Gå til innhold

Jobb som hjemmehjelp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å søke sommerjobb som assistent innefor hjemmetjenesten. Men jeg har dessverre ingen relevant erfaring, og lurer derfor på om jeg vil kunne få jobb som assistent? Er det nødvendig med erfaring, og er det en vanskelig jobb hvis man ikke har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver hjemmehjelp i overskriften, men assistent i innlegget, så jeg er ikke sikker på hvilke av disse to du mener, Jeg har selv jobbet som hjemmehjelp og som pleieassistent i Hjemmetjenesten noen somre, og helt uten relevant utdanning eller erfaring. Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Som hjemmehjelp vasker du hus, handler og dusjer brukerne. Som pleieassistent er det ingen vasking eller handling, men derimot pleie av brukerne (spesielt de som er sengeliggende eller av andre grunner ikke kan stelle seg selv om morgenen), utdeling av ferdigfylte dosetter, tilsyn og andre lignende oppgaver, litt varierende fra bydel til bydel. Det er som sagt ikke vanskelig, og du får opplæring et par dager først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg rotet litt med begrepene. Det står veldig kort i utlysningen at det søkes etter vikarer til hjemmetjenesten. Så jeg vet ikke helt om det er pleieassistent eller hjemmehjelp som blir aktuelt. Har jobbet på samme sted før, men da som assistent innenfor kjøkken/renhold.

Tusen takk for svar, Arkana! Kjempefint å høre hvordan det er. Er det veldig tungt arbeid? Har vasket mye før, så er vant med å ta i et tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utdeling av ferdigfylte dosetter

Dette har man ikke lov til uten at man har opplæring først, det vil si medisinkurs med påfølgende bestått prøve, men selvfølgelig, mange er veldig sløve på dette punktet..

Nå har ikke jeg jobbet i hjemmetjenesten, men jeg jobber som assistent på pleiehjem og mange av oppgavene er de samme. Du får uansett 3 dagers lønnet opplæring før du begynner, der du lærer det mest grunnleggende.. Og du trenger ikke erfaring fra før.. Arbeidsoppgavene er som regel å vaske brukere og hus, men det spørs litt hvor travelt det er, og om sommeren er det som regel travelt på grunn av ferieavvikling.. Helsetjenesten skriker etter vikarer om sommeren, så jeg tror ikke du får noen problemer med å få deg jobb :)

Min far som er kjølemaskinist har fått tilbud om vakter på sykehjemmet, så jeg tror ikke det er noe problem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har man ikke lov til uten at man har opplæring først, det vil si medisinkurs med påfølgende bestått prøve, men selvfølgelig, mange er veldig sløve på dette punktet..

Det er jeg klar over. Jeg hadde selv medisinkurs da jeg jobbet med dette, men vet at de fleste ikke brydde seg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig tungt arbeid? Har vasket mye før, så er vant med å ta i et tak.

Hva som skal vaskes står ganske spesifisert for hver bruker (til og med hvor mye tid som er satt av til hver aktivitet), men det dreier seg som oftest alltid om vanlig støvsuging, gulvvask, vask av badet (dvs toalett, vask, dusj/badekar) og skifting av sengetøy, noen ganger oppvask. Alt annet må de ordne på annet vis. Det er forøvrig kun rom som er i daglig bruk som skal vaskes, som oftest soverom, gang, bad, kjøkken og stue. De som har ørten ekstra soverom, bibliotek o.l. får ikke vasket hele huset for å si det slik. I tillegg handler du for brukerne, og i noen tilfeller (avhengig av bydel) også dusjing og smøring av frokost til de som ikke klarer det selv. Det er jo tungt å vaske 3-4 hus/leiligheter i løpet av en dag, og noen er veldig pirkete og masete og følger etter deg og sjekker, og det hender man har brukere som av ulike grunner (f.eks. psykisk sykdom) rett og slett bor i en svinesti, men det går greit. De aller fleste er hyggelige og vennlige, og selv om det er et slitsomt arbeid så er det givende også fordi de blir så glade for litt selskap og at noen hjelper dem i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg klar over. Jeg hadde selv medisinkurs da jeg jobbet med dette, men vet at de fleste ikke brydde seg om det.

Skulle bare gjøre trådstarter oppmerksom på det, siden noen ledere er strengere på det enn andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sannsynligheten for å få jobb kan det være en fordel å ha lappen, selv om det kommer an på hvor stort område man dekker. Jeg søkte en slik jobb "på bygda", men har ikke førerkort, så da fikk jeg jobb på sykehjemmet i stedet. Synes du har fått gode svar her. En ting JEG ikke var klar over, var at løftet om et visst antall ukers sommerjobb ikke var noen garanti fordi de ofte baserer seg på at det blir behov for at man kan fylle ekstravakter, jeg fikk bare noen få ukers fast turnus, deretter hang alt i løse lufta, noe som var uvant for meg, så jeg fikk ikke så mye mer jobb... Sørg for å avklare dette med leder o.l der fra starten så du vet hva du har å forholde deg til.

Kan tenke meg at det er en nokså slitsom, men også givende jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte jobb som hjemmehjelp en sommerferie, uten at jeg hadde noen som helst erfaring. Fikk jobben jeg- de trenger alltid folk i slike yrker, spesielt i sommerferien. (iallfall etter min erfaring.) Vanskelig jobb? Vel, litt kanskje. Men jobben er mest tung og slitsom framfor vanskelig. Det er jo ikke så gøy alt man gjør, men man venner seg til det meste! Og så er det veldig hyggelig når man får gode tilbakemeldinger fra brukere, man føler seg så nyttig, så verdsatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...