AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #1 Del Skrevet 13. mars 2024 Det er ikke all verden, drøyt 6000 kr, men jeg klarer ikke å betale hele. Jeg har hatt en økonomisk vanskelig periode, og vet at jeg ikke vil klare å betale den i mars. Så blir jo summen større og større, og alt blir vanskeligere. Jeg har spurt inkassofirmaet om å få dele opp, men det går ikke. Hva gjør jeg da? Anonymkode: c24c6...542 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. mars 2024 #2 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke all verden, drøyt 6000 kr, men jeg klarer ikke å betale hele. Jeg har hatt en økonomisk vanskelig periode, og vet at jeg ikke vil klare å betale den i mars. Så blir jo summen større og større, og alt blir vanskeligere. Jeg har spurt inkassofirmaet om å få dele opp, men det går ikke. Hva gjør jeg da? Anonymkode: c24c6...542 Er det mulig å få delt opp betaling? Ta kontakt med inkassoselskapet og hør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 13. mars 2024 #3 Del Skrevet 13. mars 2024 Ta kontakt med selskapet å hør om å få delt opp. Vet noen selskaper gjør der. Da viser du betalings vilje 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #4 Del Skrevet 13. mars 2024 Kan du be dem du skylder trekke inkassokravet, og inngå avtale med de i stedet? Anonymkode: 2f3ae...000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 13. mars 2024 #5 Del Skrevet 13. mars 2024 Du tar kontakt med inkassoselskapet og er behjelpelig med en løsning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #6 Del Skrevet 13. mars 2024 Mezzosoprena skrev (9 minutter siden): Du tar kontakt med inkassoselskapet og er behjelpelig med en løsning. Jeg har spurt dem om å få dele opp beløpet, og sa at det er eneste måte jeg klarer å betale for meg, men de var ikke villige til det. ts. Anonymkode: c24c6...542 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #7 Del Skrevet 13. mars 2024 Betal inn det du kan, med en gang du kan. For det første viser du betalingsvilje, og for det andre så blir rentekostnaden lavere enn hvis du ikke betaler inn. Drit i at de sier nei - bare delbetal. Anonymkode: d3ef7...b27 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 13. mars 2024 #8 Del Skrevet 13. mars 2024 Da betaler du halve, til tross for hva de sier. Neste mnd betaler du resterende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #9 Del Skrevet 13. mars 2024 Det jeg mener er at du trenger ikke TILLATELSE til å betalet inn deler av beløpet. Bare betal inn det du kan, så kan de si nei så lenge de bare gidder. Så lenge du betaler inn så bør de heller ikke sende kravet videre i prosessen, og det vil også være enklere for deg å klage på saksgangen HVIS de sender det videre. De vil ikke gå med på en avtale, javel. Men du kan sllikevel delbetale uten avtale. Ingenting som hindrer deg i det. Anonymkode: d3ef7...b27 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #10 Del Skrevet 13. mars 2024 Inkasso er drittunger. Du burde ha motsagt kravet og ordnet opp med opprinnelig kreditor. Siden du spør om delbetaling, så har du bekreftet kravet mot deg. Jeg hadde betalt det opprinnelige kravet til kreditor og motsagt kravet likevel. Anonymkode: 71c7a...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #11 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Inkasso er drittunger. Du burde ha motsagt kravet og ordnet opp med opprinnelig kreditor. Siden du spør om delbetaling, så har du bekreftet kravet mot deg. Jeg hadde betalt det opprinnelige kravet til kreditor og motsagt kravet likevel. Anonymkode: 71c7a...981 Inkassoer er ikke drittunger. Det er en bransje som er svært viktig i landet! Noen selskaper har operert helt cowboy, men i det store og det hele er det en viktig bransje. Man kan gjøre som deg, og er du heldig trekker kreditor saken hos inkassoselskapet. Men de må ikke. Har du ikke betalt har du ikke betalt, du kan ikke motsi inkassokravet da. Anonymkode: d3ef7...b27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #12 Del Skrevet 13. mars 2024 Når fakturaen først har gått til inkasso så har det påløpt en del kostnader som neppe kreditor er villig til å trekke, da de gjerne må dekke det selv ovenfor inkassoselskapet (det kommer an på hvilken avtale som foreligger dem i mellom). Pluss at det i utgangspunktet var ditt ansvar å ta tak i dette før fakturaen gikk så langt. Du har fått tilsendt både faktura og inkassovarsel som du da har valgt å "ignorere". Man kan jo i ettertid si at du skulle ha kontaktet de som utstedte fakturaen før den gikk til inkasso, aller helst før den forfalt, og spurt om utsettelse av betalingen, eller om du kunne delt den opp. Da ville du mest sannsynlig sluppet hele inkassosaken Men, når den først er oversendt inkasso så synes jeg du skal kontakte inkassoselskapet så fort som mulig og be om en nedbetalingsplan som vil være realistisk for deg å klare å følge, f eks 2 000 kr/mnd eller hva du ser for deg. Og så går det an å spørre om de kan fryse saken der den står slik at det ikke vil påløpe ytterligere kostnader. Dog kan det være de vil ønske å få dekket forsinkelsesrenter, og da er det om å gjøre å klare å få betalt ned hele kravet så fort som mulig. De aller fleste er åpne for delbetaling, dog betyr det også at du må overholde din del av avtalen. Ellers vil normalt sett hele restbeløpet forfalle, og da med de kostnader som vil påløpe Lykke til Hilsen en som jobber med inkassosaker og betalingsoppfølging til daglig Anonymkode: eba45...bc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #13 Del Skrevet 13. mars 2024 Er det noen venner eller slektninger som stoler på deg og som kan være villige til å låne deg beløpet på 6000? Du kan tilby skriftlig låneavtale og signere på at du skal betale tilbake så og så mye pr mnd. Irriterende å få en pekefinger opp i fleisen i sånne saker, ja, jeg vet... men håper du lar dette være en lærepenge til neste gang du ser du ikke har råd til å betale en regning... ring til de du skylder pengene med en gang, helst før forfall, og gjør en avtale eller be om utsettelse direkte. Ikke vent til det er påløpt masse gebyrer og senere inkassosalærer osv. Anonymkode: 81896...f8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #14 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Når fakturaen først har gått til inkasso så har det påløpt en del kostnader som neppe kreditor er villig til å trekke, da de gjerne må dekke det selv ovenfor inkassoselskapet (det kommer an på hvilken avtale som foreligger dem i mellom). Pluss at det i utgangspunktet var ditt ansvar å ta tak i dette før fakturaen gikk så langt. Du har fått tilsendt både faktura og inkassovarsel som du da har valgt å "ignorere". Man kan jo i ettertid si at du skulle ha kontaktet de som utstedte fakturaen før den gikk til inkasso, aller helst før den forfalt, og spurt om utsettelse av betalingen, eller om du kunne delt den opp. Da ville du mest sannsynlig sluppet hele inkassosaken Men, når den først er oversendt inkasso så synes jeg du skal kontakte inkassoselskapet så fort som mulig og be om en nedbetalingsplan som vil være realistisk for deg å klare å følge, f eks 2 000 kr/mnd eller hva du ser for deg. Og så går det an å spørre om de kan fryse saken der den står slik at det ikke vil påløpe ytterligere kostnader. Dog kan det være de vil ønske å få dekket forsinkelsesrenter, og da er det om å gjøre å klare å få betalt ned hele kravet så fort som mulig. De aller fleste er åpne for delbetaling, dog betyr det også at du må overholde din del av avtalen. Ellers vil normalt sett hele restbeløpet forfalle, og da med de kostnader som vil påløpe Lykke til Hilsen en som jobber med inkassosaker og betalingsoppfølging til daglig Anonymkode: eba45...bc0 Jeg har opplevd det samme, men nå har TS sagt at inkassoselskapet hun tok kontakt med ikke var villig til å lage en delbetalingsplan. Anonymkode: 4c775...780 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #15 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har opplevd det samme, men nå har TS sagt at inkassoselskapet hun tok kontakt med ikke var villig til å lage en delbetalingsplan. Anonymkode: 4c775...780 Men hun kan fremdeles delbetale, seøv om de sier nei til avtalen. Det vil være det lureste for TS. Anonymkode: d3ef7...b27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #16 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hun kan fremdeles delbetale, seøv om de sier nei til avtalen. Det vil være det lureste for TS. Anonymkode: d3ef7...b27 Ja, det er jeg helt enig i. Jeg svarte bare på akkurat det ab...bc0 sa om at det går an å lage delbetaling med inkassoselskapet. Anonymkode: 4c775...780 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #17 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja, det er jeg helt enig i. Jeg svarte bare på akkurat det ab...bc0 sa om at det går an å lage delbetaling med inkassoselskapet. Anonymkode: 4c775...780 Ja, men de sier jo nei til betalingsavtale. Anonymkode: d3ef7...b27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #18 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Summen blir ikke så mye større. De kan bare ta to salær før de må videre rettslig. Renterpåløper selvsagt, men det er overkommelig. Når fikk du betalingsoppfordringen fra inkassoselskapet? Det tar hele 43 dager etter utsendelse av den før du får økt salær igjen, så hvis det er ferskt så har du ganske god tid på å få unna kravet før de øker. I verstefall må du bare ta full inkassokostnad, men så lenge du begynner å betale det du kan på den så kommer de ikke til å sende videre for rettslige inndrivninger og økte kostnader for deg. Anonymkode: 099dd...700 Dette er jo egentlig gode nyheter. Anonymkode: d5bad...b62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå