan være lovlig? Hvis veterinærkontoret tar dette opp med eieren på forhånd og tilbyr seg å finne et nytt hjem til dyret, blir det noe annet.

Anonymkode: c9cda...1db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på en dyreklinikk og selv renholdere her må skrive under på ganske strenge taushetsplikter der vi aldri har lov å røpe noen navn på eiere eller pasienter eller hva og hvorfor noen er til behandling hos oss eller oppføre oss på annen måte slik av vi bryter den kontrakten vi har undertegnet. Så hadde jeg gjort dette hadde jeg fått sparken på dagen og blitt straffeforfulgt for slik skal ikke skje tenker jeg. Helt uhørt!

Anonymkode: e74bc...d22

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ok. Snakk med daglig leder. 
Hilsen dyrlege

Anonymkode: 96aa4...ce1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Avgjørelsen om avlivning er det veterinæren som fatter, så da får vedkommende heller ta opp med veterinæren om hun mener h*n avliver dyr på svake faglige vurderinger.

Anonymkode: e46b0...7a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger samme konto.

Det ble ikke lagt ut navn, kun at to dyr av en art hadde time for avliving i morgen tidlig. Personen som la det ut ble kontaktet av veterinær (annet sted i landet) fordi veterinær ikke ønsker å avlive friske dyr. 

Så skjer det dessverre en misforståelse, men det ender sannsynligvis uansett med at dyrene ikke må avlives og må uansett omplasseres. 

Anonymkode: 5d21f...9e6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg følger samme konto.

Det ble ikke lagt ut navn, kun at to dyr av en art hadde time for avliving i morgen tidlig. Personen som la det ut ble kontaktet av veterinær (annet sted i landet) fordi veterinær ikke ønsker å avlive friske dyr. 

Så skjer det dessverre en misforståelse, men det ender sannsynligvis uansett med at dyrene ikke må avlives og må uansett omplasseres. 

Anonymkode: 5d21f...9e6

De skulle jo i utgangspunktet ikke avlives.. Uansett så har man regler og lover man må forholde når man er assistent og daglig leder. Tenk om det var deg og dine dyr som ble hengt ut slik. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...