Gå til innhold

Har jeg ikke lov til å sove i boden min? Er i borettslag.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt leilighet med to soverom. Har en stor bod som jeg tenkte å sove i selv, og bruke soverommene til hvert av barna.

Nå sier ei venninne at jeg må passe på så ikke noen naboer oppdager det, for da kan de melde meg til styret. Men gjør jeg noe ulovlig ved å sove i boden min? Har ikke forstått det slik på noe jeg har lest. Det er ventilasjon i rommet og jeg setter inn røykvarsler på det rommet også. 

Alternativet er sovesofa i stua, men jeg syntes ikke det er nødvendig.

Anonymkode: 5f957...2bb

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har kjøpt leilighet med to soverom. Har en stor bod som jeg tenkte å sove i selv, og bruke soverommene til hvert av barna.

Nå sier ei venninne at jeg må passe på så ikke noen naboer oppdager det, for da kan de melde meg til styret. Men gjør jeg noe ulovlig ved å sove i boden min? Har ikke forstått det slik på noe jeg har lest. Det er ventilasjon i rommet og jeg setter inn røykvarsler på det rommet også. 

Det var kreativ 😂😂😂😂😂😂

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det et vindu i boden? Dersom nei, så kan du ikke sove der.

Anonymkode: b3473...e83

• Liker 19
  • Nyttig 3
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Hvis det ikke er rømningsvei i boden så er det ikke egnet som soverom. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har lov, men må da egentlig ta bort døra og ha det som alkove. Det er ikke lov å bruke rom uten vindu som soverom. 

Om naboer kan melde... altså noen regler er det jo som vanlig kan medføre straffereaksjoner. Et nabopar gjorde akkurat dette i mangel på et soverom, og viste det også til oss naboer hvordan de hadde løst dette. Det var ingen som gjorde noe med det.  

Anonymkode: 1d01f...d78

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Det er krav til rom for å være soverom (oppholdsrom) ja. Vindu er blant de viktigste med tanke på rømningsvei. Kravene finner du ved å google 

Anonymkode: 2934d...df5

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke lov å bruke et rom uten vindu som soverom, og vinduet skal være stort nok til å komme seg ut av, i tilfelle brann. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bod inne i leiligheten, eller bod i kjelleren?

Anonymkode: d2b05...ea1

• Liker 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

*Mente å skrive at det finnes regler som vanskelig kan medføre straffereaksjoner. 

Det selges jevnlig boliger der rom er vist som soverom, men det opplyses om at det ikke er godkjent som dette. Det skjer ingenting.

Anonymkode: 1d01f...d78

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

I motsetning til hva mange påstår er det faktisk ikke krav om vindu som rømningsvei på soverom (det er kun krav til to rømningsveier pr. branncelle, ikke hvert rom). En branncelle i dette tilfellet er normalt hele leiligheten.

Det er derimot krav om lysinnslipp på soverom, og dette skal være typisk 10% av gulvarealet. Altså har man et soverom i en kjeller, men med stort vindu der det er en stor terrasse over som hindrer lyset, vil ikke dette være godkjent. Selv om man kan slå hjul ut vinduet.

Anonymkode: 1762b...8b7

• Liker 16
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sove på badet for alt styret bryr seg,

Du har ikke lov til å kalle boden ett soverom fordi det ikke er rømningsvei. Det er det eneste.

Så venninna di tar feil 

Anonymkode: af66f...619

• Liker 32
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke et soverom, og kan ikke defineres som soverom, men du kan ikke straffeforfølges for å sove der. Borettslaget kan ikke kaste deg ut basert på at du sover på noe som ikke er soverom. 

Det er ting her som at det er forsikringsmessige avkortinger som oppstår ved å bruke rom i konflikt med bolignormalen, men det er på siden. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (4 minutter siden):

Hvorvidt boden objektivt er egnet som soverom er irrelevant. Det er fullt lovlig å sove i boden, på balkongen osv. Det er leiligheten som skal ha annen rømningsveg enn hovedtrapp, ikke vært enkelt rom. Ts må antageligvis ha døra til boden åpen om natta for å få nok luft, men det er hennes problem.

Anonymkode: a343e...5f1

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva står i vedtektene til borettslaget?

Anonymkode: 7f443...f87

AnonymBruker
Skrevet

Hva du KAN og hva du bør…… 

Du kan si at du kan sove i boden uten at noen fysisk kan hindre deg i det med en fengselstraff. 

Menndet er jo enngrunn til at det finnes krav for rom med varig opphold og rømningsveier…… og de er ikke der for gøy, men for å hindre folk i å gjøre dumme unødvendige ting - som å brenne inne på natta for eksemepl…. 

Håper du kjører mye brannøvelser så barna dine kommer seg ut selv! 

Anonymkode: a79e2...de9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det et vindu i boden? Dersom nei, så kan du ikke sove der.

Anonymkode: b3473...e83

Man kan sove hvorsomhelst

14 minutter siden, Lykkedykker said:

Det er ikke krav til rømningsvei fra hvert soverom i et hus eller leilighet. Det er heller ikke krav til rømningsvei fra hvert rom. Det er krav til to rømningsveier fra hvert plan i branncellen. Så i praksis satt på spissen er det krav til ETT vindu pr etasje. Det finnes tilogmed unntak som gjør at man slipper rømningsvindu også (lavt byggverk+sprinkling f.eks). 

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er krav til rom for å være soverom (oppholdsrom) ja. Vindu er blant de viktigste med tanke på rømningsvei. Kravene finner du ved å google 

Anonymkode: 2934d...df5

For å være oppholdsrom ja. Rømningsvei fra soverom nei. 

11 minutter siden, Freyja Valkyrie said:

Det er ikke lov å bruke et rom uten vindu som soverom, og vinduet skal være stort nok til å komme seg ut av, i tilfelle brann. 

Feil. 

Det er ingen problem å sove i en bod. Det er heller ikke ulovlig å sove i badekaret om man skulle ønske det. Kjøkkenbenken og sofa'n kan man også sove på. Om man ønsker kan man tilogmed skru fast skistøvler i taket og sove hengende oppned i gangen. Det som ikke er lov er å ta i bruk en etasje som ikke er regulert til boligformål med primærromsfunksjon. Så man kan ikke uten videre innrede en kjeller eller loft og sove der. 

Det man ikke kan gjøre med boden er å selge den som et soverom. Altså den leiligheten blir aldri en treroms selv om du sover der 

Endret av newman01
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at om det er snakk om en kjellerbod, eller en loftsbod, som ligger i fellesområder og ikke i leiligheten, så kan det være at borettslaget vil nekte deg å sove der, ja. 
Og du kan bli bedt om å slutte dersom de oppdager det. 

Om det er snakk om en bod inne i leiligheten, så gjør du akkurat som du vil selv. 

Bare husk at regelverket du bryter er der for å ta vare på deg, og ikke bare for å gjøre ting vanskelig for deg.  Så sett deg inn i reglene for hvorfor dette kalles en bod, og hva som skal til for at det i følge regelverket kan brukes som soverom. 

Anonymkode: 7ea32...d01

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sove akkurat hvor du vil i din egen leilighet. Men det er derimot ikke mulig å selge inn en bod uten rømningsvei som et soverom i en salgsannonse. Om du lagrer en seng der som du legger deg nedpå når du trenger det er helt opp til deg.

Anonymkode: ad32c...957

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I motsetning til hva mange påstår er det faktisk ikke krav om vindu som rømningsvei på soverom (det er kun krav til to rømningsveier pr. branncelle, ikke hvert rom). En branncelle i dette tilfellet er normalt hele leiligheten.

Det er derimot krav om lysinnslipp på soverom, og dette skal være typisk 10% av gulvarealet. Altså har man et soverom i en kjeller, men med stort vindu der det er en stor terrasse over som hindrer lyset, vil ikke dette være godkjent. Selv om man kan slå hjul ut vinduet.

Anonymkode: 1762b...8b7

Jeg er veldig spent på hvor mye dette utvalget hadde drukket før de kom til denne avveiningen i reguleringen. Du skal være bra sveiseblind til å tenke at denne fordelingen av behov var fornuftig. 

Jeg tror jeg hadde kommet til det motsatte selv i grøftefylla.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 minutt siden):

Man kan sove hvorsomhelst

Det er ikke krav til rømningsvei fra hvert soverom i et hus eller leilighet. Det er heller ikke krav til rømningsvei fra hvert rom. Det er krav til to rømningsveier fra hvert plan i branncellen. Så i praksis satt på spissen er det krav til ETT vindu pr etasje. Det finnes tilogmed unntak som gjør at man slipper rømningsvindu også (lavt byggverk+sprinkling f.eks). 

For å være oppholdsrom ja. Rømningsvei fra soverom nei. 

Feil. 

Det er ingen problem å sove i en bod. Det er heller ikke ulovlig å sove i badekaret om man skulle ønske det. Kjøkkenbenken og sofa'n kan man også sove på. Om man ønsker kan man tilogmed skru fast skistøvler i taket og sove hengende oppned i gangen. Det som ikke er lov er å ta i bruk en etasje som ikke er regulert til boligformål med primærromsfunksjon. Så man kan ikke uten videre innrede en kjeller eller loft og sove der. 

Jeg må si at jeg nå faktisk fikk litt lyst til å skru fast skistøvlene mine i taket og prøvesove der 😂😂😂

Anonymkode: a79e2...de9

• Liker 13
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...