AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #21 Skrevet 13. mars 2024 Flaskeknaske skrev (Akkurat nå): Hadde kommet til å sende en bekymringsmelding om ledelsen i barnehagen om mine barn skulle bli frarøvet maten sin fordi noen muslimer faster. Du er ikke skikket til å være leder i barnehage. TS jobber ikke i barnehage 😅 Anonymkode: 43eee...74f 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #22 Skrevet 13. mars 2024 Ikke de kristne barnas feil at muslimene faster i påska heller?! Skal vi fire på alle våre tradisjoner fordi vi skal ta hensyn til alle andre? Anonymkode: 499f2...ba8 5 2
mocca1 Skrevet 13. mars 2024 #23 Skrevet 13. mars 2024 Hvorfor skal dere ta hensyn til muslimene sin faste, men ikke ta hensyn til ikke-muslimer som vil ha glede av den type lunsj? Arranger påskelunsjen. 6 6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #24 Skrevet 13. mars 2024 Flaskeknaske skrev (4 minutter siden): Hadde kommet til å sende en bekymringsmelding om ledelsen i barnehagen om mine barn skulle bli frarøvet maten sin fordi noen muslimer faster. Du er ikke skikket til å være leder i barnehage. Og imens sender andre sære foreldre bekymringsmeldinger fordi barnet deres ikke skal utsettes for noen form for religion osv osv. Felles for alle disse folka er fokuset på : Meg, meg, meg! Anonymkode: 03939...6b6 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #25 Skrevet 13. mars 2024 Det er selvfølgelig veldig kjedelig å måtte se på at de andre elevene koser seg med felles påskemåltid, men Ramadan flytter på seg og i år havner det på et dumt tidspunkt. Ikke så mye å gjøre noe med. Alle skolene jeg vet om skal ha påskelunsj i år, så det er tydelig at dette ikke endres. Skolene har ikke påskelunsj som en del av et kristent opplegg. Det er bare et samlende måltid. Når det er sagt, faster som regel ikke yngre barn. Det er stort sett ingen her som har fastet før 5. klasse, de fleste fra 6.-7. Anonymkode: 53bdb...9e7 2
Urwa Skrevet 13. mars 2024 #26 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Kanskje respektere begge religionene og utsette lunsjen til etter at fasten er over. Vi kristne har også fastetid nå frem til påske... Anonymkode: f00ec...011 Åssen faster dere😊? 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #27 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men er det litt respektløst å ha påskelunsj når mange elever ikke får spise? Burde vi ha en «vårlunsj» istedet? Ønsker ikke islamfobisktiske svar… Anonymkode: 0125a...328 Hæ? Hvordan forandrer det at elever ikke får spise om du kaller det vårlunsj istedet for påskelunsj, de får jo fortsatt ikke spise! Spørsmålet høres jo helt ulogisk ut. Anonymkode: 43faf...6f3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #28 Skrevet 13. mars 2024 Vi velger å ha påskelunsj som normalt. Sender beskjed hjem til alle foresatte. Om muslimer velger å ikke spise, kan de fortsatt delta i aktiviteter rundt fellesbordet. Dersom vi får beskjed om at muslimer bør få et annet opplegg er ikke det noe problem. I samme melding hjem gir vi beskjed om at vi skal markere ID. Vi avlyser ikke planlagte aktiviteter som gagner alle på grunn av noens religiøse overbevisning. De velger selv om de vil delta aktivt, delta passivt eller ha et annet opplegg. Det samme gjør vi jo ved gudstjeneste eller besøk i diverse gudshus. Jeg har hatt flere muslimer med i kirka, men de velger jo selv å ikke delta aktivt og ikke tro på prestens forkynning. De fleste muslimske foreldre jeg har vært borti har vært positive til at ungene får oppleve mye forskjellig, så lenge de får god informasjon på forhånd. Anonymkode: 56ff0...28b 9 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #29 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kristne har faste frem til påske... Anonymkode: f00ec...011 Ikke de «vanlige» norske kristne. Det er de ortodokse kristne som har en slags faste, har bare opplevd det med østeuropeere. Synes godt at man kan kalle det vårlunsj. Perspektivet mitt er at foreldrene mine var JV da jeg gikk på skolen; om du kaller det vårlunsj eller påskelunsj har noe å si for om barn av JV får delta eller ikke. Muslimene er mye mer tolerante på dette enn Jehovas vitner. Anonymkode: d3a09...5d5 1
Minitroll Skrevet 13. mars 2024 #30 Skrevet 13. mars 2024 (endret) Jeg faster også, men er ikke religiøs. Fastelaven er over 24.mars og ramadan ikke lenge etter. Er det tirsdag før påske denne lunsjen skal være? edit: nei, ramadan er visst til 9. april. Endret 13. mars 2024 av Minitroll Feil 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #31 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke de kristne barnas feil at muslimene faster i påska heller?! Skal vi fire på alle våre tradisjoner fordi vi skal ta hensyn til alle andre? Anonymkode: 499f2...ba8 Siden det er skole, forutsetter jegat dette ikke skjer i påsken. Enten ser ts for seg en påskelunsj før palmesøndag, dvs i perioden det også er faste i kristendommen, eller etter påske, hvor det verken er islamsk eller kristen faste. Da er det enkleste å gå for det siste, og fått måltid de fleste kan delta. Sågar man muligheten til å fortelle omuøike kulturer, hvordan ulike grupper faster, og å ta hensyn til dette. Der er da heller ingen norsk tradisjon med påskeøunsj før palmesøndag. Anonymkode: 91abe...121
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #32 Skrevet 13. mars 2024 Barn trenger i prinsippet ikke å faste før de er 14-15 år. Varierer veldig fra familie til familie. Noen ønsker å prøve før, noen får prøvefaste noen dager. Noen begynner ikke før de er kanskje 14 år. Det vet man aldri, man kan ikke bare anta at alle barn faster fordi de er muslim.❤️ Tror ikke du skal bekymre deg for at muslimske barn som ikke får spise. Tror de fleste foreldre, muslimske eller ikke skjønner at barn trenger næring i løpet av dagen. Spesielt når de går på barneskolen. Anonymkode: c8786...e54 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #33 Skrevet 13. mars 2024 Minitroll skrev (5 minutter siden): Jeg faster også, men er ikke religiøs. Fastelaven er over 24.mars og ramadan ikke lenge etter. Er det tirsdag før påske denne lunsjen skal være? edit: nei, ramadan er visst til 9. april. Fastelavn var 2.mars , mer formelt er det vel askeonsdag (5.mars) som er fastelaven, dvs kvelden før fasten. Kristen faste er slutter påskeaften. Anonymkode: 91abe...121
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #34 Skrevet 13. mars 2024 Tenker du skal kalle det påskelunsj. På samme måte som vi respekterer ramadan, skal de respektere påske!(er ikke kristen, men dette er også kultur) Det er ikke påbudt for dem å faste som såpass unge, og i tillegg vil jeg si de nesten må respektere dere spiser på samme måte dere respekterer de ikke gjør det. Når er ramadan over? Da kunne dere kanskje tatt det da. Men ikke kall det vårlunsj. Uansett navnet, er det perioden som avgjør om de får spist eller ikke. Og da er det jo uansett best å kalle det påskelunsj, det skal de venne seg til på samme måte som vi respekterer at de feirer eid osv Anonymkode: bd19b...905 3 1 3
Minitroll Skrevet 13. mars 2024 #35 Skrevet 13. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fastelavn var 2.mars , mer formelt er det vel askeonsdag (5.mars) som er fastelaven, dvs kvelden før fasten. Kristen faste er slutter påskeaften. Anonymkode: 91abe...121 Fastelaven startet offisielt søndag 11. og fasten askeonsdag 14.feb. Endret 13. mars 2024 av Minitroll
tirben Skrevet 13. mars 2024 #36 Skrevet 13. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Barn trenger i prinsippet ikke å faste før de er 14-15 år. Varierer veldig fra familie til familie. Noen ønsker å prøve før, noen får prøvefaste noen dager. Noen begynner ikke før de er kanskje 14 år. Det vet man aldri, man kan ikke bare anta at alle barn faster fordi de er muslim.❤️ Tror ikke du skal bekymre deg for at muslimske barn som ikke får spise. Tror de fleste foreldre, muslimske eller ikke skjønner at barn treng næring i løpet av dagen. Spesielt når de går på barneskolen. Anonymkode: c8786...e54 I min sjuende klasse faster alle muslimer og de ortodokse kristne fra Eritrea. Og det er ganske vanlig fra 5-6. klasse. Endret 13. mars 2024 av tirben
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #37 Skrevet 13. mars 2024 Minitroll skrev (7 minutter siden): Fastelaven startet offisielt søndag 11. og fasten askeonsdag 14.feb. Beklager, bommet på kalenderen. Poenget var at fastelavn har vært, fastelavnssøndag som du viser til, samt blåmandag, feittirsdag og askeonsdag. Formelt/tradisjonelt er sistnevnte fastelavn (faste abend - kvelden før fasten). Uansett faste før påske er også en kristen tradisjon. Tradisjonen er annerledes enn muslimsk faste. Vi spiser, men dropper ofte kjørr, alkohol, sjokolade osv. Anonymkode: 91abe...121
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #38 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Man lar da ikke være å spise i fasten, man spiser jo før og etter sola går opp og ned. Anonymkode: f00ec...011 Det er muslimene som har denne late-som-fasten der de spiser om natta og ikke om dagen. Hvilken FLOTT tradisjon... Anonymkode: 6b3f1...194 2
SPOCA Skrevet 13. mars 2024 #39 Skrevet 13. mars 2024 Nei. Er kontaktlærer og jobber på en skole med en del muslimske barn. Jeg har tre muslimske barn i min klasse. Selvfølgelig har vi påskefrokost, og selv den ene trinnkontakten som selv er muslim synes det bare er hyggelig. For øvrig er det regel på min skole (barneskole) at barn som faster, skal gi beskjed til kontaktlærer. De færreste barna faster og det er heller ikke anbefalt å faste for mye når man er under 15 år. Ingen av mine muslimske barn faster. Vi legger dog til rette, så barna får be én gang om dagen, men ellers må de tåle at vi er flere kulturer og religioner med ulike tradisjoner. For oss er påskefrokost tradisjon og veldig koselig. Alle liker denne tradisjonen, uavhengig av hva man tror på. Foreldrene liker det veldig godt. For oss har dette ikke vært en problematikk i det hele tatt, siden elevene er under 15 år og foreldrene støtter også påskefrokosten. 5
Minitroll Skrevet 13. mars 2024 #40 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Beklager, bommet på kalenderen. Poenget var at fastelavn har vært, fastelavnssøndag som du viser til, samt blåmandag, feittirsdag og askeonsdag. Formelt/tradisjonelt er sistnevnte fastelavn (faste abend - kvelden før fasten). Uansett faste før påske er også en kristen tradisjon. Tradisjonen er annerledes enn muslimsk faste. Vi spiser, men dropper ofte kjørr, alkohol, sjokolade osv. Anonymkode: 91abe...121 Vi har hatt vårfaste i Skandinavia mye lengre enn kristendommen. Just sayin. Jeg spiser minimalt i ukedagene, men drikker vann/ mineralvann gjennom hele dagen. Kjøper ingen unødvendige ting. Spiser kjøtt på søndager. Det setter impulskontrollen på prøve, i år er første gang jeg klarer å holde meg (nesten) helt etter planen mtp shopping og godteri. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå