AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #1 Skrevet 13. mars 2024 Hei, Jeg studerer juss og i den anledning har jeg tilgang til Lovdata Pro. Etter noen timers leting fant jeg rettsdokumentene til mine foreldres samværssak. Mine foreldre hadde et heftig brudd og klarer fortsatt ikke å snakke sammen mer enn tyve år senere. Mamma har fortalt at pappa anklaget henne for å ha personlighetsforstyrrelser/andre lidelser, for å få 100% samvær med oss barna. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor pappa skulle gjøre det, fordi han har aldri sagt et stygt ord om mamma til oss. Men nå forstår jeg hvorfor. Mamma anklaget pappa for p*dofili to ganger. Første gang ble det blandet inn psykiatere og barnevern, men andre gang forkastet politiet anmeldelsen fordi den var grunnløs. Min psykolog mener at mamma mest sannsynlig lider av narsissme/personlighetsforstyrrelse (før dette kom frem). Jeg har brukt mange år på å sette grenser og holde henne på en armlengdes avstand. Jeg kan ikke snakke med søsknene mine om denne "nyheten", fordi jeg vet at de ikke ønsker å rippe opp i fortiden og det må jeg respektere. Hvordan ville du ha forholdt deg til dette? Jeg har litt lyst til å snakke med pappa om det, men vet ikke om det er lurt. Anonymkode: 51bf4...cb0 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #2 Skrevet 13. mars 2024 Jeg ville forholdt meg til det ved at jeg hadde tenkt jeg hadde fått bekreftet at det er god grunn til å holde mor på avstand. Men å ta det opp med søsken eller far hadde jeg ikke gjort. Din far har nok brukt lang tid på å bearbeide politianmeldelse og anklagelser, og jeg hadde ikke villet rippe opp igjen det for ham. Jeg hadde snakket med psykolog om denne oppdagelsen, for det er en stor oppdagelse som nok gir deg nytt perspektiv på din egen barndom. Det er nok brikker som faller mer på plass for deg nå, men også kanskje flere spørsmål. Og de hadde jeg tatt med psykolog. Og så ville jeg ha satt ekstra pris på pappa som skånet dere for dette dramaet i ung alder. Anonymkode: b1f0c...324 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #3 Skrevet 13. mars 2024 Altså en skal være temmelig psyko for å anmelde noen for å være pedo når vedkommende ikke er det. Men jeg vet det fins slike mennesker som gjør og sier alt for å ødelegge kontakten mellom barn og ene foreldren. Dette er så ondskapsfullt og grusomt gjort. Jeg forstår det ikke. Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å gjort noe slikt. Men nå vet du jo at moren din har vært i stand til å beskylde din far for slikt grusomt uten at det er sant. Da vet du jo hvordan hun er, og hun er jo ikke til å stole på og tro på. Ja hun har nok diagnoser. Men jeg syns du skulle tatt en prat med din far om dette, så dere fikk snakket om det og at din far som har hatt slike falske løgnede beskydlinger på seg har nok vært tungt og vondt for han ja. Han vil sikkert synes det er godt å prate om den urett han har blitt påført. Anonymkode: 7a85c...306 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #4 Skrevet 13. mars 2024 Leit å høre om situasjonen din ❤️ Jeg bare lurer: har du lov til å søke opp og lese disse rettsdokumentene? Hvis ikke ville jeg vært forsiktig med å snakke om at du har gjort det, med tanke på ev. skikkethetsvurdering i forbindelse med studier eller jobb senere. Jeg jobber i helsevesenet, og det er iallfall meget strengt: vi får ikke søke opp familiemedlemmer, og heller ikke oss selv. Anonymkode: 4bdc9...29a 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #5 Skrevet 13. mars 2024 Jeg ville absolutt tatt det opp med far. Stakkars mann. Det må være tungt for han å bære på dette. Ville vertfall sagt til han at du er klar over hvorfor ting ble som de ble. Moren din høres helt psyko ut. Ville holdt meg langt unna. Anonymkode: 06ff5...a6d 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #6 Skrevet 13. mars 2024 for en vond situasjon! Alt godt til deg. Aner ikke hva jeg hadde gjort selv Anonymkode: 45c57...8b7
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #7 Skrevet 13. mars 2024 Mor bør vel anmeldes? Det er jo anklager som er rettet mot ett annet menneske, og den er falsk? Anonymkode: 243de...13f
Biloba Skrevet 13. mars 2024 #8 Skrevet 13. mars 2024 Jeg synes det er tvilsomt at du har brukt din tilgang til å snoke i deres sak, og ville ikke likt om mitt barn pga studier eller yrke kunne tilegne seg dokumenter om meg/oss bak vår rygg. Det er ikke dette du har fått tilgangene for. La det ligge. Din far kan fortelle det om han ønsker nå som dere er voksne, han har ikke villet at dere skulle ha den kunnskapen så langt.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #9 Skrevet 13. mars 2024 Biloba skrev (2 timer siden): Jeg synes det er tvilsomt at du har brukt din tilgang til å snoke i deres sak, og ville ikke likt om mitt barn pga studier eller yrke kunne tilegne seg dokumenter om meg/oss bak vår rygg. Det er ikke dette du har fått tilgangene for. La det ligge. Din far kan fortelle det om han ønsker nå som dere er voksne, han har ikke villet at dere skulle ha den kunnskapen så langt. Alle dommer er offentlige. Alle kan få abonnement til Lovdata pro. Bare man vet når saken gikk og noenlunde kjenner til historie, så finner man saker. Personer er dog anonymiserte Anonymkode: b42dd...dad 1 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #10 Skrevet 13. mars 2024 Biloba skrev (3 timer siden): Jeg synes det er tvilsomt at du har brukt din tilgang til å snoke i deres sak, og ville ikke likt om mitt barn pga studier eller yrke kunne tilegne seg dokumenter om meg/oss bak vår rygg. Det er ikke dette du har fått tilgangene for. La det ligge. Din far kan fortelle det om han ønsker nå som dere er voksne, han har ikke villet at dere skulle ha den kunnskapen så langt. Så du mener alt sånt skal feies under teppet og ikke snakkes om? Faren har beskyttet barna sine lenge og for en forelder så føler man det behovet uansett alder. Men jeg tenker at her har kanskje flere behov for å nøste opp i ting og å kunne prate om det Anonymkode: 3414b...649 1
Biloba Skrevet 14. mars 2024 #11 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Alle dommer er offentlige. Alle kan få abonnement til Lovdata pro. Bare man vet når saken gikk og noenlunde kjenner til historie, så finner man saker. Personer er dog anonymiserte Anonymkode: b42dd...dad Det er likevel forskjell på å få innsyn i saker for å se på rettspraksis prinsipielt og å søke opp sine egne foreldres konflikter bak deres rygg.
Biloba Skrevet 14. mars 2024 #12 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Så du mener alt sånt skal feies under teppet og ikke snakkes om? Faren har beskyttet barna sine lenge og for en forelder så føler man det behovet uansett alder. Men jeg tenker at her har kanskje flere behov for å nøste opp i ting og å kunne prate om det Anonymkode: 3414b...649 Far har valgt det slik, under de omstendighetene som har vært og er. Han har så lenge han lever anledning til å fortelle dette til barna, om han ønsker. Hvis han har/har hatt behov for å betro seg eller nøste opp vil han gjerne ha gjort det med andre enn felles barn.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #13 Skrevet 14. mars 2024 Biloba skrev (1 time siden): Det er likevel forskjell på å få innsyn i saker for å se på rettspraksis prinsipielt og å søke opp sine egne foreldres konflikter bak deres rygg. Alle kan jo søke for å snoke hvis de vil? Ser ikke problemet. Anonymkode: f1758...abb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå