Gå til innhold

Ramadan og påskelunsj på skolen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jobber på en barneskole med mange muslimske barn, Elevene er tolerante og nysgjerrige på hverandres religioner. Det er så bra! Som lærer er jeg opptatt av å ta vare på og videreformidle norske tradisjoner og skikker, men synes også det er viktig å lære nye  tradisjoner og skikker fra andre kulturer. Ja til mangfold! 
Nå er det flere barn som faster, de er stolt av det og gleder seg til id. Så kan man jo synes at barn ikke burde faste, de strever feks med å holde konsentrasjonen og humøret oppe gjennom skoledagen, men det er egentlig ikke poenget her. Nå planlegger vi felles påskelunsj, det er så hyggelig og en fin tradisjon. Elevene lærer mye, alt fra å dele til bordskikk. Men er det litt respektløst å ha påskelunsj når mange elever ikke får spise? Burde vi ha en «vårlunsj» istedet?

Ønsker  ikke islamfobisktiske svar…

Anonymkode: 0125a...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det enkleste er å flytte felles lunsj til etter fastetiden. Nå er det jo også fastetid for kristne. Selv om vi spiser, dropper mange kjøtt, godteri osv.

Selv om alle religiøse valg til syvende og sist er personlige valg, synes jeg man skal ta hensyn.

Anonymkode: 91abe...121

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har vel ikke noe å si om man kaller det påskelunsj eller vårlunsj i denne settingen? De spiser vel like lite uansett? 

Anonymkode: 1594b...9ac

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en barneskole ville jeg ikke tenkt på det - i den alderen er de hverken forventet eller pålagt å faste - men kanskje vært litt ekstra bevisst på å informere foreldrene i forkant.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Påskelunsj kan forankres i kristendommen og Jesu påskemåltid med disiplene på skjærtorsdag. Da har det en slags relevans for religionsundervisningen. En "vårlunsj" kan være hyggelig det også, men da blir det bare et felles måltid uten denne naturlige kulturelle koblingen mellom en påskelunsj og påskens budskap.

Anonymkode: 76460...dce

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Nå planlegger vi felles påskelunsj, det er så hyggelig og en fin tradisjon. Elevene lærer mye, alt fra å dele til bordskikk. Men er det litt respektløst å ha påskelunsj når mange elever ikke får spise? Burde vi ha en «vårlunsj» istedet?

Kansje spørre foreldre hva de syns. Jeg syns det er urettferdig for alle barn som feirer Påske å ble fratatt Påskelunsj...

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje respektere begge religionene og utsette lunsjen til etter at fasten er over. Vi kristne har også fastetid nå frem til påske...

Anonymkode: f00ec...011

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er vel kanskje trist å ikke kalle det påskelunsj, muslimer feirer ikke påske uansett, så det har vel ikke noe å si for muslimene om en kaller det påske. De spiser jo uansett ikke da. 

Går fint an å respektere begge parter uten å tråkke på noen, inkludert kristne tradisjoner 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke de som faster faste og de som ikke faster spise påskelunsj?
De er jo stolte over å ikke spise og da blir de vel stolte av å avstå fra denne lunsjen. Ikke ta fra dem den stoltheten. 

Anonymkode: 264e8...89d

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Topsi said:

Tja, er vel kanskje trist å ikke kalle det påskelunsj, muslimer feirer ikke påske uansett, så det har vel ikke noe å si for muslimene om en kaller det påske. De spiser jo uansett ikke da. 

Går fint an å respektere begge parter uten å tråkke på noen, inkludert kristne tradisjoner 

Enig. I tillegg Påske er ikke bare kristen men for de fleste barn. Alle får egg uansett :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jobber på en barneskole med mange muslimske barn, Elevene er tolerante og nysgjerrige på hverandres religioner. Det er så bra! Som lærer er jeg opptatt av å ta vare på og videreformidle norske tradisjoner og skikker, men synes også det er viktig å lære nye  tradisjoner og skikker fra andre kulturer. Ja til mangfold! 
Nå er det flere barn som faster, de er stolt av det og gleder seg til id. Så kan man jo synes at barn ikke burde faste, de strever feks med å holde konsentrasjonen og humøret oppe gjennom skoledagen, men det er egentlig ikke poenget her. Nå planlegger vi felles påskelunsj, det er så hyggelig og en fin tradisjon. Elevene lærer mye, alt fra å dele til bordskikk. Men er det litt respektløst å ha påskelunsj når mange elever ikke får spise? Burde vi ha en «vårlunsj» istedet?

Husk det er ikke kun muslimske barn som faster.

Nei det er ikke respektløst, barn klarer fint å skjønne at folk er forskjellige og at en følger hovedskikkene i det landet en bor i

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det enkleste er å flytte felles lunsj til etter fastetiden. Nå er det jo også fastetid for kristne. Selv om vi spiser, dropper mange kjøtt, godteri osv.

Selv om alle religiøse valg til syvende og sist er personlige valg, synes jeg man skal ta hensyn.

Anonymkode: 91abe...121

Kristne som tilhører luthersk kirke faster stort sett ikke. Fastetiden er en tid for meditasjon etc og ikke å avstå fra mat og drikke for de fleste lutherske kristne. Og av de som er kristne i Norge tilhører det store flertallet den lutherske kirke. Jeg har aldri sett eller hørt om norske kristne som ikke spiser eller unngår visse matvarer i fasteperioden, og jeg må si jeg kjenner mange kristne. 

Jeg ville arrangert påskelunsj da vi bor i Norge og praktiserer norske tradisjoner. De som faster må gjerne gjøre det, men at barn faster synes jeg generelt er en veldig uting da de trenger den næringen for å vokse og utvikle seg. 

Anonymkode: 43eee...74f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Topsi skrev (9 minutter siden):

Kristne har faste frem til påske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kristne som tilhører luthersk kirke faster stort sett ikke. Fastetiden er en tid for meditasjon etc og ikke å avstå fra mat og drikke for de fleste lutherske kristne. Og av de som er kristne i Norge tilhører det store flertallet den lutherske kirke. Jeg har aldri sett eller hørt om norske kristne som ikke spiser eller unngår visse matvarer i fasteperioden, og jeg må si jeg kjenner mange kristne. 

Jeg ville arrangert påskelunsj da vi bor i Norge og praktiserer norske tradisjoner. De som faster må gjerne gjøre det, men at barn faster synes jeg generelt er en veldig uting da de trenger den næringen for å vokse og utvikle seg. 

Man lar da ikke være å spise i fasten, man spiser jo før og etter sola går opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Påskelunsj er kristendom, det er ikke inkluderende uansett. Syns dere kan godt ha en vårlunsj når det ikke er ramadan. 

Anonymkode: 29ca6...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kristne har faste frem til påske...

Bare noen grupper... poenget mitt er at det går ikke utover muslimske elever å ha påskelunch, ift å kalle det noe annet

Endret av Topsi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man lar da ikke være å spise i fasten, man spiser jo før og etter sola går opp og ned.

Og hvor mange timer er små barn oppe mellom de tidene til å kunne innta hele sitt dagsbehov?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn faster ikke. 

Islam har kristendommen i seg. 

Påsken er en historisk feiring av våren. At landet ble kristnet gjorde kun at de tok over endel av tradisjonene våre. En påskefeiring dreier seg om gule farger, egg og fruktbarhet. Ikke kristning. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...