Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en to uker gammel baby. Babyen er mett, har ren bleie og passelig varm. Jeg skjønner at man ikke skal la en så liten baby ligge alene og gråte, fordi den trenger hjelp til å roe seg. Men tar babyen skade av at jeg setter meg ned/legger meg ned sammen med den? Per nå skriker babyen så fort jeg ikke er i bevegelse, uansett om jeg bruker bæresjal eller holder den i armene. Når jeg setter meg/legger meg ved siden av babyen eller med babyen oppå meg, gråter den ganske iltert. Jeg vet ikke om det ville gått over og om babyen ville sovnet etter hvert, fordi jeg frem til nå ikke har latt babyen skrike, men reist meg opp igjen. Tar babyen skade av å ligge og skrike litt dersom den er sammen med meg og behovene ellers er dekt?

Anonymkode: 42447...e98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At barn gråter er ikke skadelig.  Noen barn gråter uansett hva man gjør. Det viktigste er at det får trøst og omsorg. Med stemme, med kos. Jeg føler mange foreldre tror målet er at babyen gråter ingenting; ellers dekker man ikke behovene deres. Men det gjør jo bare at man føler seg utilstrekkelig. Gråt er en måte å kommunisere på. Den eneste babyer kan. Det kan være en promp som jobber seg gjennom systemet. Legg og sett deg ned med god samvittighet! 

Anonymkode: e0ee1...942

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan det hende at baby er trøtt og trenger hjelp til å sovne? Hender og de vil amme mer selv om man skulle tro de var mette. Smokk?

Man orker jo ikke gå rundt HELE tiden så så lenge du er der og trøster og holder baby tenker jeg at man iblant må legge seg ned eller sitte selv om baby gråter og helst vil bli bysset. Men om baby trenger å sove så tenker jeg man må forsøke å bysse.

Det kan være fint å sitte og vugge også? Feks på en sånn stor ball eller i gyngestol.

Anonymkode: 803e3...eda

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest Chicchi
Skrevet

Jeg er en av de foreldrene som trodde at målet var å få en slutt på gråten til enhver pris. Endte med en kraftig fødselsdepresjon, konstant tvil på meg selv, "mom rage" og en liten rift i tilknytningen. 

Om du lot babyen ligge og gråte alene, hadde det vært et problem, men så lenge du er der, går det helt fint. Du må ta vare på deg selv også (har jeg lært på den vanskelige måten).

Vi endte opp til å bysse barnet vårt til det var godt over ett år, for det var det hun var vant til for å finne roen. Anbefales ikke for ryggen 😝

AnonymBruker
Skrevet

Tenker også at det er forskjell på gråt. Er det frustrert og trøtt gråt fordi finner ikke roen og søvnen? Eller er det oppskaket gråt, så babyen virkelig fyrer seg opp og blir helt sånn hikstende etterpå? Førstnevnte prøver jeg å stå i, være inntil og tilby støtte, så går det kanskje. Mens sistnevnte, da føler jeg at jeg må få roet ned gråten.

Anonymkode: d9f4e...674

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

JA

Anonymkode: 78a51...a03

AnonymBruker
Skrevet

Tenk på tvillingforeldre som ofte må velge én å bysse/trøste og som må la den andre skrike og vente på tur. Likevel sier forskning at tvillinger vokser opp like robuste som enlinger. Babyer tåler mye mer enn det folk skal ha det til ❤️

Anonymkode: 1e6cc...576

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For en baby på to uker vil jeg si at det er uheldig ja.

Når de er så små, å gjør man det man kan for at de skal ha det bra.

Anonymkode: 0ce90...1ff

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

For en baby på to uker vil jeg si at det er uheldig ja.

Når de er så små, å gjør man det man kan for at de skal ha det bra.

Anonymkode: 0ce90...1ff

At de gråter, betyr ikke at man hverken gjør noe galt eller at de har det dårlig. Man skal være forsiktig med å si slikt syns jeg. Å være baby er å være i utvikling, og det gjør faktisk vondt. 

Anonymkode: e0ee1...942

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en ekstremt "sutrete" baby. Startet med kolikk, da prøvde vi selvsagt å trøste det vi kunnne. Men nå er hun 8 mnd og fortsatt mye gråt/klaging selv om alle behov er dekket, føler gråtingen har blitt en vane bare? Hun gråter når hun blir lagt på stellebordet, når hun blir lei av å leke på gulvet, etter hun våkner, når hun må vente, når hun ikke blir bært osv.. i det siste har hun begynt å hyle når vi spiser noe hun ikke har fått osv.. men er jo selvsagt mye blid også, bare hun får det som hun vil🙈

Helsesøster sa at det var to type barn; de som er blide når de våkner, og de som gråter når de våkner. Denne babyen er 100% den som gråter når hun våkner🫣 veldig uvant, for første gråt nesten aldri, ringte legevakten en gang hun gråt mye for det skjedde aldri😂 så tror noen barn bare er sånn (kan selvfølgelig være noe fysisk som må utelukkes!!). Det er jo den eneste måten de kan kommunisere på når de er så små.

Nå er jo din baby så liten enda, men jeg gikk seriøst med bæresele de første 5-6 mnd for å ikke høre på gråting.. var hos både fysioterapeut, kiropraktor og lege, men de fant ikke noe galt bortsett fra luft i magen..det var helt ekstremt😳 heldigvis så blir ting gradvis bedre😊 

Anonymkode: 9f387...b12

AnonymBruker
Skrevet

Når babyen får hjelp til å slutte å gråte får de en opplevelse av at andre kan tilby trøst som både gir bedre selvregulering og evne til å motta trøst fra andre. Nervesystemet har best av å slippe å gråte så mye. Ville kjøpt bæresele eller lignende og gjort det jeg kunne for at den ikke skulle gråte. Når det er sagt finnes det babyer som gråter uansett hva foreldrene gjør, og som utvikler seg helt fint. Men ja, tenker det optimale er å gjøre det du kan for at baby skal klare å roe seg ned. Her var turer ute i bæresele og kjøreturer det eneste som hjalp i en periode.

Anonymkode: c5f64...465

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min baby gråt fordi det var smertefullt for henne å ligge med strak rygg. Eneste stedene hun roet seg var når hun ble bært, i vippestol eller bilstol. Steder det IKKE er trykt å sove uten oppsyn. Så ble ikke mye søvn på meg for å si det slik.

Baby hadde "kolikk", men det er en samlebetegnelse for mye rart. Kiropraktor oppdaget problem med nakke og rygg. Som var grunnen til hylgråt under bleieskift, bad, osv. Vi gikk til kiropraktor etter råd fra andre.

Selv om alle behov er "dekt" så kan det være andre grunner til at baby gråter.

Anonymkode: 34f65...7e3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei. Ikke så lenge du er sammen med det og forsøker å roe ned. Da opplever barnet at mamma er her for meg, og gir meg trøst. Det er ikke alltid man klarer å stoppe gråten. Det viktigste er at du er der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt: det er meningen at du skal bli stresset av babygråt. Det er sånn vi er programmert fra naturens side, det gir best overlevelsesrate for nyfødte. 

Det beste du kan gjøre er å (hvis alt fysisk ubehag er utelukket som best du klarer) skape en kilde til ro. Det er naturlig å speile andres kroppsspråk. (Kjefte tilbake hvis noen kjefter på deg, speile et trist fjes for å vise omsorg for en som gråter, smil smitter osv) Vær et godt, rolig speil. Gi ut den energien du vil ha fra barnet. Det betyr at du må lære deg å holde kroppen rolig til barnet ditt klarer å "ta opp" din rolige energi. (NB! Dette krever overskudd! Hvis du ikke får det til, så kan det handle om mangel på overskudd.)

Husk at du er det viktigste barnet ditt har. Du er viktigere enn bleier, mat, vaksiner, klær og frisk luft. Ta vare på deg selv og gjør det du kan for at du best kan ta hånd om barnet ditt. ❤️

Anonymkode: f66c6...b39

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, noen ganger er det ikke noe man kan gjøre og de må bare gråte seg litt trøtt. Det har blitt modern av helikopter foreldre å løpe til ungen ved hver eneste lyd de lager. Det er ikke skadelig, både min mor la meg gråte litt og naboen som er 70+ og har mye erfaring sier det er overhode ikke skadelig. 

Anonymkode: d71ad...1f0

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg begynte å legge meg ned med baby etterhvert, lagde mammakapsel som jeg kalte det, med en arm på oversiden av hodet hans og lårene mine opp mot beina/rumpa hans. Hadde han godt inntil meg og lå gjerne og sang lavt - like mye for å holde meg selv «sane» som for å synge han i søvn.

Han kunne skrike i timesvis eller sovne relativt kjapt, men denne metoden gjorde det litt mer overlevbart for meg i de tøffeste periodene.

- Og det er viktig, du skal også ha det bra! Legg deg ned sammen med babyen du. Vær den tryggheten, varmen og omsorgen den lille trenger ❤️

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest jegerrinne
Skrevet

Prøv å ta en tur til kiropraktor.  Hos oss ble det redningen. Her hadde barne kolikk og løsninger i nakke og rygg. Så fikk vi tips om kiropraktor siden ho aldri roet seg. Etter første behandling merket vi bedring etter 3 behandling hadde vi nytt barn. 

Men sjekk opp at det er kiropraktor som har erfaring med spedbarn

Skrevet

Jeg hadde en recliner (lenestol) med gyngefunksjon som ammestol i stuen da sønnen min var baby. Den gyngingen bysset ham i søvn hundrevis av ganger. Alt jeg trengte å gjøre var å vippe litt med føttene i gulvet, sittende behagelig tilbakelent i en myk stol med babyen på fanget.

Vurder å kjøpe deg en slik stol. Gull verdt, får bysset babyen i søvn med bevegelse uten at DU sliter deg ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...