AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #61 Del Skrevet 14. mars 2024 Jeg synes påskelunsj er en uting. Ikke pga religion eller kultur, men pga at det er så synd å bruke siste skoledager før ferien på å smitte hverandre med den omgangssyka som går rundt omkring. I alle fall hvis det er buffet , og det har det som regel vært for mine barn, i alle fall. Anonymkode: 46908...340 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 14. mars 2024 #62 Del Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det enkleste er å flytte felles lunsj til etter fastetiden. Nå er det jo også fastetid for kristne. Selv om vi spiser dropper mange kjøtt, godteri osv. Selv om alle religiøse valg til syvende og sist er personlige valg, synes jeg man skal ta hensyn. Anonymkode: 91abe...121 Mange?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #63 Del Skrevet 14. mars 2024 Server påskelunsj som vanlig, og så kan de som ønsker å avstå fra å spise heller droppe å forsyne seg. Selvsagt er det uheldig at deres fastetid sammenfaller med vår påske, men sånn vil det jo naturlig nok være enkelte ganger. Anonymkode: c8919...648 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonish91 Skrevet 14. mars 2024 #64 Del Skrevet 14. mars 2024 Hvor gammel er disse barna? Synes det er veldig trist at barn skal faste. Er muslim selv, men kunne aldri falt meg inn å latt ungen som går på barneskole faste. Du får si ifra til foreldrene om denne påskelunsjen, kanskje barna ikke trenger å faste den dagen?? Bestemmer de seg for å faste så får dem gjøre andre aktiviteter imens dere spiser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DrueSmoothie Skrevet 14. mars 2024 #65 Del Skrevet 14. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jobber på en barneskole med mange muslimske barn, Elevene er tolerante og nysgjerrige på hverandres religioner. Det er så bra! Som lærer er jeg opptatt av å ta vare på og videreformidle norske tradisjoner og skikker, men synes også det er viktig å lære nye tradisjoner og skikker fra andre kulturer. Ja til mangfold! Nå er det flere barn som faster, de er stolt av det og gleder seg til id. Så kan man jo synes at barn ikke burde faste, de strever feks med å holde konsentrasjonen og humøret oppe gjennom skoledagen, men det er egentlig ikke poenget her. Nå planlegger vi felles påskelunsj, det er så hyggelig og en fin tradisjon. Elevene lærer mye, alt fra å dele til bordskikk. Men er det litt respektløst å ha påskelunsj når mange elever ikke får spise? Burde vi ha en «vårlunsj» istedet? Ønsker ikke islamfobisktiske svar… Anonymkode: 0125a...328 Jeg ville tenkt at dere skal gjennomføre påskelunsjen da det er en norsk ganske vanlig tradisjon, og så kan de som ikke ønsker å spise velge å ikke gjøre det uten at det skal bli noen sak ut av det. Jeg synes at når man kommer til ett annet land så kan man ikke forvente at skoler, barnehager, arbeidslivet og samfunnet generelt skal endres og tilpasse seg dems religion. Det er de som må tilpasse seg til samfunnet de flytter til. Dog mener jeg ikke at de ikke skal kunne utøve sin egen religion, men de må også respektere vår religion og våre vaner og gjøre egne tilpasninger etter eget ønske og tro, på lik linje med at vi må respektere dems levesett og ikke pakke på dem våre vaner. Men det betyr jo ikke at vi selv skal avstå fra norske vaner, norske tradisjoner og norsk religion og tro. Ingen ville flyttet fra Norge til ett islamsk land og forventet å få servert påskelunsj midt i Ramadan Endret 14. mars 2024 av DrueSmoothie 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #66 Del Skrevet 14. mars 2024 For de aller fleste nordmenn betyr "Påske" fri, påskegg, sjokolade, appelsiner, skitur, fjære, lammelår, påskehare, kyllinger.. Religion har ikke noe å gjøre i skolen i det hele tatt, hverken den ene eller den andre. En påskelunsj hvor vi minnes Jesus og hans død og oppstandelse, nei takk. En påskelunsj hvor vi spiser rundstykker med egg og drikker kakao, ja takk! Anonymkode: bac10...5f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #67 Del Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For de aller fleste nordmenn betyr "Påske" fri, påskegg, sjokolade, appelsiner, skitur, fjære, lammelår, påskehare, kyllinger.. Religion har ikke noe å gjøre i skolen i det hele tatt, hverken den ene eller den andre. En påskelunsj hvor vi minnes Jesus og hans død og oppstandelse, nei takk. En påskelunsj hvor vi spiser rundstykker med egg og drikker kakao, ja takk! Anonymkode: bac10...5f8 Det vil bare skape større avstand. På min arbeidsplass ble det sendt ut litt informasjon om Ramadan da den startet, som også oppfordret til å ønske "god ramadan", samt stille spørsmål. Lærerikt og inkluderende. Jeg er selv ikke kristen. Men setter pris på barnelærdommen rundt kristendom da det gir meg stor forståelse for hva disse dagene betyr for venner som har et annet livssyn enn meg. Anonymkode: 4e216...359 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 14. mars 2024 #68 Del Skrevet 14. mars 2024 Norge sine tradisjoner er basert på kristne verdier og tradisjoner. Det gjelder også påske frokost, selv om man kanskje ikke nødvendigvis blander inn Jesus i selve frokosten. Hvorfor skal de norske tradisjonene hviskes ut, eller endres på pga andre religioner og deres tradisjoner? Uansett om det et muslimer, jøder, ateister eller hva enn det er. Bor man i Norge så følger man norske tradisjoner så godt det lar seg gjøre. Barn i muslimsk tro forsåvidt må heller ikke faste, og det samme gjelder for syke og gravide, så hvis barna ikke spiser så er det et valg, og har ingenting med å følge fasten i ramadan å gjøre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Urwa Skrevet 14. mars 2024 #69 Del Skrevet 14. mars 2024 (endret) Jeg syns du kan ha påskelunsj på skolen som dere pleier. De som ikke faster spiser og de som faster spiser ikke. Også kan dere kansje ha en Eid lunsj etter Ramadan? Da kan de muslimske barna ta med matretter fra sine egne land 😊 Endret 14. mars 2024 av Urwa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #70 Del Skrevet 14. mars 2024 Da jeg gikk på skolen hadde vi kakekos på den siste fredagen i hver måned. Jeg har cøliaki og kan ikke spise kake. Det er bare sånn det er når man er litt annerledes enn majoriteten. Like greit å venne seg til det som barn så får man ikke «sjokk» av at ikke arbeids- og voksenlivet ikke kan tilpasse absolutt alt til enhver tid. Tror det er mye sunnere for barna å oppleve det enn å få store puter sydd under armene hele barndommen. Anonymkode: 96a15...69b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #71 Del Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det at de ikke spiser på dagtid er jo for det meste et personlig valg, det vil ikke være riktig at majoriteten skal forandre sine tradisjoner fordi en minoritet har visse religiøse skikker. Om noe er respektløst så er det å forvente at majoriteten skal føye seg etter minoritetens religion. Anonymkode: 43169...48f Dette! 👏🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: 9910c...25e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 14. mars 2024 #72 Del Skrevet 14. mars 2024 Jeg tenker at dette er en fin anledning til å lære barna om toleranse og det å være nysgjerrig på hverandres religioner og tradisjoner. Kall det for all det påskelunsj, men pass på at det er annet enn bare fokus på mat. Som å pynte bord, ha quiz, synge, fortelle vitser, eller hva det nå skal være. I tillegg kan det jo være greit å presisere at noen har Ramadan, og derfor velger å ikke spise, og at det ikke skal presses på at de skal spise. Kanskje la en av dem forklare kort hvorfor, eller forklare selv, dersom de ikke har lyst. Det viktige her er jo at det ikke skal legges press på at de skal spise, men at de skal føle seg inkludert i det som skjer likevel. Altså, inkluder dem i samværet, samtale og alt det sosiale lunsjen består i, og ikke lag en sak ut av at de ikke spiser. Det er jo veldig fint om klassen da også lager en liten markering ut av Eid. Min arbeidsgiver har også sendt ut informasjon om Ramadan, og oppfordret alle andre til å møte dette med respekt, forståelse og nysgjerrighet. Jeg likte spesielt godt at det ble oppfordret til å invitere de som faster også med til lunsj, ved å fokusere på at de også trenger pause, og at de skal føle seg inkludert i fellesskapet selv om de ikke spiser. Jeg tenker det er slik med barn også, at de setter pris på et avbrudd i hverdagsrutinen, og at det å ha påskelunsj primært er en hyggelig sosial ting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #73 Del Skrevet 14. mars 2024 23 hours ago, AnonymBruker said: Jobber på en barneskole med mange muslimske barn, Elevene er tolerante og nysgjerrige på hverandres religioner. Anonymkode: 0125a...328 Barn er ikke muslimske. De har muslimske foreldre. Barn er først og fremst hjernevasket, enten det er ateisme, kristendom, islam eller andre dom'er og ism'er. Anonymkode: b5114...c39 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #74 Del Skrevet 14. mars 2024 Om du bor i Norge har vi påskelunsj her. De som ikke spiser, spiser ikke. Må vi ta bort den norske påskelunsjen i norge pga utlendinger? Anonymkode: ff16f...d5c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RockyRose Skrevet 14. mars 2024 #75 Del Skrevet 14. mars 2024 Påskelunsj er tradisjon for dykk, då gjer de det. Rekna ikkje med de avlyser matpause pga faste? God informasjon i forkant så er alt ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #76 Del Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 17.04): Jobber på en barneskole med mange muslimske barn, Elevene er tolerante og nysgjerrige på hverandres religioner. Det er så bra! Som lærer er jeg opptatt av å ta vare på og videreformidle norske tradisjoner og skikker, men synes også det er viktig å lære nye tradisjoner og skikker fra andre kulturer. Ja til mangfold! Nå er det flere barn som faster, de er stolt av det og gleder seg til id. Så kan man jo synes at barn ikke burde faste, de strever feks med å holde konsentrasjonen og humøret oppe gjennom skoledagen, men det er egentlig ikke poenget her. Nå planlegger vi felles påskelunsj, det er så hyggelig og en fin tradisjon. Elevene lærer mye, alt fra å dele til bordskikk. Men er det litt respektløst å ha påskelunsj når mange elever ikke får spise? Burde vi ha en «vårlunsj» istedet? Ønsker ikke islamfobisktiske svar… Anonymkode: 0125a...328 Barn er fritatt for fasten så skjønner ikke Anonymkode: dfc95...b73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #77 Del Skrevet 14. mars 2024 Barn må ikke faste. Noen gjør det likevel for å teste det ut. Så nei, påskelunsj er ikke dårlig gjort. Anonymkode: 1b9c3...fb8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonish91 Skrevet 14. mars 2024 #78 Del Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du bor i Norge har vi påskelunsj her. De som ikke spiser, spiser ikke. Må vi ta bort den norske påskelunsjen i norge pga utlendinger? Anonymkode: ff16f...d5c Pga utlendinger? 🤣🤣 den va faktisk morsom, tenker du bare at muslimer e utlendinger? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #79 Del Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du bor i Norge har vi påskelunsj her. De som ikke spiser, spiser ikke. Må vi ta bort den norske påskelunsjen i norge pga utlendinger? Anonymkode: ff16f...d5c Ærlig talt, da. De som følger islam, og ramadan, på min arbeidsplass, er Norske. Akkurat som at dine barnebarn ville vært Pakistanske om du flyttet til Pakistan, og dere fortsatte å bevare familiens kristne livssyn. Anonymkode: 4e216...359 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. mars 2024 #80 Del Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ærlig talt, da. De som følger islam, og ramadan, på min arbeidsplass, er Norske. Akkurat som at dine barnebarn ville vært Pakistanske om du flyttet til Pakistan, og dere fortsatte å bevare familiens kristne livssyn. Anonymkode: 4e216...359 Men de andre som ikke følger ramadan må jo få lov å fortsette med sine tradisjoner fordet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå