Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har hatt en kjempe krangel i kveld, og nå ønsker jeg gjerne andre sine synspunkter. Kort fortalt så har vi to barn sammen og venter nå en tredje. Han har et barn fra før, og er fra et annet land og hans tidligere barn bor der.

Nå skal han til hjemlandet i et bryllup, og har i kveld sett på flybilletter. Han er for tiden i pappapermisjon, og ønsker at jeg skal ta hjemmekontor på fredag så han kan reise tidlig, men jeg har masse eksterne møter og det lar seg ikke gjøre. Så ser han at prisen er mye billigere dersom han reiser hjem igjen mandag. Jeg sier at jeg synes ikke han skal det, jeg er gravid og i dårlig form og gruer meg til å være alene med to små en helg. I tillegg har jeg ny jobb, og kan strengt talt ikke ta hjemmekontor for å være hjemme med baby. da ble han sint, og nekter regelrett å komme hjem søndag. I tillegg sier han gjentatte ganger foran barna at han syns jeg er patetisk som ikke orker være alene og ta vare på mine egne barn. Vår eldste er gammel nok til å forstå hva han sier, så jeg syns dette var skikkelig ufint av han. 

Vi har tidligere avtalt at barnet hans skulle komme hit i sommer, da jeg er høygravid nå sommeren kommer og ikke har lyst ut å fly. Nå snur han på dette også. Neida han skal reise dit. Jeg blir helt matt. De to siste sommerene så har han reist mens jeg har vært igjen her med barna i flere uker. I fjor når baby bare var to mnd. Jeg syns det er fint at han tilbringer tid med sitt første barn, men skjønner ikke hvorfor det må være enten eller. Jeg blir lei meg og kjenner at jeg ønsker meg en annen familiesituasjon, hvor vi kan være sammen i ferier og kose oss. Istedenfor så er det meg og barna.. 

Fint med feedback, kanskje jeg er hormonell og oversensitiv, men jeg syns han er fryktelig egosentrert, ihvertfall iforhold til dette bryllupet.. 

Anonymkode: 770d9...f04

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han skal reise bort, han har ansvar for barn i permisjon, da må også han skaffe noen som kan passe barnet siden du ikke har mulighet til å ta fri for at han skal reise bort.

Denne mannen virker hverken som en god far eller en god partner. Han forventer at han skal kunne diktere alt i forholdet, du har tydeligvis ingen stemme. Du vil ikke få det du ønsker det, for det du ønsker deg er noe han ikke ønsker, så han ser ingen grunn til å inngå kompromiss med deg.

Vil du ha det slik? Ring Familievernkontoret i morgen og bestill time til dere der. Om han ikke vil bli med i parterapi må du vurdere om det er verdt å leve med ham.

Anonymkode: 2b18a...d13

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Han ønsker ikke være med på parterapi, jeg forsøkte foreslå det for ikke så lenge siden. Jeg syns det er kjempe trist for vi har det egentlig veldig fint sammen, men så kommer det til disse tingene hvor vi ønsker noe forskjellig- og jeg opplever at det jeg ønsker aldri blir tatt hensyn til.

ts 

• Hjerte 1
Skrevet

Veldig urimelig av mannen å si "Jeg skal ha det som det passer meg, og får jeg det ikke som det passer meg i denne situasjonen skal jeg også straffe deg i sommer med å bare blåse i deg."

Dette er far og ektemann. Ikke en veldig beundringsverdig representant for det i denne situasjonen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det må da være noen som har mulighet til å ta ungene de to dagene. Og du kan spørre på jobben om du kan jobbe hjemmefra 

Anonymkode: 8682c...d8c

Skrevet

Kan han ta ungene med seg? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han ønsker ikke være med på parterapi, jeg forsøkte foreslå det for ikke så lenge siden. Jeg syns det er kjempe trist for vi har det egentlig veldig fint sammen, men så kommer det til disse tingene hvor vi ønsker noe forskjellig- og jeg opplever at det jeg ønsker aldri blir tatt hensyn til.

ts 

Har dere det egentlig så fint sammen?

Du lever med konstant usikkerhet fordi han kan finne på å reise fra deg, endre planer dere har vært enige om. Selv forlate deg for flere uker når du nylig har født, eller er høygravid... han viser lite omtanke for deg og den familien han har her i Norge.

Når du erfarer at dine ønsker aldri blir tatt hensyn til, da viser han at han ikke respekterer deg.

Og han vil - ikke overraskende - ikke bli med i parterapi...

Selv om det er fælt å si det så tenker jeg at du bør finne ut hvor mange flere år du vil kaste bort på en mann som behandler deg så dårlig, en mann du ikke kan stole på, en mann som gjør livet ditt usikkert, en mann som fratar deg retten til egne meninger og å være delaktig i viktige beslutninger for familien.

Om han oppfører seg "fint" innimellom spiller faktisk ikke noen rolle når du og ungene faktisk må leve med konstant usikkerhet.

❤️

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

For bryllaupet synast eg du er urimeleg, burde kunne spørje om fri ein eller to dagar så han får litt tid med familien sin når han først er der. Om ikkje det går er det sjølsagt lite å gjere med, men synast du burde sjekke opp i det i det minste, vist litt velvilje :)

Når det er sagt synast eg han er ekstremt urimeleg når det gjeld sommarferien! Hadde aldri godtatt at mannen var vekke frå meg og ungane heile ferien fleire år på rad. Ei veke eller 2 ja og så kunne bornet hans blitt med tilbake eit par veker. Til vanleg,  men som høggravid er situasjon uakseptabel. Tenk om du går i fødsel medan han er vekke? Kven skal då hjelpe med dei andre borna? 

Anonymkode: 3db81...d3a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke så mange å spille på i forhold til barnevakt da hele min samboer sin familie bor i utlandet, i tillegg er det jo snakk om dagtid - og de fleste jobber da. Jeg kan selvfølgelig undersøke i forhold til hjemmekontor på mandag, men jeg syns ikke noe om det- da man ikke får gjort mye jobb med en liten baby hjemme. Jeg er i en ny jobb, og ønsker gjøre et godt inntrykk. 

Jeg tror ikke han ønsker ha med seg ungene da han skal i bryllup, og jeg regner med han tenker å drikke og kose seg. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For bryllaupet synast eg du er urimeleg, burde kunne spørje om fri ein eller to dagar så han får litt tid med familien sin når han først er der. Om ikkje det går er det sjølsagt lite å gjere med, men synast du burde sjekke opp i det i det minste, vist litt velvilje :)

Når det er sagt synast eg han er ekstremt urimeleg når det gjeld sommarferien! Hadde aldri godtatt at mannen var vekke frå meg og ungane heile ferien fleire år på rad. Ei veke eller 2 ja og så kunne bornet hans blitt med tilbake eit par veker. Til vanleg,  men som høggravid er situasjon uakseptabel. Tenk om du går i fødsel medan han er vekke? Kven skal då hjelpe med dei andre borna? 

Anonymkode: 3db81...d3a

Jeg ser at her burde jeg vært tydeligere - han skal ikke treffe sin familie. Det er kompis sitt bryllup, som er i andre siden av landet fra familien hans. 

Skrevet

For noen prioriteringer… 

Skrevet

Dere krangler fordi han vil spare penger med å booke retur mandag i stedet for søndag? Ok.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da min mann var i permisjon med mimstemann og han skulle reise bort, så tok han med seg baby på reisen. Han hadde jo permisjon for å ta vare på baby, jeg var i jobb.

Eldstemann og jeg var hjemme og var i jobb/barnehage som vanlig.

Anonymkode: 5c2d5...f85

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blir lei meg og kjenner at jeg ønsker meg en annen familiesituasjon,

(...) Istedenfor så er det meg og barna.. 

Bare å venne seg til det. Slik blir de neste 20 år av livet ditt. 

Anonymkode: 24b2d...848

• Nyttig 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

På tide å bli alenemor eller godta å leve med en narsissist 🤷🏻‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

ts 

Da har dere faktisk ikke veldig fint sammen, for det er jo hele grunnsteinen i et velfungerende forhold: å ta hensyn til hverandre.

Anonymkode: b0c4f...9ec

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor har han flyttet til Norge egentlig når han virker som han ikke klarer å løsrive seg fra hjemlandet? Hva fikk han til å komme hit? 

Sånn egentlig burde han droppet bryllupstur nå når han er i permisjon. Kompisen klarer fint å gifte seg uten at han er. Men når det nå er bestemt at han skal dra så er det jo forsåvidt greit å hjelpe ham litt så helgen ikke blir bare på fly. Hva med et kompromiss? Siden du har viktige møter fredag så må han vente med å reise. Så kan du vise forståelse for at han kan reise hjem igjen mandag. Ja, jeg vet det egentlig er feil oppimot jobben din 😳 

Når det gjelder sommeren, så kan han selvsagt IKKE være borte fra familien sin flere uker. Han har knøttsmå barn og han er nødt til å ta seg av de. Så denne sommeren som kommer så kan han til nød reise og hente ungen sin, la oss si han får en liten uke borte da. Mer enn det hadde ikke jeg akseptert. Når man ordner seg ny familie i annet land så må han for pokker ta seg av den også! 

Jeg synes ikke du skal følge et annet råd her som hinter til å gå fra ham. Siden dere har laget dere to barn sammen må dere heller løse problemet. Han må få treffe familien sin, men det skal ikke gå på bekostning av deg og ungene i flere uker. Kan ikke de komme fra utlandet da? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tantemor skrev (16 timer siden):

...Når man ordner seg ny familie i annet land så må han for pokker ta seg av den også! 

Jeg synes ikke du skal følge et annet råd her som hinter til å gå fra ham. Siden dere har laget dere to barn sammen må dere heller løse problemet. Han må få treffe familien sin, men det skal ikke gå på bekostning av deg og ungene i flere uker. Kan ikke de komme fra utlandet da? 

Hvordan mener du de skal løse problemet, når han ikke er villig til å endre seg og ikke er villig til å bli med i parterapi for å jobbe med forholdet for å få det bedre?

Og når han nekter dette, hvordan mener du ts kan få det godt i dette forholdet, når ts må leve i konstant usikkerhet, med vissheten om at hun ikke har en stemme i dette forholdet, at han ikke respekterer henne, at han når som helst han finner det for godt reiser fra henne og barna, selv når hun er høygravid eller akkurat har født? Hvordan mener du at et slikt forhold kan fikses når han ikke vil jobbe for at begge to skal få det godt, når han ikke vil ta hensyn til henne som partner og mor til hans barn?

AnonymBruker
Skrevet

Så han har reist ifra første ungen og du vurderte det dit hen at han var et supert emne å avle videre på? 

Du er ikke overrasket over sidene han nå viser ( nok en gang) håper jeg.

Anonymkode: 7de33...aa0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner en kulturforskjell når det gjelder mening om hvem som har ansvar for barna. Slik kan det gå når man giftet seg med personer fra andre land. Man kan ikke forvente at personer fra andre kulturer har samme oppfatning hvordan ting skal gjøres og prioriteres. Det bør man være klar over når man går inn i forhold med utlendinger 

Anonymkode: ae841...ca3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...