AnonymBruker Skrevet 13. mars #1 Del Skrevet 13. mars Jeg lurer litt på noe rundt tidspunkt for eggløsning, jeg håper noen her kan svare på: Når har man egentlig eggløsning? Er det når testen er på sitt sterkeste, svakeste eller helt negativ? Jeg hadde positiv EL test i 3 dager på rad. Dag nummer 4 var strekene like sterke og usikker på om testen var positiv eller akkurat negativ. Når er eggløsning?🤣 Anonymkode: f4766...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #2 Del Skrevet 13. mars Eggløsning skjer 12-14 dager før første dag i mensen. Så har man regelmessig syklus- så er det en god måte å telle seg tilbake på når EL var. Eggløsningstester kan IKKE fortelle deg om eggløsning har skjedd - de indikerer bare at det KAN ha skjedd og at du har hatt stigning i LH hormon verdi. I forhold til Eggløsningstester så er det noe varierende. Eggløsning kan finne sted 12-36t etter første 100% positive test. For de aller fleste mellom 24-36t, men noen har kortere periode med LH stigning enn andre. Når EL tester blir negative er LH nivået sunket igjen og mest sannsynlig - dersom man har regelmessig syklus, ikke pcos - så har eggløsning da allerede skjedd. Har man pco/pcos/ andre hormonforstyrrelser så bør man ikke benytte el lester. Dette står også i pakkningsvedleggene da hormonforstyrrelser av ulike slag kan gi falsk positiv utslag. Lh hormon har man i kroppen i ulik mengde hele syklusen sin, men stiger når kroppen klargjør slipp av egg, og synker igjen etterpå. Dersom man har regelmessig syklus og bruker EL tester kan man stole mer på at resultatene av EL tester er korrekt. Anonymkode: 372ad...2f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #3 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Eggløsning skjer 12-14 dager før første dag i mensen. Så har man regelmessig syklus- så er det en god måte å telle seg tilbake på når EL var. Eggløsningstester kan IKKE fortelle deg om eggløsning har skjedd - de indikerer bare at det KAN ha skjedd og at du har hatt stigning i LH hormon verdi. I forhold til Eggløsningstester så er det noe varierende. Eggløsning kan finne sted 12-36t etter første 100% positive test. For de aller fleste mellom 24-36t, men noen har kortere periode med LH stigning enn andre. Når EL tester blir negative er LH nivået sunket igjen og mest sannsynlig - dersom man har regelmessig syklus, ikke pcos - så har eggløsning da allerede skjedd. Har man pco/pcos/ andre hormonforstyrrelser så bør man ikke benytte el lester. Dette står også i pakkningsvedleggene da hormonforstyrrelser av ulike slag kan gi falsk positiv utslag. Lh hormon har man i kroppen i ulik mengde hele syklusen sin, men stiger når kroppen klargjør slipp av egg, og synker igjen etterpå. Dersom man har regelmessig syklus og bruker EL tester kan man stole mer på at resultatene av EL tester er korrekt. Anonymkode: 372ad...2f2 Takk for et meget utfyllende svar⭐️ Anonymkode: f4766...aaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #4 Del Skrevet 13. mars Personlig vet jeg at jeg får EL ca 36 timer etter streken blir sterkere på eggløsningstesten, og som regel samme dag som den er på sitt sterkeste. Jeg vet pga EL-smerte og progesteronblodprøve som var høy allerede 2 dager etter EL. Jeg har PCOS og kan fint bruke både monitor og eggløsningstester Men jeg bruker letrozol for å få EL. Jeg har ikke behov for å teste mer etter eggløsning når jeg har fått teststrek som er sterkere enn kontrollstreken, så jeg vet ikke hvor raskt LH synker igjen. Anonymkode: 31394...2e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneHS Skrevet 14. mars #5 Del Skrevet 14. mars Jeg får eggløsning ca 8-12 timer etter peak testen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #6 Del Skrevet 14. mars Veldig vanskelig å vite med mindre man får det bekreftet ved UL, men interessant lesning her: https://www.reddit.com/r/TryingForABaby/comments/u1gpo0/what_the_opk_ratio_levels_really_tell_you_peaks/ "In summary, the peak itself is not really reliable for determining or even predicting ovulation date, as in many cases the peak can occur after ovulation has occurred, which kind of defeats the purpose of using it as a predictor. However, the *surge* is what is important – the initial rise always starts before ovulation. This is where it gets tricky – depending on your own LH profile patterns, your OPK sensitivity, and your hormone levels, you may get a positive early on in your surge or mid-surge. Either way, the *first positive OPK* is what you want to be focusing on. You can generally expect a BBT rise anywhere from 1 to 4 days after the first positive OPK, indicating ovulation anywhere within that time frame. Sitat fra premom: "High levels of luteinizing hormone is what triggers ovulation which happens about 28-36 hours after the beginning of the LH surge, or 8-20 hours after the true LH peak." Håper det hjalp.😊 Anonymkode: 685a8...6a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå