AnonymBruker Skrevet 13. mars #1 Del Skrevet 13. mars En venninne har en kjæreste som er snill og glad i henne, men ganske umoden. For en tid siden hadde de en voldsom krangel på Zoom (han pendler til og fra en annen by og er mye borte), og min venninne sendte melding til meg for å be om råd. Kort fortalt hadde han slengt med leppa om kroppen hennes, noe jeg er ganske sikker på kom fordi han har kamerater som hele tiden forteller ham at han har en "feit" dame. Så sa han noe sånt som "jeg er jo glad i deg selv om du er feit". (Hun er ikke overvektig, dette er umodne gutter som bruker feit som skjellsord.) Jeg rådet henne til å si tydelig ifra at det ikke var greit å si sånne ting, så hun prøvde det. Andre venninner hun snakket med den kvelden, ba henne bare droppe ham umiddelbart. Jeg var den eneste som ba henne prøve å forklare - jeg vet de er glade i hverandre og tenkte det var verd forsøket. Vi chattet hele kvelden (dette mens jeg var på ferie og egentlig skulle gjøre andre ting), og jeg forsøkte å hjelpe så godt jeg kunne. Det endte med at de fikk snakket ut. Hun takket meg. Nå, nesten et år senere, kom vi i snakk om den kvelden, og nå sier hun at jeg ikke burde gjort det, og at det ikke hjalp. Altså at hun er sur på meg, og mener jeg er en dårlig venn. Moralen er vel... Ikke ha meninger om forhold?? Anonymkode: 8851d...d20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #2 Del Skrevet 13. mars Jeg synes du var en god venninne og gjorde det rette! Vi gir ofte for lett opp i forhold i dag… Selv om du gjorde rett i den situasjonen, kan han ha gjort mye feil i andre situasjoner som gjør at det ikke var et bra forhold. Det gjør likevel ikke at du gjorde noen feil. Her bør du gi deg selv ros for det du gjorde, men ikke si imot venninnen din og la det skli forbi. Hun virker som litt umoden her. Og til slutt: Det er venninnen din som tar valg og har ansvar for sine egne forhold, ikke du. Du gjorde det beste du skulle: Gi så gode råd som du kunne. Anonymkode: 13665...499 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 13. mars #3 Del Skrevet 13. mars (endret) Greit nok at rådet du kom med var dårlig med tanke på den fjotten av en fyr hun var sammen med, men rådet du ga er et perspektiv hun selv må vurdere og tenke over. Du kan ikke ta ansvar for hva hun gjør, selv om du kommer med et råd. Høres mest ut som at hun skylder på deg fordi hun selv ikke innså for et dårlig forhold hun var i. Liksom at det er lettere å skylde på deg enn å ta selvkritikk. Du er absolutt ikke en dårlig venn. Det høres heller ut som at hun er like umoden som den fyren hun var sammen med, og behandler deg deretter. Bare ta det med ro du. Ikke konfrontere henne, bare la det gå. Håper hun tar til vett etterhvert... Endret 13. mars av Bombasi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #4 Del Skrevet 13. mars Sendte hun meldinger til deg for å be om råd, ts? Eller for å fortelle sin historie og få noens reaksjoner på den? Det er en ting man spør om, før man gir råd. Man sikrer seg at mottaker samtykker til å få råd, man prakker dem ikke på noen ubedt (særlig venner og familie). Og når man så gir råd, så gir man dem med forbehold. Man kan feks si «jeg ville nok ikke blitt i dette forholdet» eller «det fremstår, for meg, som om du utenom dette trives i forholdet og at det gir deg økt livskvalitet. Dersom det er riktig tolket ville jeg snakket med han» Og, ja, det er helt naturlig å skylde på andre enn seg selv når livet ikke går riktig vei. Det er en menneskelig mekanisme i daglig bruk hos mange. Les bare en tråd eller to (eller din egen) her på kg, så ser du at folk flest tenker «andre» primært har skylden for hendelser de selv burde ha sett var en naturlig konsekvens av egne handlinger. Som ditt valg om å gi konkrete råd om et forhold du nok ikke visste nok om til å gi kvalifiserte råd. Anonymkode: 87112...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå