Gå til innhold

Artrose smerter. Hvordan lindrer du dine plager?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått påvist hofteartrose og har en del smerter. Værst er det når jeg reiser meg opp etter å ha sittet i ro en stund.

Har noen som har artrose noen råd om hvordan leve best mulig med artrose?

Er kosttilskudd noen vits å ta? Hva slags trening kan hjelpe?

Er bare i 50-årene og er bekymret for mye plager etterhvert.

Anonymkode: 8fe12...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For meg er det varme som er den største smertelindringen. Går mye med ull, fra høst til sen vår. Har det verst i hender og føtter nå, så jeg har kjøpt kompresjonsokker og -hansker som jeg bruker daglig. Om natta så bruker jeg nattdrakt og glatt laken, slik at det er enkelt å snu på meg.

Prøver å holde meg aktiv og holde ned vekten. Spiser normal kost, og tar ikke noe kosttilskudd.

Av aktivitet så er bassengtrening (varmebasseng) det som har vært best når det var som verst, men nå er det tur i skog og fjell som jeg liker mest. Går også til fysioterapeut en gang i uka.

K47

Anonymkode: abb7b...e7f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk byttet hofte da jeg var 47 pga skadeutløst artrose. 

Det gikk i Arcoxia, Paralgin Forte og skli-laken siste sommeren før den ble byttet. 

Godt trent og veldig aktiv, men det ble protese til slutt alikevel.

Anonymkode: cc9dd...1a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Trene" er ikke lurt. Er mange idioter som mener å gni bort det siste med brusk er lurt. Husk hofta di er full av grus.

Nei,oppskriften her er 100Mg Tramadol. 1200Mg Ibux og 1000 mg Paracet.  Ei kortison sprøyte i ny og  ne.  Må vel ta det privat eller vente til man blir pensjonist....

Anonymkode: 67bff...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

"Trene" er ikke lurt. Er mange idioter som mener å gni bort det siste med brusk er lurt. Husk hofta di er full av grus.

Nei,oppskriften her er 100Mg Tramadol. 1200Mg Ibux og 1000 mg Paracet.  Ei kortison sprøyte i ny og  ne.  Må vel ta det privat eller vente til man blir pensjonist....

Der tar du helt feil. 

Styrketrening anbefales når du har artrose. 

Kortison gjør brusken mykere og artrosen verre.

Blir det protese er det viktig at muskulaturen er sterk hvis du skal ha en brukbar rehab.

(Jeg ble som nevnt i tidligere innlegg operert som 47 åring)

https://www.helsenorge.no/48ed26/globalassets/helsedirektoratet/fysisk-aktivitet-og-artrose.pdf

https://spurt.no/bivirkninger-av-kortisonsproyte/

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Riktig som AB over her sier. Trening er anbefalt og veldig bra når man har artrose.

Personlig synes jeg bassengtrening er veldig deilig, ellers kan man gjøre nesten hva som helst av trening som man liker, kanskje bortsett fra å løpe på asfalt.

Anonymkode: 7bb2a...3fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker

Tror jeg har artrose i mine knær. Men legen vil ikke ta stående røntgen fordi hen mener jeg er for ung til å ha slitasjeskader. 

Har ikke funnet noe som hjelper enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Artrose i begge knær, stive og ømme spesielt i kaldt og rått vær. I smertefulle perioder tar jeg Vimovo om morgenen som jeg opplever tar brodden av smertene. Har nå gått ned 5 kilo siden nyttår, er overvektig og det hjelper. 

Jeg fikk beskjed om at det var bedre med aktivitet og heller ta en smertestillende. 

Anonymkode: 53d86...1a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk byttet hofte da jeg var 47 pga skadeutløst artrose. 

Det gikk i Arcoxia, Paralgin Forte og skli-laken siste sommeren før den ble byttet. 

Godt trent og veldig aktiv, men det ble protese til slutt alikevel.

Har det fungert bra med protesen? Hvor lenge har du hatt den? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lykkedykker skrev (21 minutter siden):

Tror jeg har artrose i mine knær. Men legen vil ikke ta stående røntgen fordi hen mener jeg er for ung til å ha slitasjeskader. 

Har ikke funnet noe som hjelper enda. 

Jeg gikk direkte til en fysioterapeut og ble henvist til rtg derfra. Da fikk jeg påvist degenerasjon i brusken i hofta.

Man behøver ikke henvisning fra lege for å gå til fysioterapeut. Kanskje kan en fysioterapeut ut fra dine symptomer finne ut om det er artrose👍

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Artrose i begge knær, stive og ømme spesielt i kaldt og rått vær. I smertefulle perioder tar jeg Vimovo om morgenen som jeg opplever tar brodden av smertene. Har nå gått ned 5 kilo siden nyttår, er overvektig og det hjelper. 

Jeg fikk beskjed om at det var bedre med aktivitet og heller ta en smertestillende. 

Tenker på vekta jeg også. Skulle veldig gjerne gått ned noen kg, men får det ikke til.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg spiser voltaren 2-3 ganger om dagen fast. Pluss syrenøytraliserende i tillegg. Har mest smerter i hendene, tær, ankel og knær. Pluss skuldre. Trener aktivt 3-5 ganger i uka. Kjører alltid veldig god oppvarming og nedtrapping. Har god effekt av smertestillende. Har i tillegg vanligvis 1 ganger i uka i varmebasseng. Har det varmt inne og ligger mye under varmeteppe. Jeg er "bare" i nedre sjikte i 30 årene, så får se hvordan kroppen er om 10år.. til daglig trener jeg mot halvmaraton. De dagene smertene er ille, men tolererer trening så tar jeg sykkel fremfor løping. Kjører styrkeøvelser med fokus på bevegelse, ikke så tungt. Og ikke minst hvile..

Anonymkode: b7f8b...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spiser voltaren 2-3 ganger om dagen fast. Pluss syrenøytraliserende i tillegg. Har mest smerter i hendene, tær, ankel og knær. Pluss skuldre. Trener aktivt 3-5 ganger i uka. Kjører alltid veldig god oppvarming og nedtrapping. Har god effekt av smertestillende. Har i tillegg vanligvis 1 ganger i uka i varmebasseng. Har det varmt inne og ligger mye under varmeteppe. Jeg er "bare" i nedre sjikte i 30 årene, så får se hvordan kroppen er om 10år.. til daglig trener jeg mot halvmaraton. De dagene smertene er ille, men tolererer trening så tar jeg sykkel fremfor løping. Kjører styrkeøvelser med fokus på bevegelse, ikke så tungt. Og ikke minst hvile..

Anonymkode: b7f8b...852

Dette høres vondt ut😥. Se på artikkelen lenger opp i tråden om antiinflammatorisk kost, det kan jo være noe i det med å spise etter rådene der.

Greier du å være i arbeid med såpass mye smerter?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hofteartrose her. Jeg har gått ned i stilling,da jeg har en fysisk jobb. Unngår lange gåturer på hardt underlag. Går til fysioterapeut. Prøver å unngå smertestillende. 

Anonymkode: fd575...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hofteartrose her. Jeg har gått ned i stilling,da jeg har en fysisk jobb. Unngår lange gåturer på hardt underlag. Går til fysioterapeut. Prøver å unngå smertestillende. 

Anonymkode: fd575...6e9

Å gå på et variert og mykt underlag er det beste ja👌. Jeg kjenner lite til smerter mens jeg går. De kommer etterpå når jeg har sittet en stund. Stivner fort.

Er det hjelp i fysikalsk behandling? Hva går den ut på?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tai Chi er en treningsform frt er forsket på i tillegg kan redusere og forbedre leddgikt og generelt sett forebygge. Sjekk det ut.

Anonymkode: 2a3d2...531

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tenker på vekta jeg også. Skulle veldig gjerne gått ned noen kg, men får det ikke til.

Ts

Det er veldig vanskelig, men jeg har lykkes bedre i 2024 enn tidligere. Spiser «bare» mellom 7.30 og 19.30 noe som har fått meg til å kutte alle de tomme kaloriene jeg tidligere dyttet i meg på kveldstid. Godteri og snacks kun fredag og lørdag, men kan ta en sjokoladebit på jobb om det en sjelden gang tilbys. Gått på en smell i vinterferien men klarte å starte opp igjen mandagen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Der tar du helt feil. 

Styrketrening anbefales når du har artrose. 

Kortison gjør brusken mykere og artrosen verre.

Blir det protese er det viktig at muskulaturen er sterk hvis du skal ha en brukbar rehab.

(Jeg ble som nevnt i tidligere innlegg operert som 47 åring)

https://www.helsenorge.no/48ed26/globalassets/helsedirektoratet/fysisk-aktivitet-og-artrose.pdf

https://spurt.no/bivirkninger-av-kortisonsproyte/

Full?

Muskulatur er en ting. Men å belaste bein mot bein er da overhodet ingen ingen løsning.  Er utrolig få "unge" som får protese uten at leddet er knust. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...