Gå til innhold

Hva tror dere skjer under lønnsoppgjøret i år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har nylig byttet jobb til bedrift med tariff fra NHO, og er veldig spent på resultatet! 

Gikk opp en del pr time ved å bytte jobb, men blir ikke lei meg om jeg stiger enda mer…

Anonymkode: 2023c...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I veldig mange virksomheter ville du ikke ha blitt prioritert ved lokale forhandlinger, siden du er nyansatt/nylig lønnsvurdert. 

Anonymkode: 04f6b...787

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnsoppgjøret i år blir veldig interessant.  I den norske modellen er frontfagene de som legger løpet for alle de andre forbundene i Norge, og som arbeidsgivere flest tilpasser seg.  Det spesielle i år er at den svake norske kronen gjør at nettopp eksportbedriftene har tjent så enormt mye.  Ergo vil de ansatte i frontfagbedriftene ha sin del av kake.  Problemet blir at bedrifter som lever av det interne markedet, og som gjerne er avhengig av import, ikke har samme lønnsevne.  Så her kan mye skje.  

Det mest interessant blir hvordan lønnsoppgjøret slår ut på inflasjonen.  Får du og jeg høyere kjøpekraft enn prisveksten, så er jeg redd for at vi kan si goodbay til lavere renter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker som at de forbereder seg på streik… 

Anonymkode: b80cb...2f9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

I veldig mange virksomheter ville du ikke ha blitt prioritert ved lokale forhandlinger, siden du er nyansatt/nylig lønnsvurdert. 

Anonymkode: 04f6b...787

I denne har de en tabell og den går de etter. 

Amossa skrev (47 minutter siden):

Det mest interessant blir hvordan lønnsoppgjøret slår ut på inflasjonen.  Får du og jeg høyere kjøpekraft enn prisveksten, så er jeg redd for at vi kan si goodbay til lavere renter. 

Ja, så er det vel så enkelt at om bakerne får høyere lønn blir brødene dyrere, og da må frisøren sette opp prisen sånn at hun fremdeles kan kjøpe brød, også har vi det gående… 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har nylig byttet jobb til bedrift med tariff fra NHO, og er veldig spent på resultatet! 

Gikk opp en del pr time ved å bytte jobb, men blir ikke lei meg om jeg stiger enda mer…

Jeg tror at LO nok en gang setter igang masse streiker,  får presset lønningene høyere opp enn det som er bra for samfunnet, inflasjonen vil stige, kronekursen synke enda mer og renta må økes som følge av det... 🫣

(Man kan jo alltids håpe at LO tar ansvar, men tviler sterkt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (1 time siden):

Lønnsoppgjøret i år blir veldig interessant.  I den norske modellen er frontfagene de som legger løpet for alle de andre forbundene i Norge, og som arbeidsgivere flest tilpasser seg.  Det spesielle i år er at den svake norske kronen gjør at nettopp eksportbedriftene har tjent så enormt mye.  Ergo vil de ansatte i frontfagbedriftene ha sin del av kake.  Problemet blir at bedrifter som lever av det interne markedet, og som gjerne er avhengig av import, ikke har samme lønnsevne.  Så her kan mye skje.  

Det blir som det alltid blir, de rikes bonuser har ingen innvirkning på renta, men hvis vi får i nærheten av inflasjonen så går renta opp og det er vår feil

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber som sykepleier så her skrus forventningene på bunn😆. ‘Streikerett har vi heller ikke…

Anonymkode: da01a...ccb

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme som absolutt hver eneste gang, de rike blir rikere og de fattige blir fattigere.

Anonymkode: 89556...e84

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Bromance said:

Jeg tror at LO nok en gang setter igang masse streiker,  får presset lønningene høyere opp enn det som er bra for samfunnet, inflasjonen vil stige, kronekursen synke enda mer og renta må økes som følge av det... 🫣

Du er inne på noe der. Enten streiker de, eller så stråler de og sier dette var et godt oppgjør, og så blir de forbanna som fy på Norges Bank hvis den setter opp renten. 

Anonymkode: 06d66...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jobber som sykepleier så her skrus forventningene på bunn😆. ‘Streikerett har vi heller ikke…

Anonymkode: da01a...ccb

Eneste mullighet vi har er vikarbyrå, før Kjerkol forbyr det, og tro du meg, det kommer

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er inne på noe der. Enten streiker de, eller så stråler de og sier dette var et godt oppgjør, og så blir de forbanna som fy på Norges Bank hvis den setter opp renten. 

Anonymkode: 06d66...c99

Ja det er en evig runddans det der, og jeg lurer på om de noen gang er villig til å bryte sirkelen til samfunnets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir turbulent. Det blir høye krav og en lønnsvekst på 5-6 prosent. Og dermed ingen rentenedgang med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal man ha det ok i Norge i dag må man enten være rik, eller eie bolig uten noe lån, eller oppussingsbehov. I tillegg burde man ha solcelleanlegg og egen matproduksjon.

Anonymkode: a3812...9a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ihvertfall at KS og Spekter tar seg skikkelig sammen!

Men det ender vel med nok en streik for både lærere og sykepleiere med nok en tvungen mekling men denne gangen vil nok KS og spekter få pålegg. Tenk å kaste bort hundretalls millioner på vikarbyrå fremfor å møte ansattes behov for mye bedre ubekvemstillegg, mer tilrettelagte turnuser og noe økt bemanning der dette er prekært. Arbeidsgiverne har sovnet i timen ang HMS og sitt ansvar ang å ha et godt beredskap tilgjengelig + sitt ansvar ang å beholde og rekruttere. Rapportene fra arbeidstilsynet sier sitt: arbeidsbelastningen og overtidsbruken er altfor høy og dette begynner nå å gå løs på ansattes, elevenes og pasientenes sikkerhet. 

Endret av Fighter83
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samme som absolutt hver eneste gang, de rike blir rikere og de fattige blir fattigere.

Anonymkode: 89556...e84

Ja, den vanlige nordmann blir fattigere, og EU-pampene blir rikere..

Anonymkode: f8373...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, det har jo vært snakk om at hovedtyngden av årets lønnsoppgjør bør gjøres lokalt, grunnet at det er sp veldig stor ulikhet mellom lønnsomheten i de ulike bedriftene det siste året. 
Om det blir sånn vil man bruke et lavt frontfagsresultat for alt det er verdt, og arbeidstakere som lærere, sykepleiere, barnehageansatte osv vil igjen komme til å bli liggende bakpå. 

Jeg har sikkert et alt for enkelt tankesett, men som boligeier så klarer jeg ikke å se at inflasjon er utelukkende negativt. Inflasjonen spiser jo opp boliglånet og også studielånet. Og så lenge lønn og spiser går hånd i hånd, så klarer jeg ikke å se det som er så fryktelig negativt egentlig.  Inflasjon har jo alltid vært, og vil alltid være.

Anonymkode: 883fa...25f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bromance skrev (12 timer siden):

Nå har det endt med reallønnsnedgang i flere år på rad, da. Så jeg tror ikke vi skal skylde på LO for inflasjonen eller kronekursen. Dette er i stor grad importert, og det har nok blitt verre av at sentralbanken har vært treige med å sette opp rentene. 
Sånn er det når vi har en liten og sårbar valuta, som ingen vil ha i dårlige tider. Prisen betaler vi vanlige lønnsmottakere, som i realiteten har hatt store lønnskutt de siste årene. På ca ti år har lønna vår blitt halvert i forhold til USA. 

Anonymkode: 2533d...b4c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fighter83 skrev (7 timer siden):

Håper ihvertfall at KS og Spekter tar seg skikkelig sammen!

Men det ender vel med nok en streik for både lærere og sykepleiere med nok en tvungen mekling men denne gangen vil nok KS og spekter få pålegg. Tenk å kaste bort hundretalls millioner på vikarbyrå fremfor å møte ansattes behov for mye bedre ubekvemstillegg, mer tilrettelagte turnuser og noe økt bemanning der dette er prekært. Arbeidsgiverne har sovnet i timen ang HMS og sitt ansvar ang å ha et godt beredskap tilgjengelig + sitt ansvar ang å beholde og rekruttere. Rapportene fra arbeidstilsynet sier sitt: arbeidsbelastningen og overtidsbruken er altfor høy og dette begynner nå å gå løs på ansattes, elevenes og pasientenes sikkerhet. 

Hvorfor fokus på lærere og sykepleiere? Dette gjelder oss alle. 

Anonymkode: 2533d...b4c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...