AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #1 Skrevet 13. mars 2024 Sønnen min på 10 år fikk en «bestevenn» i slutten av september i fjor. Kameraten til sønnen min har vært med sønnen min hjem fra skolen hvertfall 4 ganger i uken og ofte spist middag her. Jeg har syns det har vært kjempe koselig å se da de fungerer så godt sammen og liker de samme tingene. Sønnen min har vært så lykkelig over at han endelig har funnet en han deler samme interessene med. De har hengt sammen som erteris både på skolen og etter skolen. Men, nå plutselig så har denne kameraten funnet seg en «ny» bestevenn. Han har begynt å ignorere sønnen min og sier «Hvorfor følger du etter oss?» når han og den nye kompisen er sammen. Sønnen min skjønner ingenting for det skjedde fra en dag til en annen. Og de hadde ingen uoverensstemmelser i forkant. Det eneste som evnt. hadde skjedd var at kompisen begynte å spille et annet spill på Roblox som den nye kompisen hans også var veldig god på. Sønnen min har andre å leke med i friminuttene, men savner bestevennen sin. Jeg har så vondt av gutten min og vet liksom ikke helt hvordan jeg skal reagere. Jeg har sagt at han må gi det litt tid så kommer han kanskje tilbake. Men, samtidig så vil jeg at gutten min skal vite at det ikke er greit å bli behandlet på den måten av venner. Gutten min vil heller ikke blande inn lærere og foreldrene til den andre gutten. Kompisen har også sluttet å gå til og fra skolen sammen med sønnen min noe de også gjorde hver dag. Noen råd fra andre foreldre her? Anonymkode: b527d...7f0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #2 Skrevet 13. mars 2024 Syns sånt er kjempevanskelig å snakke om! Fikk ingen rettledning eller veileding som barn, så sliter enormt med å si de rette ting til barnet mitt. Anonymkode: abe14...6f4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #3 Skrevet 13. mars 2024 Kjipe ting kan skje. Jeg har ingen løsning på den konkrete problemstillingen, men det er viktig å passe på å ha mer enn én god venn. Det blir veldig sårbart. Det kan skje noe slik som det har gjort for din sønn, eller vennen kan feks flytte. Anonymkode: 7a688...4f3 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #4 Skrevet 13. mars 2024 Dette synes jeg er vanskelig. På den ene siden er det ugreit å utestenge og droppe noen over natten uten at noe har skjedd. Som du sier, det er jo ikke å være en god venn. På den andre siden må barn få lov til å få nye venner og bestemme hvem de skal leke med. Noen ganger utvikler jo barn seg i forskjellig retning, får nye interesser, modnes ulikt osv. Så det synes jeg også må være «lov», i noen grad, selv om vi skal lære barna å være inkluderende. Anonymkode: a2b95...b42 1
Maleficenta Skrevet 13. mars 2024 #5 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sønnen min på 10 år fikk en «bestevenn» i slutten av september i fjor. Kameraten til sønnen min har vært med sønnen min hjem fra skolen hvertfall 4 ganger i uken og ofte spist middag her. Jeg har syns det har vært kjempe koselig å se da de fungerer så godt sammen og liker de samme tingene. Sønnen min har vært så lykkelig over at han endelig har funnet en han deler samme interessene med. De har hengt sammen som erteris både på skolen og etter skolen. Men, nå plutselig så har denne kameraten funnet seg en «ny» bestevenn. Han har begynt å ignorere sønnen min og sier «Hvorfor følger du etter oss?» når han og den nye kompisen er sammen. Sønnen min skjønner ingenting for det skjedde fra en dag til en annen. Og de hadde ingen uoverensstemmelser i forkant. Det eneste som evnt. hadde skjedd var at kompisen begynte å spille et annet spill på Roblox som den nye kompisen hans også var veldig god på. Sønnen min har andre å leke med i friminuttene, men savner bestevennen sin. Jeg har så vondt av gutten min og vet liksom ikke helt hvordan jeg skal reagere. Jeg har sagt at han må gi det litt tid så kommer han kanskje tilbake. Men, samtidig så vil jeg at gutten min skal vite at det ikke er greit å bli behandlet på den måten av venner. Gutten min vil heller ikke blande inn lærere og foreldrene til den andre gutten. Kompisen har også sluttet å gå til og fra skolen sammen med sønnen min noe de også gjorde hver dag. Noen råd fra andre foreldre her? Anonymkode: b527d...7f0 Huff sårt og vanskelig dette. Har ingen gode råd annet enn å gjerne oppfordre han til å forsøke å finne noen andre å henge med. Er vondt å bli den som dilter etter. Er tydelig den nye kompisen som ikke vil være med sønnen din, og påvirker han andre. Noen er veldig bestevenn orientert og vil bare være med en om gangen. Ikke bra det der. Hele bestevenn konseptet eller en nær venn opplegg er veldig ekskluderende. Alle barn må lære at flere kan være like gode venner. Man trenger ikke kun ha en bestevenn.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #6 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kjipe ting kan skje. Jeg har ingen løsning på den konkrete problemstillingen, men det er viktig å passe på å ha mer enn én god venn. Det blir veldig sårbart. Det kan skje noe slik som det har gjort for din sønn, eller vennen kan feks flytte. Anonymkode: 7a688...4f3 Han har som sagt flere venner. Så han er sammen med dem nå i friminuttene. Han syns bare det er leit at han ikke er venner med «beste» kompisen lenger. Sønnen min er nok en som knytter seg veldig til en og en person om gangen. Og foretrekker da denne personen. Men, burde kanskje oppmuntre han mer til å være sammen med de andre. Takk for svar. TS Anonymkode: b527d...7f0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #7 Skrevet 13. mars 2024 Samme skjedde sønnen min da han var 13. Det var to venner han hadde hatt i årevis, som plutselig sluttet å komme, sluttet å snakke med han på skolen, alltid var opptatt eller skulle noe med andre om sønnen min spurte om å omgås etter skoletid osv. Han ble rett og slett utestengt fra en dag til den neste, og fikk aldri noen forklaring. Ingen krangel hadde vært i forkant. Man kan ikke tvinge unger til å være venner, særlig ikke når de er blitt så store som 10+ og mer. De bestemmer selv. Vennskap er ikke noe man kan tvinge frem, ei eller lyst til å omgås bestemte personer. Så det er dessverre veldig lite eller ingenting du kan gjøre. Din sønn er ung, han vil finne nye venner (og du skriver at han har andre venner fra før), så det vil gå seg til. Han har bare erfart en lei lekse i ung alder, at venner kommer og går, og er ikke noe man er garantert å beholde resten av livet. Beklageligvis. Du kan trøste han på beste vis med noen visdomsord og at det vil gå over, men at det ikke er mulig å tvinge verken forklaring eller kameratskap ut av denne tidligere vennen hans. Anonymkode: 513fd...617
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #8 Skrevet 13. mars 2024 Maleficenta skrev (4 minutter siden): Huff sårt og vanskelig dette. Har ingen gode råd annet enn å gjerne oppfordre han til å forsøke å finne noen andre å henge med. Er vondt å bli den som dilter etter. Er tydelig den nye kompisen som ikke vil være med sønnen din, og påvirker han andre. Noen er veldig bestevenn orientert og vil bare være med en om gangen. Ikke bra det der. Hele bestevenn konseptet eller en nær venn opplegg er veldig ekskluderende. Alle barn må lære at flere kan være like gode venner. Man trenger ikke kun ha en bestevenn. Selv om han har andre han leker med så foretrekker han «bestevennen» sin. Er veldig enig. Jeg skal oppmuntre han til å spille på litt flere forskjellige venner. TS Anonymkode: b527d...7f0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #9 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme skjedde sønnen min da han var 13. Det var to venner han hadde hatt i årevis, som plutselig sluttet å komme, sluttet å snakke med han på skolen, alltid var opptatt eller skulle noe med andre om sønnen min spurte om å omgås etter skoletid osv. Han ble rett og slett utestengt fra en dag til den neste, og fikk aldri noen forklaring. Ingen krangel hadde vært i forkant. Man kan ikke tvinge unger til å være venner, særlig ikke når de er blitt så store som 10+ og mer. De bestemmer selv. Vennskap er ikke noe man kan tvinge frem, ei eller lyst til å omgås bestemte personer. Så det er dessverre veldig lite eller ingenting du kan gjøre. Din sønn er ung, han vil finne nye venner (og du skriver at han har andre venner fra før), så det vil gå seg til. Han har bare erfart en lei lekse i ung alder, at venner kommer og går, og er ikke noe man er garantert å beholde resten av livet. Beklageligvis. Du kan trøste han på beste vis med noen visdomsord og at det vil gå over, men at det ikke er mulig å tvinge verken forklaring eller kameratskap ut av denne tidligere vennen hans. Anonymkode: 513fd...617 Kloke ord. Takk for svar. TS Anonymkode: b527d...7f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå